Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Nou, tis de laatste tijd gezien de drukte op werk wat slappe hap hier qua staalindustrie, maar goed, dit weekend weer een beetje wat zitten klooien... zaterdag maar eens de buizen rond de overweg in de eerste verf geblubberd, maar t ging dermate stug dat ik de rest van t weekend maar gevuld heb met voor t eerst van mn leven succesvol een sturmey archer versnellingsnaaf van een van mn fietsen uit elkaar halen, uitbaggeren en weer in elkaar zetten, t kreng lijkt t zowaar weer te doen, wat gezien de staat van de ingewanden (intens versleten en verroest, ooit voor t mijn fiets was moet t ding vol water in plaats van olie gestaan hebben) wel een middelgroot wonder is. Nouja, ik klaag niet, zegmaar. Zeker gezien t begon met een speciaal bestelde sturmey archer sleutel om sturmey archer naven mee open te maken maar die om ook daadwerkelijk te passen wel eerst een millimeter bijgedremeld moest worden. Ja, t was zo'n weekend.
Goed, hier plaatjes van buizen, plaatjes van de bagger die uit die naaf kwam heb ik ook, maar alleen op aanvraag, want jullie moeten nog eten.
IMGP1511 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1510 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1508 by Floris Dilz, on Flickr

details klodderen, weatheren etc komt wel als ik in een wat geduldiger bui ben...

Ondertussen vandaag de hele dag tegen de computer zitten schelden maar heb nu wel frees- en etstekeningen voor de jünkerath ruwijzerpannenwagen. De pan zelf had ik al, was 3D-geprint, nu dus de wagen nog. wordt vervolgd!


SirGresley

voor uw prikkeldraad is dit eigenlijk ideaal:

https://www.mauquoy.com/nl/veiligheidszegels/looddraad

Draai het rond een potlood en het juust! Lijkt dan op concertina draad.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Floris

oew ja dat lijkt er zo aardig op inderdaad, en als t lood is of iets vergelijkbaars ook ongetwijfeld prettig plooibaar en een bruikbare kleur. Vraag me alleen nog af welke dikte t heeft.

Cord

Citaat van: Floris op 16 december 2019, 14:01:09 PM
Vraag me alleen nog af welke dikte t heeft.
Kijk even in de meterkast; daar vind je waarschijnlijk een stukje H0-prikkeldraad dat vast zit aan een loodje. Dat stukje moet je er niet afknippen want dan denkt de energieleverancier dat je een hennepkwekerij op zolder hebt.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 16 december 2019, 14:01:09 PM
oew ja dat lijkt er zo aardig op inderdaad,  en als t lood is of iets vergelijkbaars ook ongetwijfeld prettig plooibaar en een bruikbare kleur. Vraag me alleen nog af welke dikte t heeft.

Het is geen lood maar gewone ijzerdraad in twee diktes waarbij de dunne om de dikke draad heen gewikkeld is.
Om iets te "loden" of te verzegelen schuift men wel een bolletje lood met een gaatje daarin over de twee draaduiteinden.
Het stukje lood wordt dan met een stempeltang platgeknepen en is niet meer te verwijderen zonder het zichtbaar te beschadigen...

;)

Kautenbach

....donderjuu..... wat een sombere verlichting ;D ;D

Moest ff kijken bij die enalaatste foto, maar gelukkig, een naad in de achtergrond, ja toch modelbaan  8)

Floris

nou, heb mezelf maar eens een dagje vrij gegeven tussen al het artitec-geraas. Kon t natuurlijk tussen het nieuwjaarsrondhangen niet laten eens de eerste pannenwagen in elkaar te schuiven waar ik steeds tussendoor wat aan gerommeld had....
maar eerst: allemaal een spetterend 2020 gewenst!
IMGP1516 - Copy by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1519 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1518 by Floris Dilz, on Flickr

Stedahult

Mvh. Steef

SuSke

Dat gaat een prachtwagen zijn als ie zijn kleurtje(s) gekregen heeft
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Metpetergaathetbeter

#2398
ik denk dat de Nederlandse taal eens op zoek gaat zal moeten gaan naar nieuwe (werk)woorden voor je werk want wij blijven in herhaling vallen met de hoogste trap van vergelijking  van mooi, geweldig,.....

ik zal misschien een voorzet geven om de taal te vernieuwen dat heb je weer fantastisch "geflorisd"  ;D ;)

Metpetergaathetbeter

klinkt toch leuk jij florist een meesterwerk samen en wij genieten ;D