Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Jurgen

Citaat van: Floris op 19 juni 2022, 17:29:05 PM
...en weer wat geklooi verder heeft de hoogspanningsmast draden...


Moeten daar zo geen bolletjes aan? Voor de zichtbaarheid van de vliegtuigen?

Hiervoor had je van die pareltjes kunnen gebruiken. Rood en wit verven, een draadje door het gaatje sleuren, fixeren op de draad en voila!

Verder wil ik je niet gek maken hoor...  ;D ;)

Nee, serieus, kei goed gedaan!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: Jurgen op 21 juni 2022, 21:36:22 PM
Verder wil ik je niet gek maken hoor...  ;D ;)

Spaar je de moeite Jurgen, hij is het al, anders raak je zover niet...! ;D ;D

;)

DFS

Zo'n bollen worden enkel gehangen waar er een gevaar is voor vliegtuigen b.v. aanvliegroutes nr een luchthaven, langs gekende (visuele) vliegroutes. Aangezien bij vliegen op zicht gebruik gemaakt wordt van herkenningspunten op de grond worden deze bollen ook geplaatst waar hoogspanningsdraden grote wegen, water of spoorwegen kruisen...

Floris

Geloof dat er wel bollen aan de hogere lijnen zitten in die buurt, ook zijn een paar van die hoge masten roodwit geschilderd, maar dit is zo'n klein laag truttenmastje (evengoed 40 cm in model) dat men t niet de moeite vond.

adrievans

Citaat van: Floris op 22 juni 2022, 09:38:28 AM
Geloof dat er wel bollen aan de hogere lijnen zitten in die buurt, ook zijn een paar van die hoge masten roodwit geschilderd, maar dit is zo'n klein laag truttenmastje (evengoed 40 cm in model) dat men t niet de moeite vond.

goeie omschrijving voor als je er geen zin in hebt   8)
Bovendien is de kans dat door het extra gewicht de draden door het doorhangen hoekig worden.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.


Tothebeach

Slim die transportplaten zo schuin voor de bakken. Zeker als je ze zo voorziet van informatie valt het wat minder op als publieksbumper.

Groet,
michel

Floris

Mogge!
Dit keer een tussendoor-klooiprojectje, gewoon voor de lol, 's avonds na werk, moest niet teveel in de weg zitten, dus ben dr t hele weekend mee aan het klooien geweest want uh ja, he. Moest nog buis kopen uitstellen want bij t buis kopen zou ik dan ook meteen haken gaan halen om modelbaanpoten op te hangen in mn fietsenhok zodat ze niet de hele tijd omdonderen en dan moest ik fietsenhok opruimen etc.... nouja u begrijpt, uitstellen dus, en klooien aan t tussendoorprojectje dat eigenlijk niet voor in t weekend was.

Het projectje betreft een whitcomb 35 ton switcher, waarvan er een paar bij usines gustave Boël in la louviere reden. Erg grappige korte klontjes, je ziet ze ook meteen voor je als startsetlocjes (dan waarschijnlijk wel in 1:70 en met flink verbrede motorhuif want er moet natuurlijk een of andere enorme motor in)
Bij cockerill heeft er bij mijn weten nooit een gereden, al meen ik wel ooit gelezen te hebben dat cockerill de licentie van whitcomb kocht om locjes met zo'n lomp massief gegoten frame te maken (ook al zaten de cockerill-locjes verder nogal anders in elkaar), dus nouja... dat is dan maar t excuus om er een te bouwen, ofzo.
Ding is weer gemaakt zoals meestal, beetje klooien in cad (doorgaan met een 3d-tekening waar ik jaren terug es aan begonnen was), wat tandwielen en een motortje uit de rotzooibak vissen, wat plannen, onderdelen cnc-frezen, aandrijving in elkaar, beetje aan rommelen tot die werkt, daar even mee spelen, project een paar maanden negeren, gaandeweg de bovenbouw verder ontwerpen, collega aan zn kop zeuren om wat stukkies te 3d-printen, die stukkies een tijd negeren, stukkies daarna nog een keer laten printen op een duurdere printer want mooier, etc... Oh ja, etswerk, dat is ontworpen maar dat komt nog wel, ooit... gewoon, modelbouw, zoals dat gaat, he.
Onderstelleke:
DSC_0972 by Floris Dilz, on Flickr
tandwielen komen uit een roco 215 of 290, gewoon t setje uit 1 draaistel. Motor en worm uit een fleischmann anna-locje. De voorste as steunt op de "lagers" (tis allemaal gewoon styreen, locje is een beetje een experiment hoe lang dat goed gaat) die binnen de chassisplaten zitten, zodat ie wat makkelijker de hobbels in t spoor volgt.

DSC_0970 by Floris Dilz, on Flickr
Bovenop t motortje de sinds de vorige lichting locjes standaard vierpolige stekker tussen chassis en bovenbouw. Decoder vast kledderen in de kap en dus geen zorgen over bedrading van de verlichting is wel lekker, ook kun je zo makkelijk analoog testen met t onderstel, twee draadbruggetjes om rail aan motor te hangen en gaan met dat ding.

de onderkant is voor mijn doen opvallend netjes
DSC_0969 by Floris Dilz, on Flickr

de bedrading.... nouja, t werkt, nooit meer aankomen. Ding heeft licht voor en achter, zwaailicht en cabineverlichting plus nog een powerpack.
DSC_0959 by Floris Dilz, on Flickr

Ondanks al die brol is de cabine nog redelijk vrij
DSC_0961 by Floris Dilz, on Flickr

dus even iets van een interieurtje prutten...
DSC_0967 by Floris Dilz, on Flickr

en gas met die zooi.
DSC_0960 by Floris Dilz, on Flickr

ding deed t prima, dus alles in de verf zetten en kijken of ie daarna traditioneel voor geen meter meer wil rijden... viel zowaar mee. Wat nooit meevalt zijn schrikstrepen.
DSC_0979 by Floris Dilz, on Flickr

1mm brede witte streep snipperen en stukje voor stukje erop...
DSC_0981 by Floris Dilz, on Flickr

overstekende randjes decal wegratsen met een vers scalpelmesje en uiteindelijk...
DSC_0980 by Floris Dilz, on Flickr

boel weer zo'n beetje in elkaar prakken...
DSC_0982 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_0983 by Floris Dilz, on Flickr

en we kunnen weer spelen! klik 
usines gustave boel whitcomb 35t by Floris Dilz, on Flickr

binnenkort dus hopelijk hekjes erop en zo, tzt moet t een heel smerig ding worden want dit hok is gebaseerd op locje nummer 65 en op wat foto's die ik van dat ding heb was t een soort rijdende molshoop. Ondertussen blubbert er nog wat op de achtergrond om aan buizen te komen, vond ik op internet toevallig een tekening van exact t goede type gasafsluiter dat bij cockerill ergens vaag op de achtergrond van een foto te zien was en kan ik daar komende week en modelletje van frezen etc... Oh ja en t fietsenhok is opgeruimd.  8)

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 05 juli 2022, 00:39:42 AM


Weeral eens knap werk Floris...daar kunnen velen een puntje aan zuigen!  8)

Ge gaat nog nen echten worden!  ;D

;)

svvander

Hoe doet ie het, hoe doet ie het? Echt een heel leuk machientje.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

RUNE

Das weer goed gelukt Floris, nu nog lekker veeeel vet en roest  >:( erop  :D

Herwig

#3626
 

Waar haalt ie het ?    Een MUG-locje ?     
Maar dan moet het ding wel propergewassen blijven, zo knap gebouwd & fris geschilderd, zoals het er nu nog uitziet.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqznMyu3hEz-_vfJBMiqxM66nh4KlmcRoVLw&usqp=CAU

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTe2MzdGw3AZ6gwUtYgmCE8h2IGGnqcicFCjGayCAX0Q6N3IlxYyJ2rCEw1fWnHuCOAes8&usqp=CAU

Jurgen

Hahaha! Klik ik op het filmpje, krijg ik de melding:

ADULT CONTENT
You must be signed in to see this content. Sign in."

Ik vroeg me al af wat ik te zien ging krijgen. En ja hoor, een filmpje waar wij allemaal toch wel opgewonden van worden!  ;D

Knap gedaan!  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

henry


Stieven76