over goed kauwen gesproken: dat is uh, min of meer wat er laatste tijd gebeurd is, flink kauwen op de volgende stap en ondertussen beetje wat piemelen aan wat details. Had ook een tijdje gewoon geen zin, dat komt ook hier wel voor. Verder moest ik nog in t frans zeveren op facebook om aan een tekening van een van de cockerill-hoogovens te komen, wat ik ging uitstellen want frans is moeilijk en tegen mensen aan zeveren is ook moeilijk, nouja, wel in t frans.
Goed, genoeg zever voor nu, plaatjes, lafjes van de mobiel, want anders moet ik helemaal 3 meter lopen en nieuwe foto's maken:
DSC_3938 by
Floris Dilz, on Flickr
vulstukkie bij de sinterfabriek even in de verf geklodderd...
brekina 504 is stom.
DSC_3945 by
Floris Dilz, on Flickr
motorkap is veel te vlak en dat vind ik geen gezicht. Heb t ding al jaren dus nu was t toch es tijd om frans zeveren uit te stellen en dat ding es van wat denkrimpels in de motorkap te voorzien
lampen ook nog wat aangepast en een soortvan vergelijkbare kleur blauwgroen dr overheen geblubberd...
DSC_3954 by
Floris Dilz, on Flickr
weet eigenlijk niet of ik nadien t chroom en de spiegels alweer had aangevuld.
Ook een wiking-kever maar eens klaargestoofd
DSC_3923 by
Floris Dilz, on Flickr
naast katten (leuk, dus zelfgemaakt) ook maar es honten (stom, dus 3d-geprint) geregeld. dr moesten ergens 2 herders op de baan als eerbetoon aan de bewaker met 2 herders bij de cokesfabriek die ons niet in de gaten had (zn herders overigens wel, maar die vonden t niet zo woest interessant allemaal, eentje kwam even snuffelen en ging weer weg)
DSC_3918 by
Floris Dilz, on Flickr
Na uitgebreid uitstellen had ik uiteindelijk mn beste frans bij elkaar geschraapt en na wat heen en weer-eieren: daar issie, cockerill haut fourneau 5!
Haut-Fourneau-5-Ensemble-Fevrier-1966 by
Floris Dilz, on Flickr
blijft toch echt fascinerend dat ik van de 29 (!) hoogovens die rond luik gestaan hebben ik nu van 3 daarvan tekeningen heb (en nog een paar grove schetsjes van een paar andere)
Van welke heb ik dan tekeningen? nou uh... HFB ougree en HF5 en HF7 cockerill. Die laatste zijn precies de twee die ik op de baan gepland heb staan, en die planning dateert van voor ik uberhaupt een tekening had, dus dat vind ik wel een sterk verhaal zo.
Dat werd dus een tijdje cad beuken, beetje passen en rommelen, uiteindelijk concluderen dat ik de hoogovens t beste in 1:95 kan bouwen want dan kan ik afvoerpijp gebruiken voor de cowpers en electriciteitspijp voor de afgaspijpen bovenaan de oven en bovendien lijkt een en ander dan t beste te passen met de rest. Ik vind t een prima compromis.
Vandaag maar es een papieren mockup van HF5 gemaakt, achteraan hangt de cadtekening van HF7, die komt strak tegen de achterwand.
IMGP3718 by
Floris Dilz, on Flickr
IMGP3719 by
Floris Dilz, on Flickr
IMGP3720 by
Floris Dilz, on Flickr
nouja, jullie weten verder al zo'n beetje hoe dat gaat, als er zo'n papieren ding staat staat er een tijdje later zo'n zelfde ding maar dan ingewikkeld en cnc-gefreesd, weer een tijdje later zit er dan een plens roestverf overheen etc etc vul in kleur de plaatjes pak een pilsie.