Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Ja, als alle reisbeperkingen weer voorbij zijn zal ik ook wel es plastiek zeggen, maar nu moet ik t maar even op zn hollands doen...  ;D

Metpetergaathetbeter

niet nodig als we maar elkaar begrijpen hé ? ;);, Trouwens denk ik dat je nog wel een jaartje tijd zult hebben voor alles wat verbeterd ! :-[

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 december 2020, 21:56:46 PM
oh ja voor de taalkundigen : In België worden ook vaak het zelfstandig naamwoord plastiek als synoniem voor plastic en het bijvoeglijk naamwoord plastieken gebruikt, vooral in de spreektaal. ;)
Beide staan in het groene boekje.

On-topic: hoe ver kan je gaan in detailleren? Oneindig? Dan heb je nog veel werk.  ;) ;D
Man, man, het is nu al waanzinnig.
Jouw updates zijn telkens een lust voor onze ogen.  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris

oneindig? nee. Onzinnig? ik blijf het dagelijks proberen  8)

Pierre

Citaat van: Floris op 20 december 2020, 23:47:02 PM
oneindig? nee. Onzinnig? ik blijf het dagelijks proberen  8)

En dat gaat je goed af!  Man .. man.. waanzinnig mooi. ;)
Groet Pierre.


modelbaanHO

Dit blijft een fascinerend draadje. Prachtig !
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

haradigi

Weer mooie foto's en uiteraard een prachtige baan.

groet
Harald

Floris

mogge,
Zoals vorige keer beloofd ben ik maar es verder gegaan met cockerill!
Geloof dat ik een week geleden de laatste paar peco-wissels in nederland heb weten te bestellen, vandaag kwamen ze binnen dus maar eens spoor op de modules klappen op een manier die aardig het sfeertje heeft van wat er in t echt lag. Wel grappig dat ik vandaag uitgebreid zat te haspelen met de verschillende plattegronden van hetzelfde stukje cockerill-terrein in verschillende jaartallen, terwijl ik de laatste keer dat ik aan cockerill aan het werk was ik op zn best een wat incompleet vaag idee had van hoe t spoor daar liep. De boel een paar jaar wegleggen en verder gaan met ougree, waarvan zowat alles toen ik eraan begon er nog was (is nu wel anders...) heeft wel geholpen omdat er in de tussentijd zat cockerill-spul is aangespoeld hier.

Uiteraard is er een en ander dat ik gelijk wilde opbreken en opnieuw maken maar ik had me ooit voorgenomen dat niet te doen, dus heb alleen een beetje zand weg zitten hakken voor een pannenwagen-opstelspoortje... Maar goed, al met al ist nu wel een leuk stukkie geworden qua spoor.
IMGP3586 by Floris Dilz, on Flickr

De grijze brol midden boven is de schoorsteen en de cowpers (warmtewisselaars waarmee je voorverwarmde lucht de hoogoven in kan blazen) van de hoogoven, de hoogoven zelf is de fles spiritus op t doosje. Rechtsboven, t roestige gebouw, daar stonden 2 mengers, grote vaten vloeibaar ijzer. Aan de hoge kant van t gebouw kwamen pannenwagens binnen vanaf de hoogovens, de pan werd met een kraan van de wagen getild en in een van de vaten geleegd. Aan de lage kant van het gebouw kwamen pannenwagens binnen, die vanuit de mengers gevuld werden en dan vertrokken naar de staalfabriek. De mengers werden gebruikt om een meer constante kwaliteit ijzer te krijgen door verschillende gietingen uit verschillende hoogovens (cockerill had er destijds 7) te mengen, ook was het een buffer tussen de hoogovens en de staalfabriek.
Hier nog een kijkje op t mengergebouw, de fundering van de mengers ga ik er nog in bouwen.
IMGP3587 by Floris Dilz, on Flickr

wat avontuurlijke bochten om de hoogoven heen... het is dat ik helemaal geen zin heb om zelf wissels te maken want anders was t allemaal nog wat krapper geworden  ;D
IMGP3588 by Floris Dilz, on Flickr

wachtspoortje voor pannenwagens, die kunnen vanaf hier onder de menger gereden worden, gevuld, en met het kruisende spoor naar rechts richting staalfabriek. Vind dit spoortje wel een sfeervolle toevoeging, al zou ik er liever een tweede spoortje naast hebben gehad, waar ik ook wel een idee voor heb maar uh ja, moet ik alles weer opbreken dus geen zin.
IMGP3589 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3591 by Floris Dilz, on Flickr

Goed, tot zover wat inleidend gepruttel qua verder met cockerill, nu maar eens kijken of er nog ergens wat peco-wissels te vinden zijn en ondertussen opmeten wat ik vandaag allemaal voor spoor heb neergepletterd en dat in de computer rammelen zodat ik de rest er een beetje tussendoor kan plannen. Oh, en kijken of ik mn derde stuk cowper-regenpijp kan vinden want dat is onduidelijk kwijt. We gaan wel weer zien hoe t loopt...

DFS

Knappe update Floris! (Heb het wel 2maal moeten lezen om mee te zijn)

modelbaanHO

Blijft heel fascinerend om de evolutie van deze baan te volgen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Pierre

Groet Pierre.


Floris

#2997
Zo, tijd om weer es wat te laten horen!
Heb de laatste tijd weinig praktisch werk aan de baan gedaan, t was vooral plannen maken en dingen uitzoeken... eerst t ontwerp maar eens voor de geinteresseerden:
cockerill plan by Floris Dilz, on Flickr
in blauw straatspoor, in groen spoor dat nog in dienst is, in grijs spoor buiten gebruik, turkoois buizen.
ter referentie dat stukkie in t echt...
https://www.google.com/maps/@50.6130499,5.5159814,280a,35y,90h/data=!3m1!1e3
en hier in 1970, met extra info, door uwe niggemeyer en haiko hebig:
https://arcg.is/0m08C50

Nadat dit plan klaar was maar eens t spoor waar ik al mee bezig was verder uitgebreid en vastgemept en hier en daar wat draden dr aan gemaakt...
IMGP3615 by Floris Dilz, on Flickr

links de terpentinefles als hoogoven zeven, midden de spiritusfles als hoogoven vijf, de artitecdoosjes vooraan zijn een of ander bijgebouwtje dat er nog heel lang gestaan heeft toen alles daar al weg was maar waarvan nooit iemand een goeie foto gemaakt heeft, links helemaal aan de rand van de foto nog de rand van de ertsbunker (die sinds 1950 ofzo buiten dienst was maar 1 wand ervan staat er nog steeds)
IMGP3616 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3617 by Floris Dilz, on Flickr

tot zover cockerill, ben ook maar eens aan t schuiven gegaan met de rue de marnix. Origineel sloot dit stuk links op cockerill aan maar dat beviel me niet, had t liever rechts naast ougree. Daarbij moest ik wel een list verzinnen om dat stuk zo in elkaar te rotzooien dat t nmbs-spoor goed een schaduwstation in zou kunnen aan 2 kanten, het industriespoor dus van links zou komen en je de voorkant van de huisjes aan de rue de marnix ziet. Nou had ik al eens zitten nadenken over een baan waar je t spoor niet zoals gewoonlijk alleen van opzij ziet maar schuin, of zelfs in de lengte. Dat kan hier weleens gaan werken. (en dan kan ik ook nog de rue de l 'enseignement maken, met een extra woonwijk-overweg):
plattegrond rue de marnix 2021 by Floris Dilz, on Flickr

stukkie in t echt, zoals t er nu bij ligt:
https://www.google.com/maps/@50.609312,5.521015,42a,35y,118.5h,74.7t/data=!3m1!1e3

om eens te kijken hoe dat zou gaan ogen de boel maar eens in 3D in de computer geklopt:
marnix render 3 by Floris Dilz, on Flickr

marnix render 1 by Floris Dilz, on Flickr

marnix render 2 by Floris Dilz, on Flickr


Hier de ertswagen-losinstallatie die zich al 10 jaar stond te vervelen maar hij was er nog dus kan mooi de ingang van t schaduwstation verbergen
marnix render 4 by Floris Dilz, on Flickr

Maar es zien wat ervan komt. Marnix is allemaal voor uh..... ooit, eerst cockerill maar es. Dit weekend paar modules ophalen zodat ik door kan met wat meer rails en dan weer es wat gebouwen rotzooien!

Oh, tussendoor was ik nog even een stokkie evergreen aan t afknagen
IMGP3621 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3620 by Floris Dilz, on Flickr

binnenkort maar es afgieten en een leuk plekkie voor zoeken.

evan

Ik blijf van de ene verbazing in de andere vallen. 

En die kat?  Tja, ongelooflijk....
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Eerlijk? Ik ben blij dat ik nog eens iets leuk en positief kan lezen op het forum. Wederom heel goe bezig Floris! Je daden werken inspirerend.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be