Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

just4fun


marimon

Niet te begrijpen hoe mooi. Foto's zijn echte schilderijen!
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

haradigi

Hi Floris,

Weer prachtig gemaakt.

groet
Harald

Floris

Das wel een puntje wat je daar noemt, Frans. De rotzooi her en der op de foto's is vaak een tijd aan t zwerven voor t ergens echt een definitief plekkie heeft. Het duurt meestal knap lang voor ik feitelijk iets vastzet.

Nu t toch over t los frut gaat, ik zei laatst al iets over een computerprojectje dat binnenkort wel als model tevoorschijn zou komen. Het was namelijk na de stopmachine alweer te lang geleden dat ik heel veel tijd heb zitten wegfikken op iets dat niet persé nodig is voor de baan, dus maar eens de volgende auto van mn pa, na de dyane: de renault 14 (kun je t je voorstellen, na de dyane een renault 14 TS met lektriese ramen en een achterruitenwisser en centrale vergrendeling? Nog jaaaaaaren later, toen mn pa's 14 allang afgekeurd was en onduidelijk naar Polen verkocht was werd op weg naar de vakantie in frankrijk ijs uitgeloofd voor wie de eerste renault 14 zag, want ook daar waren ze al zeldzaam) Tis niet een ding waar ik snel een plastic model van verwacht, maar past prachtig in mn tijdperk natuurlijk en ik heb een foto van zo'n ding in ougree in 1988 dus MOET HEBBON.

De dyane was nog gefreesd, gaat prima bij zo'n ding met een heel duidelijke vorm en losse spatborden enzo, dan zit t wel goed qua herkenbaarheid ook al is de nauwkeurigheid van handwerk minder dan eindeloos zitten inzoomen op een 3D-ontwerp. (aan de andere kant ben ik wel ruimschoots handiger in 2D-ontwerpen en fysiek vijlwerk dan 3D-tekenen van dit soort vormen... Nog los van de grappen die een 3D-printer uithaalt als je t ontwerp goed krijgt.)

Er is een redelijke schets van de renault 14 en dr staan zat foto's op t net, dus rondje googlen en aan de slag.
Een hoop uh... leerzame uren verder zag t er zo uit op t scherm...

renault screenshot by Floris Dilz, on Flickr

renault screenshot2 by Floris Dilz, on Flickr

een collega heeft een paar printjes voor me gemaakt en die heb ik zo goed als t ging glad gemaakt, onderstel passend gemaakt in de bovenkant etc, toen de boel afgegoten zodat ik met giethars-onderdelen verder kan die een stuk prettiger te bewerken zijn dan printjes en ze zijn al halverwege glad (wilde de printjes niet verzuipen in verflagen om steeds te checken of ze al goed glad zijn, dus t was 1 laag primer, rondje schuren en dat was t, afgieten die handel)
Toen nog even op etswerk wachten, dat was vrijdag binnen, dus eerst maar eens eentje spuiten en in elkaar prakken, niet te nauw kijken, gewoon om te zien wat er wel en niet past en om alles een beetje uit te proberen, echt netjes proberen te bouwen komt bij de volgende exemplaren wel als ik eenmaal weet hoe t moet. Ik heb een faceliftversie getekend met knipperlichten naast de koplampen en een originele met knipperlichten in de bumper, die zijn apart geprint dus beide wagentjes zijn nog een beetje van die proefexemplaren. Los van de vrij beroerd zittende voorruit en te doffe lak van de faceliftversie vind ik ze eigenlijk al best leuk!
Echt makkelijk te bouwen zijn ze niet dus ik verwacht geen artitecversies.

origineel:
IMGP3503 by Floris Dilz, on Flickr

facelift:
IMGP3473 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3490 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3482 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3453 by Floris Dilz, on Flickr

Op zich zou t leuk zijn nog eens nieuwe printjes te hebben in strakkere kwaliteit, nu is de vouw in de zijkant wat vager geworden dan me lief is door schuurwerk aan de print, desondanks zie je toch de laagjes nog een beetje... maar uh ja, niet zeuren is misschien ook gewoon een optie, t kan veel beroerder en ik heb al genoeg gekke dingen gezien bij dure printjes gemaakt door gespecialiseerde firma's.

Goed, voortgang op de baan zelf is weer ouderwets bedroevend, dat mag duidelijk zijn. Heb net een paar verkeersborden op hun plek gezet, maar goeie kans dat ik die nog es over doe want uh ja, ze staan niet op de foto vanwege redenen.  :-X ;D

Sven VG

Floris,
Ik lees hier al een tijdje in stilte mee.
Fascinerend hoe je al die kunstwerkjes uit je vingers tovert.
Blijf vooral posten, ik geniet mee.
Sven

SuSke

Citaat van: Floris op 07 december 2020, 00:59:45 AM
de renault 14
Echt makkelijk te bouwen zijn ze niet dus ik verwacht geen artitecversies.

Kan je niets anders uit je mouw toveren... Het lijkt me een sowieso een leuk modelletje voor de meeste TPIV rijders.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.


Pierre

Wederom allemaal grandioos werk. Echt genieten. ;)
Groet Pierre.


ERVIN


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Luc

Citaat van: doomslu op 07 december 2020, 10:14:18 AM
Schoon kleurke!  :D

Precies! Een vriend van mij had er zo een in de jaren 80, en die was oranje. Feitelijk, bruin en oranje. Een R14 is biologisch afbreekbaar en peervormig.
Oufti!

Metpetergaathetbeter


Floris

#2967
Die mehari is gewoon te koop, Peter  :P
Heb er al eentje, een oranje. Heeft nooit op de baan gestaan geloof ik want tis een wat te vrolijk wagentje.
Inmiddels ligt er al een oranje 14 zoals op de foto van Luc op de verwarming te bakken.

adrievans

Eens wat rongekeken op het web,in de schaal 1/43 word je doodgegooid met de renault 14.
In de kleinere schalen niets wel de 12 en de 16,wel vreemd
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Floris

nou, 1:43 is dé autoverzamelschaal, daarin is zowat letterlijk alles te koop, zeker als je naar obscuur resinspul gaat kijken. 1:87 is wat dat betreft toch een stuk beperkter.
Als je naar 1:43 renault 14's gaat kijken, niet schrikken van t norev-modelletje  :o