Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Oeh! die kerk, geweldig. België is toch wel een soort magisch-realistisch kunstwerk.

Floris

Zo, zijn we weer.

IMGP3893 by Floris Dilz, on Flickr

Cowperdetaillering dit keer. Mot nog wel wat bij, maar we zijn een heel eind zo... Mag ook wel, na vandaag een hele dag bedieningsleidingen voor de kleppen in elkaar rotzooien.
Linksonder aan elke cowper de afvoer richting schoorsteen voor als de cowper heetgestookt wordt....
IMGP3894 by Floris Dilz, on Flickr

En vanaf de andere kant. Aan het gat naast de afvoer zat ooit de pijp waardoor koude lucht de cowper in geblazen werd om opgewarmd te worden. Aan elke cowper een bedieningskast en een zooi leidingen naar de kleppen om brander en rookgasafvoer open te zetten voor opwarmen van de cowper dan wel koude lucht-aanvoer en warme lucht-afvoer voor als de cowper warmte levert.
IMGP3904 by Floris Dilz, on Flickr

Bovenaan nog wat zitten detailleren, wat leidingen, een kraantje (er komt er ook nog een op de hoogoven zelf)...
bij het ontbrekende stuk hek stond ooit een hoge gasfakkel die een stuk boven de cowpers uit stak, maar die was in 1988 al weg.
IMGP3896 by Floris Dilz, on Flickr

en de andere kant. Het beschadigde hek zag ik op een foto, ik vermoed dat de eerder genoemde gasfakkel destijds op weg naar beneden dat halve hek meegenomen heeft.
IMGP3898 by Floris Dilz, on Flickr

en nog twee portretjes...
IMGP3902 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3910 by Floris Dilz, on Flickr


IMGP3898 by Floris Dilz, on Flickr

haradigi


stoomlokje

weeral een echt kunstwerk :D , je kan het niet anders noemen. ;)

Alan On Track

Modelbouw is een kunst

Decapod

Knap met al die laddertjes en bordessen. Ik had ze al elvendertig keer platgeknepen, vrees ik!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

oh dat doe ik ook regelmatig en dan buig ik ze weer terug... :P

Floris

zo, vandaag afscheid van de ongeverfde hoogoven... Nog een paar plaatjes van hoe t vanmiddag was:
IMGP3919 by Floris Dilz, on Flickr

gietgoten maar eens volgemodderd
IMGP3922 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3924 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3926 by Floris Dilz, on Flickr

bovenkant van de oven kreeg nog wat extra detail
IMGP3928 by Floris Dilz, on Flickr

wat leidingen aan de koelelementen gerotzooi
IMGP3929 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3931 by Floris Dilz, on Flickr

De hoogoven had een eigen kraantje om spul naar het bovendek te takelen. Maar even een passend armpje gezocht in t artitec kraanarchief
IMGP3933 by Floris Dilz, on Flickr

en zo staat t er nu bij. Morgen kleur... Zwarte verf is nu wel zo'n beetje op, terwijl dr hier nog 3 dikke kachelpijpen in de verf moeten, nouja, komt komende week wel een keer.
IMGP3938 by Floris Dilz, on Flickr

dit ding vind ik echt te leuk. Met oogjes. En pootjes. <3.
DSC_4404 by Floris Dilz, on Flickr

Alan On Track

Ik vind het moment altijd heerlijk wanneer je een bouwwerk in de primer kunt zetten. Alles komt dan mooi samen tot één geheel. :) Benieuwd wat het schilderen brengt, ik zou er flink tegenop zien om al die fijne details en relingen te beginnen verven...  :P
Modelbouw is een kunst

Floris

Ja zo alles samensmelten met verf is wel een leuk moment inderdaad. Meestal kom ik dan ook altijd wel een paar dingen tegen die eigenlijk nog niet af waren maar goed, ook als de boel in de verf staat is er nog wel wat te knutselen. Eigenlijk ben ik sowieso een weekendje eerder dan gepland met de verf, maar ja, had gewoon zin dr even vaart achter te zetten. Als ik geduld had gehad was ik wel gaan vissen. :P

Ik zie trouwens niet echt op tegen het schilderen van al die details, want daar haal ik gewoon even de airbrush langs, het hele ding heeft ook maar 3 kleuren in feite: roest, lichtgrijs frame en betonnen vloer. Tis deze keer niet fantastisch gelukt om de boel per kleur op te delen maar het meeste geëtter zit m in de onderkant, nouja, das allemaal bonkig genoeg.

Gerolf

Citaat van: Floris op 23 mei 2021, 23:36:42 PMdit ding vind ik echt te leuk. Met oogjes. En pootjes.


Die is inderdaad geweldig leuk.
De gebroken betonvloer was me trouwens nog niet eerder opgevallen. Heel knap gedaan  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

Het lijkt wel een ufo 😆.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

DFS


Metpetergaathetbeter

en nu met roeste verve.......alweer much more than outstanding !