Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

SuSke

En anders zoals onze ouders altijd zegden: goed kauwen  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

over goed kauwen gesproken: dat is uh, min of meer wat er laatste tijd gebeurd is, flink kauwen op de volgende stap en ondertussen beetje wat piemelen aan wat details. Had ook een tijdje gewoon geen zin, dat komt ook hier wel voor. Verder moest ik nog in t frans zeveren op facebook om aan een tekening van een van de cockerill-hoogovens te komen, wat ik ging uitstellen want frans is moeilijk en tegen mensen aan zeveren is ook moeilijk, nouja, wel in t frans.
Goed, genoeg zever voor nu, plaatjes, lafjes van de mobiel, want anders moet ik helemaal 3 meter lopen en nieuwe foto's maken:
DSC_3938 by Floris Dilz, on Flickr
vulstukkie bij de sinterfabriek even in de verf geklodderd...

brekina 504 is stom.
DSC_3945 by Floris Dilz, on Flickr
motorkap is veel te vlak en dat vind ik geen gezicht. Heb t ding al jaren dus nu was t toch es tijd om frans zeveren uit te stellen en dat ding es van wat denkrimpels in de motorkap te voorzien
lampen ook nog wat aangepast en een soortvan vergelijkbare kleur blauwgroen dr overheen geblubberd...
DSC_3954 by Floris Dilz, on Flickr
weet eigenlijk niet of ik nadien t chroom en de spiegels alweer had aangevuld.

Ook een wiking-kever maar eens klaargestoofd
DSC_3923 by Floris Dilz, on Flickr

naast katten (leuk, dus zelfgemaakt) ook maar es honten (stom, dus 3d-geprint) geregeld. dr moesten ergens 2 herders op de baan als eerbetoon aan de bewaker met 2 herders bij de cokesfabriek die ons niet in de gaten had (zn herders overigens wel, maar die vonden t niet zo woest interessant allemaal, eentje kwam even snuffelen en ging weer weg)
DSC_3918 by Floris Dilz, on Flickr

Na uitgebreid uitstellen had ik uiteindelijk mn beste frans bij elkaar geschraapt en na wat heen en weer-eieren: daar issie, cockerill haut fourneau 5!
Haut-Fourneau-5-Ensemble-Fevrier-1966 by Floris Dilz, on Flickr
blijft toch echt fascinerend dat ik van de 29 (!) hoogovens die rond luik gestaan hebben ik nu van 3 daarvan tekeningen heb (en nog een paar grove schetsjes van een paar andere)
Van welke heb ik dan tekeningen? nou uh... HFB ougree en HF5 en HF7 cockerill. Die laatste zijn precies de twee die ik op de baan gepland heb staan, en die planning dateert van voor ik uberhaupt een tekening had, dus dat vind ik wel een sterk verhaal zo.
Dat werd dus een tijdje cad beuken, beetje passen en rommelen, uiteindelijk concluderen dat ik de hoogovens t beste in 1:95 kan bouwen want dan kan ik afvoerpijp gebruiken voor de cowpers en electriciteitspijp voor de afgaspijpen bovenaan de oven en bovendien lijkt een en ander dan t beste te passen met de rest. Ik vind t een prima compromis.
Vandaag maar es een papieren mockup van HF5 gemaakt, achteraan hangt de cadtekening van HF7, die komt strak tegen de achterwand.
IMGP3718 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3719 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3720 by Floris Dilz, on Flickr

nouja, jullie weten verder al zo'n beetje hoe dat gaat, als er zo'n papieren ding staat staat er een tijdje later zo'n zelfde ding maar dan ingewikkeld en cnc-gefreesd, weer een tijdje later zit er dan een plens roestverf overheen etc etc vul in kleur de plaatjes pak een pilsie.

sdz1976

Wij volgen gefascineerd en met open mond (voor het pilsje)
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

ACFI

no shit man.

the audience is waiting for the next story

ACFI

Decapod

Daar zaten we op te wachten, tot Floris nog eens begon te 'piemelen'. Kan niet wachten tot die cowpers en oven gefreesd zijn ... . Niet teveel in het Frans leuteren, gewoon verder werken!  ;)
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

SuSke

De resultaten van het Frans leuteren zorgen dan wel van een prachtig resultaat voor je.

Verder, pruts maar rustig verder en loop die 3m naar je fototoestel niet want die foon doet het goed genoeg hier op het forum.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

naast hoogovenbouwer nu nog autopimper ook  ;)

Marc_tramt

Ah een witte kever met roestvlekken!
Was mijn eerste auto in 1989. Een Mexico kever met blauwe jeans bekleding, 3 stoeptegels onder de kap voor een beter gewicht op de voorwielen en verstralers voor de stoere look.

Floris

hmmm, ja, rallylampjes is wel zoiets waar ik nog es mee aan de gang moet eigenlijk. Zit al een tijdje in mn achterhoofd maar t komt er niet erg van.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Marc_tramt op 01 maart 2021, 09:00:38 AM
. Een Mexico kever met blauwe jeans bekleding, 3 stoeptegels onder de kap voor een beter gewicht op de voorwielen en verstralers voor de stoere look.
Een VW kever Jeans heeft dat ooit genoemd ! Was dat er zo een ? ;)

Stedahult

Wat blijft het toch een lekker afzichtelijk
gedetaileerde bak, dat Courbeplume  8)
Mvh. Steef

Marc_tramt


Floris

Nou, tis alweer zover... lekker doorgerotzooid in cad
DSC_4008 by Floris Dilz, on Flickr

dagje met de frees zitten ploegen....
DSC_4016 by Floris Dilz, on Flickr

bouwpakketje!
DSC_4017 by Floris Dilz, on Flickr

lekker ouderwets rotzooien met veel secondelijm en activator om wat stukken styreen in t gareel te meppen tot deze euh... leuke lavalamp, ofwel de oven zelf.
DSC_4019 by Floris Dilz, on Flickr

de staanders eromheen een keer testpassen met de vloertjes...
DSC_4020 by Floris Dilz, on Flickr

Ik was eerst een beeje van plan om de klinknagelellende te negeren, maar dat is natuurlijk suf dus alles liep weer uit de hand zoals gebruikelijk...
DSC_4025 by Floris Dilz, on Flickr

Even later (nouja "even", een werkdag zo'n beetje) zat t hele vakwerkgebeuren om de oven grotendeels in elkaar. En ja azijnchips zijn smerig.
DSC_4035 by Floris Dilz, on Flickr

Net beetje beginnetje zitten maken met de brol die bovenop komt... hijstoestand, bordessen en bediening van de klokken (soort gas-sluis bovenin de oven om de oven te kunnen vullen)
IMGP3727 by Floris Dilz, on Flickr

papieren ding aan de kant en eens kijken op de baan
IMGP3734 by Floris Dilz, on Flickr

wat details: in de stellage rechts komt de aandrijving van de klokken, als ik heb uitgevist hoe dat in elkaar steekt (op een foto lijkt t niet erg overeen te komen met de tekening)
Let ook op de wat rommelige constructie die het dek bovenop draagt. In de loop der tijd is de oven elke 10 jaar ofzo afgebroken (het frame bleef staan) en opnieuw opgebouwd, maar dan vaak net wat groter dan de vorige keer. Daarom is het dek bovenop steeds wat verhoogd.
IMGP3732 by Floris Dilz, on Flickr

De zware stalen ring die op 5 poten staat en waar bovenaan 8 kolommen op rusten (beetje bijzondere verdeling, maar als je weet dat er onderin de oven 10 tuyeres (luchtinblaasopeningen) zitten en die niet net voor een poot moeten uitkomen is t wel logischer denk ik. Origineel heeft de oven er denk ik 8 gehad (en stond de ring dus denk ik op 4 poten)
IMGP3729 by Floris Dilz, on Flickr

Wieger werd al danig enthousiast van t vooruitzicht dat er dus straks nog een hoogoven bij komt en stuurde dit terug toen ik m een plaatje stuurde van de voortgang hier. Laat ik t hier maar neerzetten bij wijze van aanmoediging aan mezelf om nog maar even tegen beter weten door te gaan met deze ongein.
soon by Floris Dilz, on Flickr

Naast modelbouw ben ik bezig met experimenten om fruit vers te houden door het helemaal in te smeren met secondelijm. het gaat hier fantastisch.

SuSke

Gatver... laat die ongein zeker nog maar wat verder gaan.

Weerom een mooi ding dat je hier neerpoot Floris
Blijf ons gewoon verder verrassen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Dit is echt weerom genieten!!


8) 8) 8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1