Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Decapod

Citaat van: Floris op 15 september 2020, 11:37:18 AM

IMGP7979 by Floris Dilz, on Flickr

Ondanks dat t feitelijk best wel een schijthuis is vind ik t nog steeds een van mn geslaagdere verbouwingen, gewoon vanwege de compleet hopeloze basis.

Ze zeggen dat stront altijd stinkt, maar de jouwe stinkt dan toch lekker ...  ;D. Wat een prachtig model. Eigenlijk toont het wel dat dat finescale-gefriemel niet echt hoeft. Met die uitstraling merk je die pizzasnijders nooit op.
Ik heb hier zelf nog een oude G8.1 en een BR52 Kondenz liggen van Liliput. Van plan om daar wat op te oefenen, maar daar zoiets van maken ... dat gaat me nooit lukken.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

hm, ja, condens 52'er, daar heb ik ooit nog de Ty2 730 van gemaakt, met oude pruisische tender (van roco)
Ty2 730 3 by Floris Dilz, on Flickr

Ty2 730 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7957 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7997 by Floris Dilz, on Flickr

gewoon een beetje klooien en zagen, hou er foto's bij, zeker waar je met verf aan de gang gaat, en je staat te kijken hoe ver je komt..
Wat pizzasnijders betreft, bij de P8 zitten ze alleen nog op de tenderwielen, de flenzen van de drijfwielen heb ik wat afgedraaid, gewoon wielen laten draaien en dremel met slijpschijf tegen de flens, gewoon omdat je weet dat alle duitse zelfverklaarde modelspooringenieurs dan ineens hoge bloeddruk en nerveuze schuddingen krijgen, de loopwielen zijn wel serieus nette smalle RP25-wieltjes van t goede formaat en die doen enorm veel voor t beeld van de loc.

Een piko G8.1, daar kun je ook best wat van maken...
een duitse die hier na de oorlog was blijven hangen...
uit de tijd dat modelbouw nog leuk was... by Floris Dilz, on Flickr

een poolse 0e smalspoorloc voor de kerstbaan bij miniworld:
pkp px38 805 4 by Floris Dilz, on Flickr

en dit indonesische apparaat in Sm bestaat voornamelijk uit piko-G8.1-schroot.
IMGP8173 by Floris Dilz, on Flickr

Dus uh... nouja, wat zal ik zeggen. Pak de zaag erbij en veel plezier! 8)

Jappy

Hier ben ik dus jaloers op. Niet per se op de modellen (nouja, daar ook op), maar op het lekker geknutsel... Dat blijft toch één van de fijnste dingen van de hooby. Van een lelijk eendje een uniek prachtmodel maken. Ongelofelijk mooi Floris, zeker die Indonesische machine.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Herwig

#2793
>  Citaat van Floris   >
"  ... Wat pizzasnijders betreft, bij de  (Liliput-) P8 zitten ze alleen nog op de tenderwielen, de flenzen van de drijfwielen heb ik wat afgedraaid, gewoon wielen laten draaien en dremel met slijpschijf tegen de flens    ....   
. . . .  de loopwielen zijn wel serieus nette smalle RP25-wieltjes van t goede formaat en die doen enorm veel voor t beeld van de loc   ...".


>  M'n rustieke Liliputs NMBS-stomers type 64 (P8) en 93 (T9)  reden op tentoonstellingsbaantjes , uitgerust met Peco Streamline H0 code 75-sporen ,  zonder noemenswaardig  'tikkelen'  op het Peco-kleinijzer .   ( maar oude Hamo of Lima hebben/hadden wél te hoge flensen )

Zijn die voorlopertjes van Weinert  ?  Wel fraai bij een foto recht voor .    Blijven deze lage-flens-wieltjes in het spoor, steeds ?

>  Ook die verbouwde Piko G8  (NMBS 81) hierboven op de foto, is voorbeeldig  ....


Indien toeval zou bestaan ...
http://www.modelspoorexpo.be/index.php/nl/modelspoorwegen-menu-2/item/359-nl-stefanowo

Decapod

Ja, Ik bedoelde dus een Piko G8.1 en Kondenz 52'er. Lomp van me.

Jij bent toch echt een krak, Floris. Lijkt alsof je er je hand voor omdraait. Om de één of andere reden is het altijd boenk erop. Juiste sfeer, juiste uitstraling en altijd dat tikkeltje depri miserie. Om van te geilen. Ik krijg er goesting van maar tegelijkertijd ook schrik  ;D  ... . En als ik nu eens tijd had en eindelijk eens een eigen plaats. Zit me de hele tijd te klooien aan het huis of in de tuin en anders altijd maar te travakken. Het moet toch ooit eens gaan lukken.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

Citaat van: Decapod op 17 september 2020, 20:58:37 PM
En als ik nu eens tijd had...

Als je toch zo graag knutselt, knutsel eens wat tijd in mekaar... 8)

;)

Floris

Juist, tijd maak je. Gewoon stevig doorbouwen en verder alles negeren, dan merk je na een tijdje vanzelf wel wat (en wie) je wel en niet kan negeren.  8)
verrassend veel lost zichzelf wel op.

Decapod

Tja, jongens, dat wordt altijd gezegd, maar geloof me, ik ben dag in dag uit voor andere mensen bezig en dan heb je geen tijd meer om te 'maken'. Ik geloof eigenlijk dat je vooral tijd krijgt, en dat dat ook de definitie van 'vrijheid' is: de tijd krijgen om wat te doen, te ontwikkelen, te groeien, enz. Die tijd geef ik altijd aan anderen. Als ik tijd kon maken, had ik dat al lang gedaan, en niet alleen voor mezelf.

Maar soit, genoeg gejeremieerd: ik ben al blij dat ik een paar keer in de week wat schone bouwsels van anderen kan bekijken en erover kan dromen in m'n kop. Die vrijheid neemt niemand me af. En plannen, dromen, ... zijn altijd het begin, niet waar? Als ik (terug) eraan begin, zijn jullie de eersten die het zullen weten.

Floris, vraagje over dat afdraaien met een Dremel: hou je de wielen in het chassis en zet je er dan spanning op, zodat de boel gaat draaien en je er een Dremel tegen kan houden, of hoe moet ik me dat voorstellen? Moet je dan geen erg vaste hand hebben en om de drie seconden controleren?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

qua je tijd aan anderen besteden, ja, dat gaat geloof ik niet echt anders als je een soortvan normaal leven erop na wilt houden, das allemaal op z'n best een hopeloos compromisgebeuren. Pas als er af en toe bezorgde mensen aan de deur komen om te kijken of het bij "die zielige zonderling die maar steeds zo alleen met zn treintjes bezig is" wel allemaal goed gaat begint het een beetje een productief modelbouwersbestaan te worden. Die mensen die aan de deur komen stuur je dan bij voorkeur meteen weg uiteraard. Maar ja goed, ben je ooit een familie begonnen enzo, dan uh, nouja, hoop ik dat je daar ook plezier aan beleeft.  ;)

Wat betreft flenzen dremelen, nouja, daar heb je geen speciaal vaste hand voor nodig. Gewoon wielen van de loc op een behoorlijk tempo laten draaien en dan de dremel dr een beetje tegenaan. Ik doe dat alleen als ik ze niet kan afdraaien met een stanleymes, bij stalen wielbanden bijvoorbeeld, zoals oude piko-locjes hebben.
Bij die piko-locjes zit je meteen met een extra probleem: het midden van t wiel is van vrij slap plastic dat niet erg goed tegen hete wielbanden kan, en bij wielbanden dremelen worden die wielbanden ruimschoots heet. Moet je dus zien te jongleren met een razende locomotief, een loeiende dremel met slijpschijf en een prop nat keukenpapier ofzo om de wielband tijdens het afdraaien koel te houden. Ik heb t wel gedaan, maar t was niet echt makkelijk ofzo vond ik. Tis het soort klusje waar t stiekem niet zo erg is als t bij dromen blijft.  ;D

Decapod

Citaat van: Floris op 20 september 2020, 21:45:44 PM
Ik heb t wel gedaan, maar t was niet echt makkelijk ofzo vond ik. Tis het soort klusje waar t stiekem niet zo erg is als t bij dromen blijft.  ;D

LOL. Thanks voor de info. Dat gaat in me koppie, om ooit eens te proberen (what goes in, must come out  8)). Ik kocht de ouwe krakers toch voor een scheet, dus als ik hun wielen opfik ... is er ook niks ergs aan. Goed oefenmateriaal.

En ja, idd, ik ben zo'n 'soortvan' gewone mens geworden (allez, volgens mij en mezelf :o) met familie, een hok, een kar en nog een hele rist andere ongein. Zelfs beetje scheef gegaan in de andere richting: probeer ook nog een boel andere mensen verder te helpen op deze godverdomse aardkloot. Tuurlijk, een mens doet het zichzelf wel aan ... . Maar soit, ik kan het toch niet laten.

Enfin, het werk zit erop ... ik ga een pijpje smoken.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

modèlisme

Wielen afdraaien kan alleen juist en goed met een draaibankje.
Met een Dremel is het gepruts en al de wielen hebben dan een verschillende diameter.
 

Floris

och, daar maak ik me nooit erg druk om, als t werkt is t goed...  8)

modèlisme

#2802
Floris,
IK heb nog een specialeke.




Ik heb er maar eentje van en verder worden er geen meer van gemaakt.
Dit is een Belgisch R klasse locomotief, gebouwd door Sociète de St Leonard de Liège in 1883. VR 0-6-0.
Heeft eveneens dienst gedaan op de lijn Liège-Maestricht.
De nummering 237 tot 245 voor goederentreinen en Passagierstreinen hadden even nummers
Paul.
 

Floris

mooie kar! Misschien eens een draadje beginnen over je verzameling, een beetje het oude belgische stoomgebeuren wakker porren?  8)
Heb vroeger veel gebouwd uit het nederlandse atoomtijdperk maar heb me nooit erg verdiept in het belgische spul, dus lijkt me erg interessant!

Decapod

Citaat van: modèlisme op 21 september 2020, 08:55:40 AM
Wielen afdraaien kan alleen juist en goed met een draaibankje.
Met een Dremel is het gepruts en al de wielen hebben dan een verschillende diameter.

Tja, had ik daar ook maar weer de plaats voor. Vrouwlief klaagt nu al dat er twee boxen en twee kasten vol treintjes staan  :-\ (ze moest eens weten ...).

Prachtig locje, Paul. Spijtig dat er zo weinig tp I-II-III-rijders zijn onder de Belgische modelbouwers (III valt nog net mee), anders zou je die mooie dingetjes in serie kunnen maken. Als je een draadje start, dan volg ik zeker! Er heeft hier nogal wat rondgereden in die eerste 100 jaar.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.