Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Pierre

Weer een prachtige update. 'T blijft toch genieten. ;)
Groet Pierre.


Floris

Nou, als er een wissel mee ophoudt moet je sowieso hakken en breken, ook als het een kant en klaar straatspoorwissel is... daar win je niet echt wat. Ik hoop maar gewoon dat de boel t blijft doen, wat kan je anders? Een geballast wissel vervangen is ook al een hoop gesodemieter. Uitbreken en toestoppen met verse ballast, net als in t echt, dan lijkt t net of er een wissel vervangen is.  ;D

Wat de secondelijm betreft, ja, velpon maakte ook wel kans. Had t alleen niet in huis. Ik heb een beetje stiekeme hoop dat even een schroevendraaier door de groef naast de spoorstaaf halen toch gauw 90% van de lijm weghaalt. Daarna zien we wel verder.... sporen van hakwerk en onbestemde brokkeligheid rond de spoorstaaf vind ik zoals Frans al vermoedt geen bezwaar, want das precies wat je in het echt ziet.

Het resultaat van de das-klei tot dusver is dat je precies ziet waar de dwarsliggers liggen, het is er mooi tussen gekrompen. Binnenkort met wat grof schuurpapier het ergste relief eraf schuren en een nieuw glad laagje erop, als dat een beetje droog is draden bij de rails weg, kijken hoe rampzalig het allemaal is geworden en dan de klei glad schuren.

Cord

Tram- en/of groefspoor netjes krijgen is door alle forums heen wel een dingetje. Er bestaan rol-mallen waarmee het lijkt alsof je in vier seconden een hele straat aan tramspoor eruit rolt en anderen solderen zich de blaren op hun vingers. De één gebruikt gips en de ander gebruikt weer klei van de Action. Wat ik er zo van mee krijg is dat het blijft een geklooi en gepruts.
Floris, ik verwacht niet anders dat het helemaal gaat goedkomen...
Ik blijf je op de voet volgen en me verbazen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Peter

Als je het eenvoudiger wil doen, kan je natuurlijk altijd tramsporen (enkel de rails) kopen bij een paar merken.
bv. : http://www.modellbahntechnik.at/swedtram.html

PS: de Duitse uitdrukking is : rillenschienen
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

#2314
Peter, die groefrails ken ik wel, wat ik er tot nu toe van gezien had was meestal gemaakt op tramwielen en die hebben toch wat fijner profiel dan normaal H0-materieel. Ben bang dat t ongeveer zoiets is als Wim zegt, veel meer dan geklooi en gepruts zit er niet op...
Goed, vandaag de tweede laag klei gedaan, wellicht weten we morgen meer!

Kleine meevaller ondertussen: de etsplaat met de wisselstellers kwam wat eerder binnen dan verwacht.
Beetje hoerig knipperend filmpje met de telefoon, maar t punt lijkt me duidelijk:
Wisselstellert doet het! by Floris Dilz, on Flickr

Die stomme dingen zijn serieus klein trouwens. :o


EDIT: klei was vrij rap al redelijk droog, dus tegen beter weten in bij 1 stuk de draden al weggehaald. Ging gewoon rats rats geen gedoe, meeste lijm is aan de draden blijven zitten, paar losse kleiklontjes wegkrabbelen, stevig met een roco-blok over de spoorstaven en karren maar. Ging eigenlijk boven verwachting soepel tot dusver.

Michiel

#2315
Goed nieuws dat het met de DAS-klei allemaal vlot lijkt te verlopen. Die wisselstellers zijn inderdaad erg klein, zo te zien op de foto. Toevallig niet het schaal-N model gebruikt?  ;D  Maar nee, zo vergeleken met de spoorbreedte ernaast lijkt het geschat 1m20 hoog = normale hoogte voor een normaal persoon.

Oorzaak van het knipperen van het filmpje... de led verlichting?  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Indrukwekkend, die wisselstellers! Al ga ik wel akkoord met een eerder bericht in dit draadje, dat waarschijnlijk de meet typische 'bollenstampers' van de NMBS correcter geweest zullen zijn.

Goed om te horen ook dat het experiment met de klei geslaagd is!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Floris

...eeehhh jappy, als je eerder in t draadje kijkt zie je foto's van deze dingen, bij cockerill hadden ze geen bollenstampers maar dus deze dingen met een veer in plaats van een gewicht. Meer correct dan dit wordt t dus niet  8)

GDE

Toch wel een ferme prestatie Floris om dergelijk klein spul dan nog eens beweegbaar te maken ook . Heel knap gedaan .

SuSke

Knap werk Floris, die kleine wisselstellers zijn gewoon fantastisch.
Ik vermoed wel dat de wisselaandrijving gewoon op de stelbalk van de wissel werd gemonteerd.

En zeker goed dat je "rats rats geen gedoe" het beoogde resultaat geeft  ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

Citaat van: Floris op 07 november 2019, 00:10:45 AM
Klei was vrij rap al redelijk droog, dus tegen beter weten in bij 1 stuk de draden al weggehaald. Ging gewoon rats rats geen gedoe...
Ik had eigenlijk niet veel anders verwacht, maar toch wil ik je feliciteerden met het resultaat.
Mooi dat dingen ook gewoon kunnen lukken.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

ja, meestal een voorbode van iets anders dat gruwelijk misgaat...  8)

en Frans, ja de aandrijving stond op een van de dwarsliggers die wat verlengd was. Maar goed, omdat ik te lui ben om zelf wissels te maken is het een beetje aanklonteren en improviseren. Komt straks toch grotendeels onder de modder, dus ik maak de details die ik leuk vind en de rest, ach...  8)

Floris

Zo, opdat u allen weet dat t dichtgekleide spoor weer volledig in gebruik is genomen: klik maar op t ploatje.
MOV_1718 by Floris Dilz, on Flickr

Cord

Pfff... ik was eigenlijk nog veel meer geraakt door dat stukje gevel met al die buizen, pijpen, beugels en weet ik veel wat er allemaal aan die muur zit.
Dat die trein weer aan het rijden gaat geloofde ik eergisteren al.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'