Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

Hm, dit zou alweer het tweede weekend zonder update zijn, dus maar even wat laten horen, tis een beetje slappe hap geweest qua modelbouw, heb wel tussendoor wat verder gerommeld aan de stopmachine en dr is wat computerwerk klaar, maar t heeft nog niet echt in onderdelen geresulteerd... Etswerk laat op zich wachten, moet nog een en ander frezen maar liep nogal te snotteren dus naar werk gaan om te frezen leek me even niet zo handig etc... Binnenkort dus meer nieuws!

Voor nu alleen even de nieuwe muilkorf die een vriendin van me voor me gemaakt heeft  8)
New plague mask! by Floris Dilz, on Flickr

Stedahult

Mvh. Steef

SuSke

#2823
En naar gewoonte ginder een rood sjaaltje anders hoor je er niet echt bij   ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Ik had de comments van bovenstaande nog niet gelezen en ik dacht net hetzelfde  ;D ;D
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Decapod

Ja, een mens kan ook eens te bezeten zijn ... . Beetje angstaanjagend. Ga je ook slapen in asbestpak?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

hehehe nou ik heb wel een echt cockerill sambre-jasje maar tis voor mij helaas 3 maten te groot. Mocht een van jullie en te kleine hebben en willen ruilen...  ;D

Ondertussen is er etswerk binnen en heb ik tijd gehad om wat dingen te frezen en in elkaar te plakken dus plaatjes!
Het pookapparaat van t pookmachien ligt er even af en ik wriemel t er wel weer in nadat t in de verf staat, maar ondertusen wel hekjes, trapjes, wat interieurzooi etc...
Nog een paar slangen, hijsogen en andere kleinigheden en de boel kan in de verf!
IMGP3097 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3098 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3099 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3100 by Floris Dilz, on Flickr

dan de esperance-ertswagens voor de cokestrein: Hier nummer 315 en 322:
IMGP3091 by Floris Dilz, on Flickr

315 met hoge bak, luchtremwerk en Y7-draaistellen:
IMGP3092 by Floris Dilz, on Flickr

322 met een lagere bak, een of ander oud type draaistellen waar ik verder nergens iets over kon vinden en alleen handrem, op 1 draaistel. Deze wagen had origineel een remmershuisje, maar heb t idee (weet t niet 100% zeker) dat de remmershuisjes er later af gehaald zijn. Ik vermoed dat er toen nog wel een remwiel op de buitenkant zat, maar heb niet echt uitgebreide informatie zegmaar... Wie meer weet mag t zeggen.
IMGP3094 by Floris Dilz, on Flickr

schetsje van de wagen in originele staat:
SVyF 546080-546121 by Floris Dilz, on Flickr

mooie foto uit de collectie van peter van gestel (tis de achterste):
NMBS 546028 by Pim Van Gestel, on Flickr

IMGP3096 by Floris Dilz, on Flickr

Nu nog wat frut eraan zoals uh, dat remwiel, wat treden en handgrepen enzo, maar nu eerst even bootje varen! 8)

DFS


mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

mardig23

Mvg Karl

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

henry

Prachtig!! zie er ook hele mooie bielzen liggen.
Toppie gemaakt.

Decapod

Sjieke bakskes. Vraagje: heb je (de basis) van die draaistellen ineengebraaien of gewoon uit plasticard geboetseerd?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Kautenbach

Hoe doet ie het.... ;)

Vraagje, hoort er niet nog een remmershuisje ingebouwd in de bak?

Floris

Een remmershuisje zou voor de originele versie wel moeten, maar ik bouw de wagens zoals ze op het laatst voor intern verkeer gebruikt werden, zonder remmershuisjes en met gelaste platte beplating in plaats van die mooie bolle met klinknagels. Heb de originele versie destijds wel in 3D uitgewerkt, zo'n typisch "och, t staat toch al in 2D, even een avondje klooien, hoeveel werk kan t zijn"-uit de hand escalerend projectje. Vooral als daarna iemand die dingen nog wil printen en je de hele zaak dus een beetje tot 1 solid moet proberen te kleien en de software als een krijsende kleuter voor het snoeprek in de suup op de grond gaat liggen schoppen en schreeuwen want een paar solids samenvoegen is intens moeilijk, dus dat werden alweer twee extra avondjes...
esperance ertsbak screenshot 1 by Floris Dilz, on Flickr

esperance ertsbak screenshot 2 by Floris Dilz, on Flickr



@ Thomas: De draaistellen zijn geëtst, met wat resin details, afgegoten van 3D-prints.

@ Karl: jup, dit soort ellende. Ik ben natuurlijk wel 1 gevoelsmens.
DSC_3564 by Floris Dilz, on Flickr