mogge,
Zoals vorige keer beloofd ben ik maar es verder gegaan met cockerill!
Geloof dat ik een week geleden de laatste paar peco-wissels in nederland heb weten te bestellen, vandaag kwamen ze binnen dus maar eens spoor op de modules klappen op een manier die aardig het sfeertje heeft van wat er in t echt lag. Wel grappig dat ik vandaag uitgebreid zat te haspelen met de verschillende plattegronden van hetzelfde stukje cockerill-terrein in verschillende jaartallen, terwijl ik de laatste keer dat ik aan cockerill aan het werk was ik op zn best een wat incompleet vaag idee had van hoe t spoor daar liep. De boel een paar jaar wegleggen en verder gaan met ougree, waarvan zowat alles toen ik eraan begon er nog was (is nu wel anders...) heeft wel geholpen omdat er in de tussentijd zat cockerill-spul is aangespoeld hier.
Uiteraard is er een en ander dat ik gelijk wilde opbreken en opnieuw maken maar ik had me ooit voorgenomen dat niet te doen, dus heb alleen een beetje zand weg zitten hakken voor een pannenwagen-opstelspoortje... Maar goed, al met al ist nu wel een leuk stukkie geworden qua spoor.
IMGP3586 by
Floris Dilz, on Flickr
De grijze brol midden boven is de schoorsteen en de cowpers (warmtewisselaars waarmee je voorverwarmde lucht de hoogoven in kan blazen) van de hoogoven, de hoogoven zelf is de fles spiritus op t doosje. Rechtsboven, t roestige gebouw, daar stonden 2 mengers, grote vaten vloeibaar ijzer. Aan de hoge kant van t gebouw kwamen pannenwagens binnen vanaf de hoogovens, de pan werd met een kraan van de wagen getild en in een van de vaten geleegd. Aan de lage kant van het gebouw kwamen pannenwagens binnen, die vanuit de mengers gevuld werden en dan vertrokken naar de staalfabriek. De mengers werden gebruikt om een meer constante kwaliteit ijzer te krijgen door verschillende gietingen uit verschillende hoogovens (cockerill had er destijds 7) te mengen, ook was het een buffer tussen de hoogovens en de staalfabriek.
Hier nog een kijkje op t mengergebouw, de fundering van de mengers ga ik er nog in bouwen.
IMGP3587 by
Floris Dilz, on Flickr
wat avontuurlijke bochten om de hoogoven heen... het is dat ik helemaal geen zin heb om zelf wissels te maken want anders was t allemaal nog wat krapper geworden

IMGP3588 by
Floris Dilz, on Flickr
wachtspoortje voor pannenwagens, die kunnen vanaf hier onder de menger gereden worden, gevuld, en met het kruisende spoor naar rechts richting staalfabriek. Vind dit spoortje wel een sfeervolle toevoeging, al zou ik er liever een tweede spoortje naast hebben gehad, waar ik ook wel een idee voor heb maar uh ja, moet ik alles weer opbreken dus geen zin.
IMGP3589 by
Floris Dilz, on Flickr
IMGP3591 by
Floris Dilz, on Flickr
Goed, tot zover wat inleidend gepruttel qua verder met cockerill, nu maar eens kijken of er nog ergens wat peco-wissels te vinden zijn en ondertussen opmeten wat ik vandaag allemaal voor spoor heb neergepletterd en dat in de computer rammelen zodat ik de rest er een beetje tussendoor kan plannen. Oh, en kijken of ik mn derde stuk cowper-regenpijp kan vinden want dat is onduidelijk kwijt. We gaan wel weer zien hoe t loopt...