Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Decapod

Wonderlijk. En met originele craquelé. Dat wordt een topstuk voor een museum, afdeling 'conceptual art' - of moet ik er een portret van Wieger in zien? Mooie allusie op Magritte dan!  ;D
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

Ik denk persoonlijk aan een appelkoekvloer, als variatie op het kunstwerk der kunstwerken, de pindakaasvloer.

Qua knutselwerk deze week een heel korte update met wat lillike foonplaatjes:
top van de oven gemaakt, nouja, dr zal nog wel wat detail bij komen maar t noodzakelijke zit er. Een tandkrans en motor voor t mechaniek om erts en cokes gelijkmatig over de oven te verdelen, randen om gruis een beetje uit t mechaniek te houden en een luik om in de oven te komen
DSC_4269 by Floris Dilz, on Flickr

verder nog wat buis gehaald omdat ik eerst te korte stukkies had om de cowpers van te maken, die nieuwe stukken buis meteen maar op lengte gemaakt en maar eens aan de gang geweest qua vast eentje bekleden met klinknagelpapier.
DSC_4263 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_4266 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_4272 by Floris Dilz, on Flickr

deze week als t even kan brol frezen om de cowpers verder af te maken qua werkbordessen en andere zooi.

Herwig


  Buitenaards geknutsel allemaal ,  sommige stukken lijken toch ook wat op een mars-lander.

  Word je dan nooit 's nachts badend in het zweet en gillend wakker,  omdat je in een vreselijke nachtmerrie zo'n zelfgemaakt   'ding'   pardoes uit je handen
  liet vallen ?

Floris

oh, dat doe ik niet alleen in nachtmerries hoor...  :P

maarre, gelukkig in dit geval alleen in een eerder stadium toen er niet zoveel kon gebeuren. Ben sowieso altijd vrij losjes met mn eigen spul, thuis dan, want uh ja, anders kun je wel blijven stressen... Heb t zelf gemaakt dus kan t ook gerust nog een keer maken.

Floris

Nou, tijd voor een serieuzere update. Had stukkies gefreesd om te cowpers verder af te maken, dus dat maar es in elkaar zitten bakken en verder zitten klooien met kerstballen slachten voor de bovenkant enzo...
IMGP3874 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3880 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3882 by Floris Dilz, on Flickr

Meteen ook maar wat stukken draadeind en andere ijzerwaren gehaald om straks de hele zooi met een paar draadeinden op de baan vast te zetten, want dit soort smal hoog spul heb ik niet veel vertrouwen in lijm alleen... Op de achtergrond van de foto nog een vrij naar trappetje dat een paar pogingen nodighad voor t wilde passen maar ja tis redelijk gelukt uiteindelijk.

IMGP3884 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3877 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3878 by Floris Dilz, on Flickr

Vandaag nog wat zitten klooien aan de heteluchtkleppen van de cowpers. Hier zaten buizen aan die hete lucht van de cowpers naar de hoogoven voerden.
Een cowper is in feite een soort warmte-accu, een soort grote tank vol vuurvaste steen, die wordt heetgestookt met het brandbare gas dat bovenuit de hoogoven komt tot de steen heet is, daarna wordt de brander uitgezet en wordt er koude lucht in geblazen die er aan de andere kant heet weer uit komt en in de hoogoven wordt geblazen. Om een constante stroom hete lucht voor de hoogoven te hebben zijn er dan 3 cowpers nodig. Eentje wordt heetgestookt, eentje levert hete lucht, de derde staat klaar om onmiddelijk hete lucht te kunnen leveren zodra de tweede teveel is afgekoeld.

IMGP3876 by Floris Dilz, on Flickr

Naast de kleppen op deze foto zitten er meer kleppen aan, twee dicht bij de grond ergens (waar ik helaas geen foto's van heb dus weet niet waar ze zitten), eentje een rookgasafvoer naar de schoorsteen voor als de cowper wordt heetgestookt en eentje waar koude lucht vanaf de blazers binnenkomt als de cowper hete lucht levert. Het zou leuk zijn als ik er nog achter zou komen waar die precies zaten bij dit ding, maar ja, je kan niet alles hebben, ik maak dr wel wat van.
Denk dat er nog wel een paar weekenden in zitten voor de boel in de verf kan qua allerlei klein gerommel, maar we komen dr wel!


Metpetergaathetbeter

tja sommige noemen een industrieële revolutie een update, daar kunnen wij enkel van dromen, verder doen en ons verder lekker jaloers maken !  ;)

Alan On Track

En tussen de prachtige bouwsels door leren we steeds ook wat bij over staalproductie  ;D
Modelbouw is een kunst

Decapod

Eén voor witte peper, één voor zwarte en één voor het gemengde soort. Staat hier ook in de keukenkast  ;D .Pittige werkjes, dat. Ben toch altijd verbaasd over het feit dat je nog weet welke buis, pij, leiding, draad, kabel, transportband, ... waar heen gaat. Ik had er lang een buizenlabyrint van gemaakt.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Kautenbach

...ik wordt hier zo vreselijk niet goed van...

Zit ik me daar partij te klooien om uberhaubt beetje een hekkie ergens oo te frutsen, vinnik al heel ding, flanst die Floris gewoon effe paar intercontinentale raketten in elkaar met allescerop en eraan.. t is dattie zelf zecht dat et net niet helemaal klopt... maar ik niet zien hoor, en straks blaft ie t ff snel in een kleurtje en wij maar weer zoeken of t echt echt is......

Vinnet nie kunnen... ??? ;D

haradigi

Gewoon prachtig en ook leerzaam.

groet
Harald

doomslu

Citaat van: Kautenbach op 28 april 2021, 18:20:07 PM
...ik wordt hier zo vreselijk niet goed van...

Zit ik me daar partij te klooien om uberhaubt beetje een hekkie ergens oo te frutsen, vinnik al heel ding, flanst die Floris gewoon effe paar intercontinentale raketten in elkaar met allescerop en eraan.. t is dattie zelf zecht dat et net niet helemaal klopt... maar ik niet zien hoor, en straks blaft ie t ff snel in een kleurtje en wij maar weer zoeken of t echt echt is......

Vinnet nie kunnen... ??? ;D
Gelijk heb je.
't Is niet eerlijk.  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stedahult

Citaat van: Kautenbach op 28 april 2021, 18:20:07 PM
...ik wordt hier zo vreselijk niet goed van...

Zit ik me daar partij te klooien om uberhaubt beetje een hekkie ergens oo te frutsen, vinnik al heel ding, flanst die Floris gewoon effe paar intercontinentale raketten in elkaar met allescerop en eraan.. t is dattie zelf zecht dat et net niet helemaal klopt... maar ik niet zien hoor, en straks blaft ie t ff snel in een kleurtje en wij maar weer zoeken of t echt echt is......

Vinnet nie kunnen... ??? ;D

Jankerd! Jij bent goed in rotstekeningen...
Is ook de leeftijd natuurlijk, daar is Dilz immers
nog te jong voor. Nou nie meer huile maar smeren Wimpke!
Mvh. Steef

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

't is toch fenomenaal wat er te zien is en zelfs zonder dat vuile bruine roestkleurtje
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter