Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Zo, ben maar eens wat gaan experimenteren met een foto-achtergrondje voor de rue de noidans.
Eerst maar eens: hoe kom je aan een foto? Nou, gewoon, streetview.
Paar probleempjes: t staat vol moderne auto's en veel straten zijn bij zon gefotografeerd dus dan ziet t er allemaal te gezellig uit en heb je schaduwen. Vooral dat tweede is een probleem natuurlijk.
Heb een paar screenshots een beetje bijgeflurpt qua kleur en zo, om de boel een beetje bij de baan passend uit de printer gewrongen te krijgen, de moderne auto's nog maar even genegeerd want daar is tzt wel iets op te verzinnen in photoshop en dit is t resultaat tot zover na een paar printjes:
IMGP2439 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2436 by Floris Dilz, on Flickr

Eigenlijk vind ik foto-achtergronden in theorie stom maar dit werkt toch best goed. Ja tot je uit een andere hoek kijkt natuurlijk....
IMGP2445 by Floris Dilz, on Flickr

Maar ja dat voorkom je eigenlijk met geen enkele soort achtergrond en deze baan is eigenlijk redelijk geschikt voor zo'n fotoprintje omdat er zoveel troep voor en achter elkaar staat dat je inkijk wel redelijk beperkt wordt. Nu is de achtergrond afgestemd op "onder de buizen door" en dat geeft sowieso de meest realistische indruk (laag standpunt), je ziet dan maar vanuit een vrij beperkte hoek t eind van de straat en daar gaat dus weinig mis.


onder de pont colard weer andere problemen: de inkijkhoek is sowieso beperkt, je kan de doorkijk onder de echte pont colard dr zo in plakken, maar hoe krijg je dr licht op?
IMGP2442 by Floris Dilz, on Flickr

Nouja, hoeft allemaal niet vandaag opgelost, maar tis een leuk experimentje en t resultaat vind ik toch wel zo dat ik er misschien toch weleens meer moeite in ga steken om te kijken hoe een en ander te perfectioneren valt.

modelbaanHO

Je achtergronden zijn méér dan geslaagd.
De inkijkhoek zal (bijna) altijd een probleem vormen, maar je foto's tonen dat wanneer die juist is je een perfect beeld krijgt.
En de verlichting: jou kennende komt dat ook wel goed.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Val-Rikard

#2657
Onder de brug een kleurenprint op kalkpapier met licht daar achter geplaatst ?  ::)
Of een digitale fotokader van het juiste formaat waar je de afbeelding op toont, dan heb je meteen ook de juiste verlichting...
Ga je nog een stap verder dan kan je een tablet gebruiken met een stukje film waar bijvoorbeeld een wandelaar op de achtergrond de straat oversteekt...  :P
Bij dat laatste wil ik gerust helpen, we wachten het juiste weer af, stellen de camera op, hopen op een autoloos moment en steken de straat over...

:) :) :) ;)

SuSke

een gedempt ledstripje op de achterkant van de brug dat je achtergrond uitlicht. Diffuus licht met behulp van kalkpapier.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

Ik vind het eigenlijk wel mooi die achtergronden en je hebt in elk geval de kleur mooi passend gemaakt. Je hebt er echt werk van gemaakt. Mooi!
De mierenneukers zullen wel ontdekken dat er blijkbaar in de Rue de Noidans een deel zit waar de mensen met de wat hogere inkomens wonen, want die hebben nieuwere auto's voor de deur staan. In het wat armere deel van de straat vond de gemeente het ook niet nodig om het asfalt een beetje netjes te maken.
Zelf denk ik dat je met Adobe Photoshop een perfect resultaat kunt krijgen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

ik kan alleen geen photoshop dus ik ga t perfecte resultaat gewoon met bot geweld uit Paint wringen. Maar t leuke is dus dat ik dr juist niet echt werk van gemaakt heb, dit was gewoon een uurtje klooien, waarvan t grootste deel een beetje door ougree klikken op zoek naar een geschikte foto...

Wat de brug betreft, ik denk dat ik gewoon tegen de achtergrond een strookje brug weghaal zodat er licht op de achtergrond komt. Goeie kans dat je toch nergens echt bovenop de brug kijkt...

Jappy

Voor slechts een uurtje geklooi zoals je het noemt vind ik dit al een meer dan geslaagd resultaat! Alleen die moderne auto's er uit halen en je bent al zo goed als klaar.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Jurgen

Ik heb toch hard moeten zoeken naar dat punt waar de modelbaan eindigt en de foto begint hoor...

Wat mij betreft dus meer dan geslaagd!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Floris

#2663
Zo, weer es een berichtje met divers klein geprul, lijf wil even niet zo dus geen heldhaftige zaken momenteel.
Eerst maar es beginnen waar we gebleven waren...
IMGP2469 by Floris Dilz, on Flickr
jawel, de dupont-letters zijn terug!
Ook zijn er wat aanwijzingen te vinden wat er bij Le Novy te doen is
IMGP2481 by Floris Dilz, on Flickr

en zo langzamerhand steeds meer huizen afgaan voor een extra rondje details
IMGP2478 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2479 by Floris Dilz, on Flickr

en als de sjeu een beetje ontbreekt is t altijd wel een aardig klein klusje om even wat autootjes aan te pakken.
IMGP2446 by Floris Dilz, on Flickr
Blijft een beetje een raar ding van brekina met die veel te ronde voorruit maar dat werd me teveel gedoe om aan te passen, dus maar zijruiten uitvijlen, andere wielen (nu wel een stuk stoerder met die grote wielen, vond die lullige kleine wieltjes die ie origineel had wel leuk maar was niet tevreden met de uitvoering, veelteveel band en te weinig velg), opstapjes voor de wielen en een luchtfilter achter de cabine en natuurlijk t gebruikelijke kleine gepruttel, wat troep in de cabine etc
Binnenkort meer, ook stomme auto's. Heb nog wat staan dat nog even wat weathering moet hebben. tot dan!

Herwig

#2664
Wat een  'gezellige'  doorkijkjes allemaal .
Die blinde bakstenen muur op uw foto 2479 is best geschikt voor een  'pub 20m2' . 
Als reclame voor bijvoorbeeld een Luikse Peugeot- dan wel Skoda-garage  ( panneau/affiche publicitaire )                           

DFS


wisselstromer

ik heb voor mijn vorige job niets anders gedaan dan fotos "proper" gemaakt met allerlei dingen die in de weg stonden

en over die moderne wagens een jaren 80 model overzetten is geen probleem om te doen ;-)

Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Floris

Nou, zoals elders op dit forum al een beetje te lezen was ben ik weer es bezig geweest.

1. maak een zooi apparaten en gooi ze op een hoop:
IMGP2525 by Floris Dilz, on Flickr

2. doe er een paar in de aanbieding en zet er een zuigerig slap TL-lichtje op en doe de TV's aan:
IMGP2526 by Floris Dilz, on Flickr

3. klap het gebouw terug op de baan:
IMGP2540 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2538 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2541 by Floris Dilz, on Flickr

SuSke

Je moet bijgod goed kijken om te zien hoeveel die wasmachine nu feitelijk kost  :o :o :o

Heb je weer mooi snel in elkaar gezooid Floris.  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

GDE

Zalig toch die oude electro handel . Echt mooi weergegeven Floris .