Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

doomslu

Laat ons er een boek over schrijven, Floris.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris


Metpetergaathetbeter


evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Floris

Ik ga eerst es verder bouwen, maar ooit, wie weet, zoals ik luc ook al heb laten weten.
Maar goed, tis allemaal nog ruimschoots voorbarig... Eerst maar es zien of en zo ja wat er ooit af komt. Zit op m'n werk al genoeg tegen allerlei verwachtingen op te bouwen, ik merk dat ik dat bij de hobby beter niet kan doen. We gaan t over een paar jaar wel zien  ;)

Kautenbach

Jij bouwt, Luc schrijft, zoals ie aanbiedt :D ;D

Val-Rikard

Citaat van: doomslu op 20 oktober 2019, 18:22:59 PM
Laat ons er een boek over schrijven, Floris.

Daar zullen dan zeker atikels van komen voor MSM. :)
Ik kijk er naar uit!

Cord

Citaat van: Floris op 21 oktober 2019, 15:47:54 PM
Zit op m'n werk al genoeg tegen allerlei verwachtingen op te bouwen, ik merk dat ik dat bij de hobby beter niet kan doen. We gaan t over een paar jaar wel zien  ;)
Ik kan me erg goed voorstellen dat je die extra druk ff niet kunt gebruiken.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

och, druk, zo erg ist allemaal weer niet, maar als ik mensen van alles beloof en daar niks van komt, tja, dan heeft ook niemand er wat aan.

Vandaag weer es een tijdrovend klusje. Wil zo langzamerhand eens wat gaan kijken naar de details op de grond, zodat ik strak eens met landschap aan de slag kan en ondertussen wat aan de wagenwerkplaats kan pulken. Een hoop spul is wel uit de losse pols in elkaar te rotzooien of uit bestaande spullen op te bouwen, maar sommige dingen hebben meer aandacht nodig. Ik moest nog steeds een keer wisselstellers maken. Had bedacht die gewoon uit een klontje resin met een metalen hendeltje te maken, niet bewegend, geen gezeik. Daarom dus vandaag een hele dag weg zitten fikken op etswerk ontwerpen voor een bewegende wisselsteller, in twee versies, met of zonder veertje (veertje uit een kadee-koppeling werkt denk ik wel, maar tis wat groot eigenlijk) en de straatspoor-versie, waarvan ik een foto had van het deksel met opschriften dus dat allemaal op de etstekening gezet en straks verdwijnen die opschriften dan helemaal maar misschien ooit voor een spoor 0-versie ofzo... enfin, t liep weer op de gebruikelijke manier uit de hand.

linksboven de normale steller zonder veertje, rechtsboven die met veertje, linksonder de deksels voor de straatspoorsteller die ik van wat dunner materiaal wil maken want dan zie je misschien nog wat van de letters en rechtsonder de rest van de straatspoorsteller
wisselstellerts etsplaat by Floris Dilz, on Flickr

wisselstellerts etsplaat detail by Floris Dilz, on Flickr

paar voorbeeldplaatjes:
IMGP3710 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3711 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8381 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8383 by Floris Dilz, on Flickr

zie je dit soort wisselstellers op meer plekken? Die franse firma zal ze niet speciaal alleen voor cockerill gemaakt hebben neem ik aan, dus je zal ze hier en daar op industrieterreinen wel tegenkomen, maar heb ze zelf nog nooit elders gezien.

SuSke

Waarschijnlijk zal je ze eerder op Franse industriële sites kunnen vinden.
Op de Belgische sites was de invloed van de NMBS redelijk groot zodat daar eerder voor de NMBS wisselstellers gekozen werd.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

ja, heb eens op een site met franse emplacementjes gekeken, maar daar was niet veel te zien. Nouja, wie weet kom ik ze nog es tegen.

Ondertussen weer zoiets... het kleine moderne locloodsje. Ooit in de jaren 90 is het frame blauw geschilderd, op 1 oudere foto is het geel. Nou bekeek ik die foto eens beter, en wat blijkt, het ding had toen geen zijwanden! Het hok is dus pas van zijwanden voorzien toen het blauw geschilderd is. Nou vind ik dat allang best, want als doorkijkhok vind ik m mooier, dus SLOOP, frame beetje bijspuiten en eens kijken of t wat is zo... ja, beter, wat mij betreft. Dacht nog "oh, even gauw een plaatje schieten", maar je komt er nu al zowat niet bij met de camera.  8)

IMGP1403 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1405 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1406 by Floris Dilz, on Flickr

(vraag me nu eigenlijk af of ik uberhaupt wel een foto van het ding met zijwanden gemaakt had... Nouja in dat geval zijn de schijnwerpers en het dak nieuw! ;D)

steamdriven

Heb geen superlatieven meer die nog niet gebruikt zijn, denk ik...  :o
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Metpetergaathetbeter

#2292
Citaat van: steamdriven op 27 oktober 2019, 06:31:12 AM
Heb geen superlatieven meer die nog niet gebruikt zijn, denk ik...  :o
die zijn eigenlijk al jaren opgebruikt. Misschien moet de Nederlandse taal toch maar eens op zoek gaan naar andere superlatieven ;D ;)

Michiel

Floristastisch of magniflorisch zouden kandidaten kunnen zijn, wanneer alle andere superlatieven opgebruikt zijn. Om te zeggen dat ik weer beelden bekijk van werkelijk indrukwekkende modelbouw.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Michiel op 27 oktober 2019, 07:29:36 AM
Floristastisch of magniflorisch zouden kandidaten kunnen zijn,
misschien moeten we van hieruit de nodige stappen zetten om onze taal/hobby te verrijken met deze woorden ! ;)
PS Ongeflorischd  moet misschien ook kunnen,alsook het werkwoord florissen  ;D ;)