Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Pierre

Tja ... wat moet je daar nog van zeggen. Ik ben er stil van! ???
Groet Pierre.


Floris

#2326
dank, mannen. Ja voor mij is die muur alweer ouwe hap, dat de trein reed vond ik dan weer erg prettig, gezien t mijn probleem is om t kreng rijdend te krijgen. Als toeschouwer heb je andere prioriteiten, das duidelijk. (en maar goed ook, trouwens, want treinen zijn op deze baan sowieso min of meer bijzaak.)
Inmiddels heb ik hier enigszins opgeruimd om twee tafels vrij te hebben, want de baan ziet er nu zo uit:
IMGP1424 by Floris Dilz, on Flickr
(en dat gekleurde stuk straat gaat zo ook nog weg trouwens)

wat er nog wel te zien is... het nieuwe stukkie asfalt bij cockerill. Tussen de sporen wat donkerder, want daar heb ik de boel wat aangekwast met verdunde houtlijm om de das-klei wat taaier (ontsporingsbestendiger) te maken.
IMGP1426 by Floris Dilz, on Flickr

en bij de overweg zit nog een ruwbouw extra bordes tussen de rotzooi, met sein eraan. werk ik later nog weleens af met een vloer en hekken enzo, het ging er nu om duidelijk te hebben waar de betonvoeten daarvoor moesten komen, dus de basisconstructie vandaag even in elkaar gebraden.
IMGP1425 by Floris Dilz, on Flickr

Omdat de huizen nu dus allemaal op tafel staan moet je dr natuurlijk gewoon voor de gein even een ander straatje van bouwen dan je gewoonlijk ziet....
IMGP1413 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1420 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1419 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1418 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1417 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1416 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1415 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1414 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1422 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1421 by Floris Dilz, on Flickr



En soms maak je op werk weleens een modelletje dat net wat leuker is dan de rest en als ze dan binnenkomen moet je dr toch eentje hebben voor op de eigen storthoop.  8)
73482582_3493163887362206_551183138894643200_o by Floris Dilz, on Flickr

goed, nu weer verder met modelbaan slopen op een manier dat t toch heel blijft 8)

Alan On Track

Amai, als je ze zo naast elkaar zet komen de huizen goed tot hun recht, en ze blijven echt sfeer uitstralen  :D. Al die details op de gevels  (straatlichten, kabels, kastjes, gevelankers, ...) maak je die zelf of koop je die? Ik zou dat graag ook op mijn huisjes willen implementeren. Dat zijn van die kleine details die het verschil maken en het geheel karakter geven.
Modelbouw is een kunst

Floris

Voor veel van die detailrommel heb ik even misbruik gemaakt van mijn werk en daar een hoop van die kastjes, lampen en ander klein spul afgegoten, de originelen meestal op de cnc-frees gemaakt. Veel van dat soort rommel laat zich ook prima uit styreen snipperen, maar gezien de grootte van t project vond ik t wel de moeite om mezelf van makkelijk graaimateriaal te voorzien.
De uithouders van lantaarns en isolatoren zijn uit geëtst messing, wederom prima zelf te bakken uit wat messingprofiel en draad, maar ik had de mogelijkheid om ze te laten etsen. Veel andere details zijn ook gewoon ouderwets gepulk met styreenstripjes en metaaldraad.

Voor een idee van de gebuikte materialen zie je hier wel zo'n beetje hoe en wat:
DSC_0605 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_0692 by Floris Dilz, on Flickr

Een paar trucjes met draad om mooi gedetailleerd te werken zonder dat t extreem veel moeite kost:
electriciteitskabels: boor waar de kabel komt een rij gaatjes 0,7 mm in de wand, steek in elk gaatje een stukje dubbelgevouwen 0,25 mm koperdraad*, beide pootjes naar binnen, lus buiten. Zit er dan een rij vrij ruime lusjes, draad erdoorheen, of meerdere, dan steeds per lusje aan de buitenkant wat secondelijm ergens aan t lusje smeren en dan binnen aan de losse eindjes t lusje naar binnen trekken tot de hele kabel strak tegen de muur zit.
*op mijn gebouwen zie je voornamelijk zilverdraad (verzilverd koperdraad) want dat is nou eenmaal waar ik een rol van heb liggen
houders voor regenpijpen etc: boor aan 1 kant van een regenpijp een rij gaatjes 0,4 mm, lijm in elk gaatje een stukje 0,25mm  koperdraad. Als die stukkies draad goed vast zitten, vouw ze met een scherpe scalpel om de regenpijp en snij het te lange stuk draad tegen de muur af (dit kan heel soepeltjes in 1 beweging, voor het professionelemodelbouwergevoel), zodat het een U-tje om de pijp is dat aan beide kanten van de pijp in de muur lijkt te verdwijnen.

mark7758

Geweldig gezicht.  Voel me direct weer in Ougree.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Alan On Track

Bedankt voor de tips, Floris, ik ga er eens mee aan de slag
Modelbouw is een kunst

Floris

Mogge.
Verhaaltje: blabla zand modder reutelreutel tis nu na 3 uur snachts dus bedtijd.
Hier de eindstand voor dit weekend:

IMGP1427 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1744 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1748 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1739 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1745 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1434 by Floris Dilz, on Flickr

en nou weer een paar dagen bij de baas vervelen, kan dit mooi drogen.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

sdz1976

Dit is genieten met een grote G 8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Dreha



Floris


SuSke

En daar wil je dan nog wat ruig groen oplaten groeien?? Succes ermee, tenzij Martin's superspullen weer in het vizier komen  ;) ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Op martin z'n bakkies wil z'n groen vast ook wel ergens blijven plakken. 8)

Floris

zo, dr wordt alweer druk gekeverd hierzo... paar plaatjes van t slagveld:

het geklei en gemodder van de laatste tijd heeft een laagje verf
DSC_1765 by Floris Dilz, on Flickr

ballasten... jaaaaaren geleden dat ik dat gedaan heb. Ben sowieso stevifg roestig qua landschap. Geen idee of dat kwaad kan bij zo'n baan, trouwens
DSC_1763 by Floris Dilz, on Flickr

Vroeger druppelde ik verdunde lijm op de vochtige ballast met een injectiespuitje, omdat ik dat in een of ander blad had gelezen. Dat was een schokkerig rotding waarmee je gaten in t ballastbed blies. Kon geen spuitje vinden, maar dit werkt sowieso honderd keer beter.
DSC_1767 by Floris Dilz, on Flickr

ballastwerk...
DSC_1768 by Floris Dilz, on Flickr

tja, moet m toch binnenkort maar es ombouwen  ;D

DSC_1769 by Floris Dilz, on Flickr