Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Driesel

Ha Floris,
Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voor er andere ramen inzitten in die 46! ;D
Zeer mooi ook de twee vergelijkende foto's van je modelkunsten en de realiteit. Al valt wel op dat die dikke leiding in model nog in betere staat is.

Floris

#3286
...en voor in het boek "modelbouwen als een professional" het hoofdstuk over onderzoek:
eerst bouwen op basis van wat kleine fotootjes van internet, dan als de modelletjes zo'n beetje hun eerste stoflaagje hebben t origineel opzoeken en uitgebreid fotograferen.
Was dit weekend weer es in luik, dus maar es koe-kalf nummer 82 opgezocht, staat te rotten in flémalle en wordt geplunderd om de 86 aan de gang te houden.
Klik op foto voor een zootje plaatjes:

We zagen zowaar een trein op t emplacementje daar maar de 86 kwam niet tevoorschijn, de nmbs-loc ging wat wagens bij de oude walserijloods van esperance aan de rivier neerzetten. De 86 doet geloof ik alleen verkeer landinwaarts. Toch es kijken of ik dat kreng eens buiten kan betrappen.
Ook nog even wat rondgekeken op t emplacement...
IMGP5140 by Floris Dilz, on Flickr

met een weegbruggebouwtje
IMGP5118 by Floris Dilz, on Flickr

weer een ander soort wisselsteller
IMGP5127 by Floris Dilz, on Flickr

mysterieuze spoorbomen...
IMGP5116 by Floris Dilz, on Flickr

wat avontuurlijk spoor
IMGP5132 by Floris Dilz, on Flickr

truck-porteur 002 lag ergens in de bosjes
IMGP5099 by Floris Dilz, on Flickr

viaductje...
IMGP5133 by Floris Dilz, on Flickr

een van de diverse enigszins jammerlijke pogingen tot treinspotten. T gaat nooit mn hobby worden.
IMGP5142 by Floris Dilz, on Flickr

sfeertje
IMGP5056 by Floris Dilz, on Flickr

nog even bij phenix works over t hek loeren
IMGP5150 by Floris Dilz, on Flickr

en weer terug. Het zal duidelijk zijn dat er geen pest gebeurd is qua modelbouw.  8)
ed889808-9fa9-4cea-bbbb-8d7c10fa68a5 by Floris Dilz, on Flickr

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 06 september 2021, 11:02:50 AM


Wat mij niet heel duidelijk is, is de funktie van het nogal 'hoekige' spoorverloop hier,
Uiteraard niet meer in gebruik en zeker niet (meer) aangesloten, maar heeft iemand enige verklaring voor het funktionele daarvan? :-\

;)

Floris

dwangrails om een eventuele ontspoorde trein enigszins in t spoor te houden, omdat ie anders van een muurtje af de openbare weg op kleddert.
Dit is dezelfde plek vanaf de andere kant van de schutting:
https://www.google.com/maps/@50.6052258,5.4836303,3a,75y,353.11h,91.65t/data=!3m6!1e1!3m4!1subWJX2Cau8KR5FquPobxpQ!2e0!7i13312!8i6656

Rangeerduivel

Kan best zijn, niet aan gedacht... :-[
bedankt voor het 'geheugen-opfrissertje'! :P
Ik dacht in de zin van vroeger gebruikte sporen.

;)

Floris

Zo, eindelijk weer es een daggie zitten plakken. Laatste tijd alleen maar sociaal gedoe, t schiet voor geen meter op, dus tijd om de klootzak-knop op twaalf te draaien en es kijken of dat wat modelbouwtijd oplevert.  8)

Onderwerp dit keer is een hutje dat naast hoogoven 5 stond en dat zowaar al het gesloop eind jaren 80 overleefd heeft en als een halve ruine is blijven staan tot ergens 2009 ofzo. Net niet lang genoeg dat ik t ding nog in t echt gezien heb of om op foto's terecht te komen. Wat t was, nouja, er stond daar op een oudere kaart een kantine, dat zou dit ding ook best kunnen zijn als ik t zo zie. Controlekamer kan ook. geen idee. Heb maar zo'n beetje getekend wat ik zag op 2 foto's en de luchtplaatjes op bing maps en wat zitten frezen en plotten...

IMGP5275 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP5274 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP5273 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP5279 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP5277 by Floris Dilz, on Flickr

binnenkort maar es wat details dr tegenaan smeren 8)

SuSke

Leuk, zo wat verloren gelopen koterijen in een grootse fabriek.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

DFS

Citaat van: SuSke op 20 september 2021, 23:21:11 PM
Leuk, zo wat verloren gelopen koterijen in een grootse fabriek.

Inderdaad, brengt heel wat sfeer.

@ Floris, knap gebouwd zouk zo zeggen

Thommy

@Floris wat liep er op die steunen op het dak?? Want dit lijken me niet zomaar 'verloren' koterijen. Maar zullen ooit een functie hebben gehad. mss idd maar als stockage reservegerief/herstelgerief hoor.
Greetz

Thommy

Floris

Nee tis uiteraard een zorgvuldig ontworpen hokje, in de schaal van t geheel is het maar koterij maar ik denk dat je er een erg leuk hobbyhok aan zou hebben. De steunen bovenop zijn voor de buizenknoop tussen hoogovens en blaasmachinehok en elektriciteitscentrale. Hoe dat precies in elkaar zat uh ja.... Op luchtfoto's zie je dit gebouwtje pas verschijnen als verder alles is afgebroken, dat zegt genoeg lijkt me.

svvander

Iets viel me juist te binnen: die 82 werd gebruikt als rangeerloc (loctractor vind ik zo een verkeerd woord) correct? Waarom dan het kalf? Kalveren (mag ik ze zo noemen?), werden toch veelal ingezet als extra krachtbron voor zware slepen? Of trok deze klein loc, samen met het kalf dan zulk zware vracht? Ok, weer een zin met veel vragen... sorry daarvoor, maar het intrigeert me wel.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be


Floris

Kende deze video niet, maar ben dr zelf wel een paar keer geweest uiteraard  :P
Citaat van: svvander op 21 september 2021, 18:09:34 PM
Iets viel me juist te binnen: die 82 werd gebruikt als rangeerloc (loctractor vind ik zo een verkeerd woord) correct? Waarom dan het kalf? Kalveren (mag ik ze zo noemen?), werden toch veelal ingezet als extra krachtbron voor zware slepen? Of trok deze klein loc, samen met het kalf dan zulk zware vracht? Ok, weer een zin met veel vragen... sorry daarvoor, maar het intrigeert me wel.
nou, noem alles zoals je wilt, ik werk niet bij cockerill dus weet niet hoe t in de boekjes staat en doe er maar een gooi naar.
Hoe t werkt weet ik wel zo'n beetje: Locjes als de 82 waren bedoeld voor het verkeer op het fabrieksterrein, dat dus regelmatig lange en zware slepen erts-, kolen- of staalwagens over bochtig spoor met hier en daar serieuze hellingen, tis dus niet alleen 3 wagentjes overnemen van de nmbs en ergens op vlak terrein in een hal schuiven. snelheid was niet zo van belang, grip op het spoor wel, dus de locjes hebben niet woest veel motorvermogen maar wel een heel zwaar massief gegoten frame (je kunt bij cockerill-locjes zien welke versie t is door op de dikte van de voetplaat te letten, hoe dikker hoe zwaarder) en wegen 40 ton per stuk.
Voor vervoer dat voor een enkel tweeassig locje te zwaar is had cockerill in de jaren 60 al een vierassige loc van 80 ton ontworpen die in feite op twee tweeasser-onderstellen stond, maar aangedreven door 1 grote diesel, dit ding:
IMGP4285 by Floris Dilz, on Flickr
het idee was dat een hoop onderdelen uitwisselbaar zouden zijn met de tweeassers voor handiger onderhoud. Deze locs hebben maar 10 jaar gereden dus een woest succes waren ze niet. In de praktijk bleek het toch handiger om gewoon twee tweeassers te koppelen en de besturing aan elkaar te knopen, want dan heb je de voordelen van een grotere loc (meer trekkracht met maar 1 machinist) en van twee kleintjes (zelfde reserveonderdelen als alle normale tweeassers)  De "kalf"-locjes zijn daarbij niet speciaal als kalf gebouwd maar omgebouwd uit normale locjes met cabine die aan revisie toe waren. In principe zijn die dingen ook wel weer van een cabine te voorzien, weet niet zeker of dat ooit gebeurd is maar t zou me niet verbazen.
De nummering van de locjes geeft eigenlijk al aan hoe cockerill er naar kijkt: de dubbele locjes zijn in de 80-serie genummerd net als de 80-tonners uit de jaren 60 want ze wegen eveneens 80 ton (2x40 ton) en het kalf heeft geen apart nummer, zo'n koe-kalf-stel is dus gewoon te beschouwen als 1 locomotief.


svvander

Heel duidelijk. Bedankt voor de uitleg Floris.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ACFI

Citaat van: Floris op 21 september 2021, 23:53:40 PM
...
IMGP4285 by Floris Dilz, ...

had die kadee koppeling er niet opgestaan, ik had gezworen dat het een foto van het origineel was.

tjonge jonge jonge

ACFI