Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Hm, ben wel benieuwd wat er allemaal anders was aan die bachmann/liliput. Ding zit bij mij in mn achterhoofd als "ja dat is gewoon dat ouwe liliput-ding maar dan met een nieuw onderstelletje met motor" dus heb er verder nooit preciezer naar gekeken.

Ik heb sterk het idee dat het destijds bij liliput al de bedoeling was er een aandrijving in te bouwen want het gedeelte waar in t echt de dieselmotor zit (met al die luiken met ventilatiesleufjes) is bij de liliput wat te lang, voor een model dat alleen hoeft te rollen vind ik dat vreemd, dan kun je dat prima op schaal maken, maar wat nou als je als fabrikant een motortje hebt dat er dan net niet in past...

Rangeerduivel

Je kan ze nu nog kopen voor 110à130€, maar om te laten rijden moet je ze niet kopen!
https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjfu_K8n9nrAhWJ5HcKHVehBUYYABADGgJlZg&sig=AOD64_0XxzaTHpGFM14z_a5TjKDWCvz_DA&ctype=5&q=&ved=0ahUKEwiGie28n9nrAhWI_qQKHXjvCXcQ2CkI0wE&adurl=
Ook ik heb er een gehad, maar dat ding is als een jonge hond, wil eerst niet vertrekken maar eens dat toch lukt schiet hij er van door als een pijl uit een boog...en daarbij wil hij al eens uit de sporen wippen.
Ze zijn nochtans van fabriek uit voorzien van een decoder, maar die is zo goed als niet te regelen.
Ik denk dat veel iets te maken heeft met het zeer lage gewicht van het tuig...alhoewel... :-\
Ik hou het liever bij mijn onderstopper van Viessmann, da's een juweeltje.



Floris

aaaah zo'n standaard bachmanndecoder. Ja. die zat ook ooit in mn 45-tonners. Wat een bloedbad was dat zeg... Reed er voor t eerst mee, zwaar teleurgesteld over de rijeigenschappen, wat je al zei, niet te regelen, enorm geraas. Aandrijving eens bekeken, hm, ziet er toch niet echt slecht uit... decoder er tussenuit (betekent hier hele printplaat eruit slopen en gewoon stroomafname aan de motor knopen) analoog laten rijden, ding rijdt zo glad als de spreekwoordelijke 5 negers in een gouwe cadillac. Prima, dan weten we waar het m in zit, lokpilot erin, die even zichzelf laten inregelen en t zijn sindsdien veruit de best rijdende machientjes die ik heb. Misschien de moeite om eens te proberen als je t ding nog hebt.
Qua gewicht, plakje lood onder de cabinedaken en misschien nog wat onder de cabinevloeren. Moet redelijk onzichtbaar zijn en op zich kom je zo denk ik al ruim aan t gewicht dat nodig is om zo'n ding redelijk te laten rijden.

evan

Volledig mee eens.  Decoder vervangen bij Bachmann is een must.  Verschil tussen Bachmann en Liliput zit m vooral in de fronten...  vershil tussen Europees en Amerikaans.  Buffers en geen buffers.  Maar eh dat zal nu niet t probeem wezen denk ik 😂
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Martin Welberg

Heb hier ook nog zoiets liggen. Zal effe zoeken..

Floris

Nou, gister maar eens begonnen met het bouwen van de gefreesde onderdelen, frame voor t grootste deel in elkaar gezet en daarna meteen maar door met de grootste rotklus aan t hele ding: de bedrading voor alle ledjes. Nou, dat was dus anderhalve dag gekloot maar het zit erin! En dan ook de hele bende, front/sluitlicht, binnenverlichting, werkverlichting, zwaailichten...
Nouja en toen had ik wel even pauze verdiend.
IMGP2830 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2833 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2835 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2837 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2840 by Floris Dilz, on Flickr

Binnenkort verder met t leuke werk! 8)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Heiligschennis! Chimay drinken in een Jupiler-glas en daar dan Brie bij eten!!!  :'( :-X  :D
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Thommy

Citaat van: svvander op 14 september 2020, 06:23:25 AM
Heiligschennis! Chimay drinken in een Jupiler-glas en daar dan Brie bij eten!!!  :'( :-X  :D

Leg dat eens uit aan andere landen dat wij voor ieder bier een bijhorend glas hebben en dat dat zo z'n reden heeft voor de smaak ook... ik ben nog naar de UK geweest dat ze nen lauwe Duvel van ons uit de fles dronken (we hadden het glas mee).
Greetz

Thommy

Floris

hahahahah ja, ik had wel gedacht dat ik daar wat over te horen zou krijgen, heel goed!  8)
Had hier een week geleden een maat over de vloer die enthousiast zat te vertellen over een café in Nederland waar ie chimay van de tap in jupilerglazen kreeg, dus dat is vanaf nu nationale traditie. Net zoals t hier huistraditie is om wijn uit een mok te drinken of uit plastic horecaglaasjes.  8)
En de brie, nouja, die was nog over van t wijn drinken twee dagen eerder en die rommel lag de boel harder vol te stinken dan ik zelf deed, dus die moest op. Moet zeggen dat ik me dr wel wat bij kan voorstellen wat je vertelt, t laat chimay wat bitter smaken, dr gaat daar inderdaad iets niet helemaal goed. Nouja... alsnog was t best te overleven.  ;D

Citaat van: Gerolf op 14 september 2020, 01:00:57 AM
Ik vind dit ook erg leuk  8)
Ja elke keer als ik met zoiets bezig ben krijg ik weer extra bewondering voor je geduld met dit soort ongein. Nouja, dit keer ging het relatief soepel, maar dr zijn me in t verleden genoeg rampen gebeurd met dit soort klusjes waarbij er dan weer moeizaam ingebouwde ledjes geploft waren omdat er ergens de boel niet goed geisoleerd was of ergens een draadje afbrak ofzo, ben altijd erg blij als de boel in elkaar zit en werkt. Blijkbaar vind ik t ook weer niet zo vervelend dat ik t licht dan maar achterwege laat, het is leuk als het in één keer goed gaat, zoiets. Ik heb ook zo'n vermoeden dat rampen zoals ik noemde bij jou wellicht minder voorkomen want meestal komt het toch door net wat te weinig tijd nemen om de boel netjes te doen.

modèlisme

Dacker heeft lang geleden een verbouwde stopmachine naar Belgisch model verkocht, als basis gebruikte Dacker de toenmalige Liliput onderstopper, maar dat was niet gemotoriseerd.

Toen ik eens in Wenen was heb ik een motorisering ervoor aangekocht bij Gerard.
Die had toen ook prachtige bouwdozen  ( messing en zeer gedetailleerd  ) voor een P8 op de markt gebracht. Hij verkocht die in etappen en was zeer duur. Ik heb die toen ook aangekocht , maar nooit gebouwd. Ik heb ze nog ergens liggen. Soms kan men die nog vinden bij eBay, maar is nog zeer duur.

De motorisering voor de Liliput  ( omgebouwd door Dacker ) model heb ik wel ingebouwd, maar heb er nooit de wielen onder geplaatst en ligt hier ergens dus onafgewerkt.
Van de Gerard motorisering zal ik eens een foto maken plaatsen.
Groetjes,
Paul.
 

Gerolf

Citaat van: modèlisme op 14 september 2020, 09:14:09 AM
Dacker heeft lang geleden een verbouwde stopmachine naar Belgisch model verkocht, als basis gebruikte Dacker de toenmalige Liliput onderstopper, maar dat was niet gemotoriseerd.

Toen ik eens in Wenen was heb ik een motorisering ervoor aangekocht bij Gerard.
Die had toen ook prachtige bouwdozen  ( messing en zeer gedetailleerd  ) voor een P8 op de markt gebracht. Hij verkocht die in etappen en was zeer duur. Ik heb die toen ook aangekocht , maar nooit gebouwd. Ik heb ze nog ergens liggen. Soms kan men die nog vinden bij eBay, maar is nog zeer duur.

De motorisering voor de Liliput  ( omgebouwd door Dacker ) model heb ik wel ingebouwd, maar heb er nooit de wielen onder geplaatst en ligt hier ergens dus onafgewerkt.
Van de Gerard motorisering zal ik eens een foto maken plaatsen.
Groetjes,
Paul.

Off-topic?
Ik vraag me af of dit een antwoord op een vraag is, of dat het iets te maken heeft met een btw-nummer ...  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modèlisme

Gerolf, ik versta niet wat je bedoeld? Ik stelde geen vraag!
En wat heeft hetgeen ik schreef met  btw te maken. Ik heb al een btw nummer van eind jaren 80.
 

Floris

Nou, ben wel soortvan benieuwd naar hoe gerard dat destijds gedaan heeft, ik vermoed iets in t motorruim (wat voor mij niet gaat omdat de motorkappen weg zijn) of ook in de grote cabine...
Een P8 heb ik ook, maar dan ook van liliput. Wilde een Poolse en kon destijds geen goedkope fleischmann vinden maar had nog anderhalve liliput in onderdelen in de rotzooibak liggen dus toen die maar eindeloos zitten superen. Heb inmiddels 3 fleischmanns liggen, dus uh ja.  :P
Het ding heeft nog steeds de originele ietwat vooroorlogs ogende liliput-motor, als je daar wat speling uit haalt en m digitaal aanstuurt loopt dat nog verrassend redelijk (zal niet zeggen goed, maar tis een stuk minder beroerd dan ik verwachtte in elk geval)
Ok1 288 3 by Floris Dilz, on Flickr

Ok1 288 2 by Floris Dilz, on Flickr

Ok1 288 1 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7986 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7979 by Floris Dilz, on Flickr

Ondanks dat t feitelijk best wel een schijthuis is vind ik t nog steeds een van mn geslaagdere verbouwingen, gewoon vanwege de compleet hopeloze basis.

Floris

oh en nog een kleine update qua plassermatic:
DSC_3423 by Floris Dilz, on Flickr
Heel dat kreng volsmeren met slangen! 8)
DSC_3426 by Floris Dilz, on Flickr