Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

SuSke

Bangelijk mooi en gedetailleerd en dan weten dat je er later geen moer meer van zal zien. Ach ja, de gedachte alleen dat het er is...

Blijf ons verblijden Floris. ;)

En de opmerkingen die hou ik voor mezelf omdat geen mens ze ooit zal zien.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

kom vooral wel met opmerkingen, dan zien mensen nog meer!  8)

(ja tenzij je gewoon eigenlijk geen zin hebt om dat allemaal hier in te kloppen, in dat geval ook prima. Al die treintjesdreutels bouwkundig correct laten knutselen is ook wel een missie waar je soms heel moe van moet worden :P )

evan

Citaat van: Floris op 27 oktober 2019, 13:16:04 PM


(ja tenzij je gewoon eigenlijk geen zin hebt om dat allemaal hier in te kloppen, in dat geval ook prima. Al die treintjesdreutels bouwkundig correct laten knutselen is ook wel een missie waar je soms heel moe van moet worden :P )

Daar ben ik het volmondig mee eens, maar het moet plausibel zijn.  Bij jouw baan in opbouw is dat meer dan het geval!  Waarheidgetrouw en zo adembenemend indrukwekkend!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

Omdat je het zo mooi vraagt  ;D ;D

Je structuur heeft geen ankerplaten aan de onderzijde van de kolommen en de plinten waarop deze staan ontbreken nog, maar die kan je er nog op zetten.

Andere zaken gaan over de verbindingen en mogelijkheden die in de structuur zitten en die niet helemaal kloppen, maar die geen mens ooit zal zien.
Ik vermoed dat de takel alleen in de dwarsrichting kan bewegen want die heeft geen langse kraanbalken.
Daardoor is de loop van de voorste brug ook beperkt tot aan deze 2de brug.
Zoals gezegd, zaken die best kunnen kloppen en waar geen mens zich vragen rond stelt, alleen deze vakidioot. ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: SuSke op 27 oktober 2019, 20:56:30 PM
alleen deze vakidioot. ;D ;D
tja je zegt het zelf hé, maar anderzijds kan het maar kloppen hé ondanks je het niet gaat zien, alleen al voor de bouwer zijn gemoedsrust ! :)

Floris

Dank, Frans!
Ankerplaten, klopt, dat moet nog.
Takels, daar zat ik zelf wel even op te studeren op foto's, maar tis echt zo. Op veel foto's van t loodsje staat er óf een locomotief in of een of meer zware platte aanhangers. Altijd een rollend ding in de lengterichting van de loods dus, dat de zware takel dan alleen dwars beweegt zal dan in de praktijk niet zo'n punt zijn. (en voor meer bewegingsvrijheid van zo'n zware takel zal het hele frame van de loods zwaarder uitgevoerd moeten zijn vermoed ik)
Die lichte takel kan inderdaad alleen de voorste helft bereiken.
IMGP8132 by Floris Dilz, on Flickr

SuSke

Is een rare maar best mogelijke oplossing.

Die zware takel zal waarschijnlijk dienen om de motor uit te hijsen bij een revisie en die wordt zo snel mogelijk aan de kant op een kar gezet. Je hebt dan inderdaad alleen een dwarse beweging nodig.

De voorste takel heeft iets meer vrijheid, maar lijkt ook lichter te zijn, althans de kat toch.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

juist. Vond t eerst maar raar, later over nagedacht en ja, eigenlijk zo gek niet eens. Kan ook best dat die zware takel er later pas bij bedacht is.

Floris

Zo. dit keer geen mooie plaatjes, maar disciplinewerk. Pulken aan de gebouwen is heerlijk, maar dr moet ook nog wat blubber tussen. Geeft bergen rotzooi, alles moet uit elkaar, tis net verhuizen eigenlijk en achteraf past t nooit meer zo mooi als daarvoor. Kortom, zinnin!
Nu dus plastic randjes om alle losse zooi heen bouwen, want dan kan ik straks de gebouwen weghalen en modder smeren tot net op de randjes en dan de binnenkant van de randjes weer schoon krabben en als t goed is past alles dan precies.
IMGP1411 by Floris Dilz, on Flickr

meteen maar wat laatste vraagtekenstukjes gefixt...
IMGP1410 by Floris Dilz, on Flickr

Ougree is wel zo ongeveer duidelijk wat mij betreft, nu maar es verder met cockerill. Vandaag was Wieger toevallig in utrecht gestrand, dus die meteen maar hier ontboden en m aan t werk gezet met modules sjouwen.... de laatste keer dat ik de silo zag was in Leuven een jaar geleden, dus das dan wel weer es leuk. Behalve een paar spinnenwebben stond ie er goed bij.

IMGP1407 by Floris Dilz, on Flickr

op het cockerill-stuk zouden wat wegen moeten komen van vaag asfalt met daar tussenin stukken sintelachtige zooi en voornamelijk veel gruizige onduidelijkheid. Niet het strakke beton zoals in ougree in elk geval, en straatspoor lijkt gemaakt volgens de methode asfalteer gewoon over het spoor heen en als t asfalt nog niet helemaal hard is rij je er gewoon met een loc doorheen, want luxe als contrarails ofzo zie ik nergens.
Het bepalen van het verloop van de wegen werd sowieso nog een interessant klusje, dus dat had ik ooit al eens effectief uitgesteld, maar nu toch maar es doordrukken. Nou, dat is gelukt, dr ligt een eerste laag das-klei op te drogen, wilde vandaag meer halen maar de winkel was inmiddels verdwenen (het winkelcentrum bij mij om de hoek is daar heel goed in, het lijkt of er nooit meer dan een week lang dezelfde winkels mogen zitten) dus daar van de week nog maar es achteraan...
De straatspoormethode die ik nu gebruik is een experimentje, heb stukken electriciteitsdraad tegen de spoorstaven gesecondelijmd en vervolgens de zaak volgesmeerd met klei. Mijn idee is dat de klei niet hecht op het vrij gladde electriciteitsdraad en dat ik hopelijk de draad redelijk loskrijg van de rails en dat t maar ongeveer twaalf jaar kost voor ik alle secondelijm weer van de spoorstaven heb zitten hakken. (daarom heb ik een van de belangrijkste wissels op de baan op die manier dichtgeblubberd, ik bedoel, als je ergens mee experimenteert moet je wel willen dat t lukt natuurlijk)
Ik wacht nu met smart op berichten van jullie dat iemand dit al geprobeerd heeft en dat t een totaal bloedbad werd. Het blijft nog even spannend, de eerste laag das-klei ligt nu te drogen en in te klinken, als ik nieuwe klei heb en de tweede laag ook droog is laag ik t wel weten.

IMGP1409 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1408 by Floris Dilz, on Flickr
(helemaal links het portiershokje dat ik nog wilde maken, maar ik had eigenlijk geen zin, dus t werd gewoon een vloertje met wat resten van afgebroken muurtjes eromheen, als onderdeel van de parkeerplaats)

Goed, tot zover het hak en breekwerk hierzo. Hoop stiekem over een maand ofzo toch wel een en ander volgemodderd te hebben als alles een beetje soepel gaat.

Gerolf

Ik vroeg me al af wanneer je met de spoorse bestrating ging aanvatten. Nu dus ...
Succes er mee !!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Weer een fascinerende update, zoveel te zien op die paar fotos. Ik ben benieuwd hoe de das-klei uit het droogprocess komt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Die DAS-klei zomaar wat rond plakken en hopen dat het werkt is gedurfd! Ben benieuwd naar het resultaat.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Stedahult

Bij het 'probeerselhavenshitbaantje' had ik
geen el draad maar platte styreenstrip gebruikt.
Hier en daar met een drupje velpon vast
geplakt. En dat ging best met loshalen.
Dat spul hecht zich totaal niet aan plastic
of metaal, maar het bleef zitten voor even.
Mvh. Steef

SuSke

Wil nu ook even zeggen, ik had geen secondelijm gebruikt, maar eerder een andere soort van universele lijm die iets makkelijker van de rails te pulken is.
Nu ga je inderdaad 20 jaar lijm staan hakken, maar misschien gaat dat net het resultaat geven dat je beoogt.
Ik blijf je noeste arbeid toch vol bewondering volgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

en wat met werkende wissels en als die beginnen mankeren, gewoon uitbreken? Niet dat ik je dat toewens maar enkel als bedenking, er zijn dacht ik ook rail in de handel met ik dacht met opvullende kasseien, ik dacht rails voor tramspoor en evnentueel die glad/toewrijven ?