Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

sdz1976

Geniaal gewoon die schakelaar  8) ;D ;D


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

Nou, vanwege warm en smoesjes gaat t niet heel woest hard momenteel, maar had wel een nieuwe etsplaat binnen, met daarin wat antennes, waar ik ondanks warm en smoesjes niet helemaal vanaf kon blijven.  :P

IMGP2810 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2820 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2811 by Floris Dilz, on Flickr


Ronald

Mooi :) Wat je hier dan weer veel zag waren grote antennemasten met een rotor er tussen... piraten en zendamateurs alom aanwezig (= Oosten van NL). Maar deze foto komt ons oudjes (56 :) ) nog wel bekend voor!

Floris

ja, jij komt ook echt goed midden uit piratenland he! ;D

B_Modelbouw

Zo'n rotor had weinig met piraterij te maken ...  ;D ;D ;D (tenzij er een busje van de RTT nu BIPT) in 't straat staat en je als tiener door hebt dat een antenne niet enkel ontvangt  ::) ::) ::)

in noord Antwerpen stond hen in zuid oostelijke richting (Schoten) om de BRT en RTBF te ontvangen oostelijk (Aachen/Keulen) om de Duitse zenders te ontvangen en noord westelijk (Goes) om de Hollanders te ontvangen.

Ooit nog zo'n rotor omgebouwd als draaischijf motor ... bouwen met de middelen die er waren.

Ja, Floris zo'n details maken de tijdgeest echt compleet ... prachtig
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


raf

ja ken ik ook zeker nog en samen met pa en bompa er zelfs nog enkele recht gezet
ook die motor er tussen was bekend
thuis hadden ze reeds een tv met afstands bediening
mijn broer en ikke ;zet eens op brt of draai eens naar den hollander en dan konden we opstaan en aan die schijf gaan draaien en de post verzetten

ach waren toch ook mooie tijden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ronald

Citaat van: B_Modelbouw op 17 augustus 2020, 12:09:54 PM
Zo'n rotor had weinig met piraterij te maken ... 

Nou Bert, ik kende de meeste gasten redelijk goed en wist er enkele te zitten. En ja, die hadden toch echt allemaal een.... rotor in de zendmast ;) En die had zeker een doel bij die jongens :)

Blijft mooi, Floor!

Citaat van: Floris op 17 augustus 2020, 11:02:54 AM
ja, jij komt ook echt goed midden uit piratenland he! ;D

Ja, hier in het Oosten zat het goed vol met amatuers... elke zondagmorgen zat mijn pa te luisteren en eerlijk gezegd had het ook wel wat. Vooral die overdreven galm in de spraak  ;D Hallo-lo-lo, goeiemorgen-en-en....  8)

SuSke

Weeral een detail dat zo'n toegevoegde waarde brengt aan je al fantastische constructies.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Citaat van: Ronald op 17 augustus 2020, 14:29:48 PM
Ja, hier in het Oosten zat het goed vol met amatuers... elke zondagmorgen zat mijn pa te luisteren en eerlijk gezegd had het ook wel wat. Vooral die overdreven galm in de spraak  ;D Hallo-lo-lo, goeiemorgen-en-en....  8)
https://www.youtube.com/watch?v=tdN1wHpd4pE
blijft fijn, ook al ist nep. 8)

(de rest hier vraagt zich ondertussen af wat die hollanders nou weer gesnoven hebben  ;D)

evan

Citaat van: Floris op 17 augustus 2020, 16:38:57 PM


(de rest hier vraagt zich ondertussen af wat die hollanders nou weer gesnoven hebben  ;D)

Hoe dat je het raadt!!!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald


Floris

#2771
Nou, tis al even wat stil hier, dr is dan ook niet eindeloos veel boeiends gebeurd... vooral gehark achter de computer en een beetje algemeen slappe hap... desondanks hier maar eens plaatjes van iets dat nu een paar weken beetje aanblubbert tussendoor, namelijk de stopmachine!
IMGP1064 by Floris Dilz, on Flickr

Weer zo'n project dat weer op de gebruikelijke manier uit de hand loopt, je denkt prima, ouwe liliput kopen, paar stukken dr uit knippen en wat nieuwe brol dr in knutselen... nouja, dan blijkt er toch een en ander aan die liliput niet lekker te zitten, en tis me nog steeds niet helemaal duidelijk wat exact, ik denk dat ie om te beginnen 9 mm te lang is, en waar m dat zit is een beetje schimmig. Maakt ook eigenlijk niet zoveel uit, ik gebruik de cabines en draaistellen en de rest maak ik zelf wel. Nou had ik destijds de machine uitgebreid gefotografeerd bij de chemin de fer du bocq (waarvoor nog hartelijk dank die kant uit!) maar geen maten genomen, er vanuit gaande dat de liliput wel redelijk op maat zou zijn. Dan teken je gewoon de liliput grofweg uit, schuift er de foto's achter en je hebt een aardig idee hoe t allemaal zit, maar dat viel dus even tegen. Ach ja, op t oog kom je ook een eind  ;)
Tis een dermate ingewikkeld ding dat ik niet eens ga proberen alles ineens te ontwerpen, paar lastige dingen 3D uitveteren om te printen, frame frezen en gaaannnn, gewoon ouderwets stukjes styreen snipperen en draadjes buigen en waar nodig frees of print ik later wel wat bij. Binnenkort sowieso nog wat etswerk dr bij tekenen...
Freeswerk en etswerk kun je natuurlijk makkelijk in 3D omzetten in de computer, dus dit geeft al een leuke indruk (en ik kan er vast wat foutjes uithalen :P)
stopmachine 3d 1 by Floris Dilz, on Flickr

stopmachine 3d 2 by Floris Dilz, on Flickr

Omdat t hele ding ongeveer overal doorkijk heeft leek het me een kreng om er aandrijving in te bouwen, klein functiedecodertje met een paar lampjes zou wel zat zijn, heb toch genoeg locomotieven dus die vermaken zich er dan wel mee. Nou, dat idee heeft t toch maandenlang volgehouden maar zondag ging t toch fout: (klik)
MOV_3342 by Floris Dilz, on Flickr
(tis allemaal niet erg indrukwekkend, minitrix T3-motortje op 1 as, maar met een beetje rommelen met de gewichtsverdeling en niet meer ambitie dan alleen zichzelf van zn plaats krijgen moet t wel lukken, denk dat ik er geen koppelingen op zet)

Ow en ik vond nog wat heel vieze wieltjes bij de lokale treinenzaak
DSC_3333 by Floris Dilz, on Flickr
finescale-gemiemel is niet zo mijn ding, maar dit staat toch wel gelikt stiekem. 8)

Goed, dat was m weer. Hopelijk deze week ergens tijd voor wat frees- en printwerk.  8)

Stieven76

Ik ben benieuwd wat dat gaat worden  ;D zal weer een fijn stukje zijn!
Zelf heb ik zo'n Liliput onderstopper maar buiten dat het een leuk ding is rijdt het voor geen meter deftig. Zoals je zegt, hij kan zichzelf van plaats veranderen :)

Floris

Ah, jij hebt er een met motor? heb hier twee oude, die hebben wielen maar daar houdt t ook wel op... en zelfs die wielen heb ik weggegooid, want die deden t niet. :P

Thommy

Citaat van: Floris op 07 september 2020, 20:56:04 PM
Ah, jij hebt er een met motor? heb hier twee oude, die hebben wielen maar daar houdt t ook wel op... en zelfs die wielen heb ik weggegooid, want die deden t niet. :P

Paar jaar terug hebben ze die dingen gemotoriseerd verkocht. Bachmann heeft ook zo'n onderstopper, lijkt sterk op deze die wij kennen en toch anders. Had ze ooit naast elkaar gezet op en was toch erg anders. Maarja ook verkocht wegens: voor wat heb ik dat
Greetz

Thommy