Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Rangeerduivel


Chrisrail

#2746
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

adrievans

Citaat van: Floris op 22 juli 2020, 00:46:12 AM
Hier binnen heb ik het gelukkig voor het zeggen. Straatkoelkasten zijn hier wel welkom. Bij dag...
IMGP2668 by Floris Dilz, on Flickr


Beetje late reactie,je kunt altijd nog een plaatselijke oud ijzerboer oproepen,ken ik nog van vroeger.
(rijd hier trouwens nog steeds rond)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Floris

oh leuke kar is dat! Weer zo'n maf engels ding waar je nooit meer wat over hoort...

eerst maar es even de nieuwe geit in de stal zetten.... (filmpje, klik en zulks)
IMGP2693 by Floris Dilz, on Flickr

waar t echt om gaat zit daar boven: eindelijk maar eens de laatste kraan in de verf gezet. Lag er pas een jaar ofzo, miste nog een paar details en een laag verf, dus heb m maar eens aangepakt en kwam er na het in de verf zetten achter dat t stomme ding inmiddels vol kleine spinnewebben zat. hm. Nouja, verf laten drogen en die dingen dr uit borstelen. De kraan is een oud ding, origineel met bediening vanuit t hokje boven, later omgebouwd naar grondbediening met zo'n bungelend knoppenkastje. In de oude cabine staat wel nog een stoffige stoel en dr slingert nog een ouwe krant... kan me voorstellen dat degene die daar zat zich regelmatig stevig verveelde naargelang wat er beneden gaande was.
IMGP2714 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2710 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2711 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2712 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2706 by Floris Dilz, on Flickr


SuSke

Maakt die kleine zo'n herrie ?????  :D
Maar 't is wel een leuke
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Modelspoorder030

Mooi Floris , en de lok binnen staat prima , ik zeg meer meer en meer !!.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Tothebeach

Da's flauw Frans. Dit zijn Floris' bouwsels voor een goede achtergrond  ;)

Groet,
michel

Floris

Ja zag m laatst langskomen. Wel leuk dat er een introductie bij stond van Viktor dat ie urbex geen bal aan vindt maar voor ougree toch wel een uitzondering maakte... ik kom die verhalen meer tegen, seraing/ougree heeft bij veel mensen met staalindustrieafwijkingen wel een speciaal plekje lijkt t.

Floris

Nou, dit was een weekend met uh... nouja, alleen kutwerk achter de schermen, eigenlijk.
Wilde toch maar eens wat opstelspoortjes achter de baan maken, maar wist niet helemaal hoe ik t precies wilde doen. Tja, wat doe je dan... Nou, heel simpel. Naar de bouwmarkt en hout, schroeven, plankendragers en een decoupeerzaag kopen. Niet eerst een plan maken? NEE. Nadenken is voor homo's.  8)  :P
Goed, dus, nu zit ik hier met driekwart van de meuk die ik de eerste keer bij de bouwmarkt gehaald had en die ik niet gebruikt heb, vandaag nog een tweede keer moeten gaan voor zooi die ik ook zonder plan wel had kunnen bedenken, maaarrrrrr er zijn 2 opstelspoortjes.  8)
Ze zijn prachtig.

DSC_3224 by Floris Dilz, on Flickr

en nog woest efficient ook, want heb ze gewoon op de transportplaten waarmee je de modules dicht kan zetten gelegd. Straks paar vulplaatjes dr op maken en je hebt dus transportplaten die in plaats van in de weg liggen tijdens een tentoonstelling gewoon het schaduwstation zijn.

Mijn decoupeerzaagwerk verraadt ook niet dat het mn eerste decoupeerzaag is, als je wel ervaring hebt met zo'n ding en je zaagt met je ogen dicht en met ovenwanten aan wordt t toch wel ongeveer net zo mooi
DSC_3225 by Floris Dilz, on Flickr

ik wilde natuurlijk wel kunnen zien of er een trein op de spoortjes staat. Daarom aan t eind van elk spoor een contactje dat verbroken wordt als er een trein tegenaan drukt, zodat er een ledje op t bedieningsbrooddoosje uit gaat. Beetje zoiets wat mensen met geduld met een microswitch doen maar ik heb geen geduld en al helemaal geen zin om een microswitch te bestellen en daar dan op te gaan zitten wachten, dus maar even dit in elkaar gebraden:
DSC_3227 by Floris Dilz, on Flickr

en het werkt!
DSC_3228 by Floris Dilz, on Flickr

Goed, om dat te vieren dus maar een woest 1-take filmpje met verdwijnende en verschijnende trein!
https://www.youtube.com/watch?v=9Ed9XtUjGf0
en nieuw achtergrondgeraas door Wieger, komt niet zo heel best over op de microfoon van mn fototoestel (stond hier gewoon aan op de stereo) maar ja he, ooit ga ik weleens kijken hoe filmpjes bewerken nou precies werkt, als ik tijd heb omdat de baan af is ofzo.

Nou, dat was m weer, volgende keer hopelijk weer leuk werk, want dit was op discipline door raggen. bleh.

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

just4fun


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

Nou t was alweer een weekend slappe hap qua deftige modelbouw. Het was er ook te warm voor, nouja, tis eigenlijk te warm voor alles, dus prima, dan doen we wel gewoon niks. Nou zit ik voornamelijk te niksen achter de pc en gezien daar een cad-programma op staat maar eens verder niksen aan wat espérance-longdoz-ertswagens.
Heb geen echt goeie tekeningen van die dingen maar gelukkig wel wat schetsjes met hoofdmaten en Peter van Gestel heeft me van een paar mooie foto's voorzien van de wagens in originele staat (ik hoop maar even dat ie t goed vindt dak eea hier neer plemp want dan zitten er tenminste nog wat leuke plaatjes in deze post ;D):
NMBS 546028 by Pim Van Gestel, on Flickr
NMBS 546036 Esperance Longdoz by Pim Van Gestel, on Flickr

Het type waar t hier om gaat was er met lage bak, remmershuis en parkeerrem op 1 draaistel, te zien achteraan de eerste foto. Dit type draaistel kwam ik nergens anders tegen:
SVyF 546080-546121 by Floris Dilz, on Flickr

Van deze wagens is ook een onberemde versie gebouwd zonder remmershuis, maar met Y7-draaistellen. (alle andere types hieronder hebben ook Y7-draaistellen)
SVY 546122-546127 by Floris Dilz, on Flickr

hoofdonderwerp van beide foto's is zo'n wagen, met verhoogde bak (zijn wel origineel zo gebouwd), remmershuis (dus schroefrem) en westinghouserem (er zit een W in de typeafkorting dus ik neem aan westinghouse)
SVYWF 546021-546062 by Floris Dilz, on Flickr

ook was er nog een hoge wagen met westinghouserem zonder remmershuis.
SVYW 546063-546079 by Floris Dilz, on Flickr

In de jaren 80 waren veel van deze wagens nog in dienst voor cokesvervoer vanaf de cokesfabriek in seraing naar de overgebleven hoogovens, hier een mooie plaat van zo'n cokestrein:
http://balat.kikirpa.be/object/10043920
Tis duidelijk te zien dat de oude wagens inmiddels verbouwd zijn, nergens is meer een remmsershuisje te zien, de loskleppen (en volgens mij t grootste deel van t plaatstaal) is vervangen door een eenvoudiger versie en veel wagens hebben voor wat extra volume (cokes is lichter dan erts) een opzetstuk gekregen. Heb nog wel wat meer foto's waar een halve wagen op te zien is, helaas geen enkele foto van een ex-remmershuis-kopwand dus wat daarmee gebeurd is bij verbouwing weet ik niet. Ik neem aan gewoon een plaat eroverheen gelast, of er nog een handrem bleef zitten met remwiel buiten? Lijkt me niet onwaarschijnlijk op zich, maar ik weet t niet. Het blijft het gebruikelijke gepuzzel waar je met stukjes en beetjes tot 80% komt maar er blijft altijd wat te gokken over bij gebrek aan informatie... Wie me eventueel blij dan maken met meer snippers info, graag!

Goed, t cadwerk... bak staat er wel in 2D
screenshotje esperancebak by Floris Dilz, on Flickr
en zo zijn nu alle types wel zo'n beetje uitgewerkt, tevens een paar verbouwde wagens. Waarom ik ze ook in originele staat getekend heb, uh ja, goeie vraag... ik heb alleen interesse in de verbouwde wagens eigenlijk. nouja. het is warm. weet ik veel.

Straks wil ik een wagen met hoge bak maken, die afgieten, kan altijd de bak een paar mm afzagen om een wagen met lage bak te krijgen en de eventuele opzetstukken hak ik wel uit wat styreenplaat, die zijn zo simpel...

De draaistellen zijn al wat verder, ze bestaan hoofdzakelijk uit etswerk, de aspot met veer is een print/gietklontje. Lekker om t etswerk vast even 3D te passen, dan vis je dr toch altijd weer ergens een foutje uit.
screenshotje ander ding by Floris Dilz, on Flickr

screenshotje Y7 by Floris Dilz, on Flickr

Nou, t zal mij benieuwen wanneer dit projectje weer verder gaat, tis zoiets dat zo langzamerhand verder suddert, steeds zoek je weer wat meer uit, los je wat problemen op etc... nouja, draaistellen zijn er wel zo'n beetje en t wroetwerk qua de echte wagens is zover ik info heb nu ook wel klaar... volgende punt: koppelingen uitveteren. Nu geen zin in, maar komt vanzelf wel. Zo'n rommelige cokestrein is gewoon te leuk.

Tot de volgende keer!