Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

DFS


Rangeerduivel

Citaat van: DFS op 03 januari 2020, 16:51:24 PM
niet dat ik een draag, maar petje af  :o

Beter af en toe toch "een mutske" dragen Sven, is veel veiliger! ;D ;D

;)


Floris

pfffff zo, tis hier even stil geweest maar gister de laatste spielwarenmesse-ellende afgerond, dus weer es tijd voor eigen spul. Maar eens begonnen met de ouwe deur werktafel omkieperen....
DSC_2289 by Floris Dilz, on Flickr

en een houten frame in elkaar schroeven zodat ik de wagenwerkplaats op tafel op kan bouwen (er zit bij dat ding t een en ander onder de vloer dus kan m niet zo op tafel zetten)
WhatsApp Image 2020-01-27 at 17.16.01 by Floris Dilz, on Flickr

binnenkort daar es mee verder!

Metpetergaathetbeter


Frank_N

Typisch.... Zo'n (loodzware :o) deur gebruik ik ook als werk(bank)tafel, en ook opgesteld op dezelfde (veel te slappe)schragen.... ::)
Groet van Frank

Floris

ow, zo loodzwaar is ie niet... tis gewoon een binnendeur, denk 2 lagen hardboard, wat latten en karton. de schragen houden de modelbaan al een tijdje prima, dus zo zwak zijn die blijkbaar ook niet.  :P

Frank_N

Die van mij is brandvertragend uitgevoerd, lijkt wel met lood of zoiets. Maakt niet uit verder.
Groet van Frank

Martin Welberg

Makkelijk, kun je er in ieder geval de soldeerbout op laten liggen.. ;) ;D

Floris

Nou t duurde even voor er na t uitwringen van t creativiteitsvaatdoekje gedurende een paar maanden weer wat uit kwam, maar gelukkig is er ook altijd genoeg dom werk dat gewoon moet gebeuren en lang duurt, vooral als t sowieso niet zo opschiet omdat er duidelijk nog wat moeheid zit. Desondanks niet ontevreden over dit weekend.
Zo zitten er nu bijvoorbeeld kolommen met een kraanbaan in t lange stuk wagenwerkplaats en zijn de werkputten nu deels dichtgelegd met platen...
IMGP1522 by Floris Dilz, on Flickr
IMGP1520 by Floris Dilz, on Flickr
IMGP1521 by Floris Dilz, on Flickr

het voorste stukje van de wagenwerkplaats is weer eens helemaal uit elkaar geweest en daar verscheen het eerste gebruikelijke onvoeg tegen de muren, qua roldeurmechanieken elektrakastjes en wat buizen. Ook heeft de vloer nu barsten net als in t echt, ongeveer net zo als op de betonplaats buiten. Nou was dit stuk loods sowieso later aangebouwd, blijkbaar heeft men minder moeite in de fundering van sporen en vloer gestoken dan in het oudere stuk werkplaats want daar is op foto's nagenoeg geen barst te zien.
IMGP1524 by Floris Dilz, on Flickr

Nu zo langzamerhand de loods zo'n beetje compleet maken qua spul dat er vast in zit, boel in de verf, dan de hele binnenkant inrichten met losse rommel. Ben nog wel even bezig  :P

svvander

Prachtig. Vraagje: de lampjes in de stelputten zijn LED's veronderstel ik. Schijnen die in het echt ook zo hard of is dit enkel de weergave op foto? Ik sta er steeds stom van hoeveel licht deze geven.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

Mooie kraan baan Floris, maar ik zou ergens nog een verticaal stabiliteitsverband plaatsen anders gaat de boel onderuit de eerst keer de kraan gaat remmen met een last aan de haak. ;) ;)

(Vermoedelijk ga jij nu met een aantal foto's boven water komen dat het zo niet is in werkelijkheid, maar dan zit die stabiliteit in een ander stuk van de kraanbaan.)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Ha Frans,
Nou, daar zeg je zo wat... was thuis al aan t zoeken geweest naar een kruisverband, maar uh ja... ik zie t niet.  ???
Ik heb foto's van zo'n beetje de hele lengte van t ding, zal nog eens kijken of er buiten misschien wat op de muur zit, maar dan lijkt t me alsnog wat minder ideaal, zit immers niet in lijn met de kraanbaan zelf.

Bij de kraanbanen in het voorste stuk van de werkplaats is het inderdaad simpel, daar zitten de verbanden even uit mn hoofd 30 cm voor de modelbaan zo'n beetje... zie je dus niet, "zijn" er wel, maar goed, dat vermoedde je waarschijnlijk al, je ziet immers niet de hele lengte van de baan.


De leds in de werkputten zijn nu erg fel ja, maar das prima, dimmen is makkelijker dan feller maken en de nodige verf en smerigheid in die buurt gaat ook nog wel wat lichtopbrengst kosten. Ook komen dr nog roostertjes voor de leds.

Michiel

#2413
Floris, ik vraag me af welke techniek of materiaal je gebruikt voor de bodemplaat van dergelijke deel-bouwsels opdat ie recht en strak blijft. Dikwijls met licht, lijm verf of vochtigheid (in geval van hout) trekt zo'n grote plaat nogal snel hol of bol. Hoe hou je dat in bedwang?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

nou, dit ding heeft gewoon een bodem van 1mm plasticard met wat stroken dikker spul eronder... niet heel stevig allemaal. Komt straks gewoon op de module te staan en zal dan wel goed gaan... Nu om eraan te werken staat ie op een paar aan elkaar geschroefde balken, poten van een ooit overleden modelbouwproject, maar das vooral zodat de boel op tafel kan staan ondanks werkputten etc die uitsteken aan de onderkant. Ofwel, ik doe er eigenlijk niks speciaals aan, gewoon hopen dat t meevalt en anders de boel met geweld recht trekken met een paar schroeven. :P