Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Ow kijk, experts op elk gebied aanwezig  8)
De achterruit krijgt nog ronde hoeken en schuine kanten aan het paneel eromheen, ik lijm er eerst wat stripjes op die ik dan als de lijm hard is nog in de goede vorm vijl.

raf

floris was geen kritiek hé want wat jij maakt doen er niet veel na

maar ja 40 jaar aan die krengen gewerkt dan weetje wel waar de fouten zitten
en soms zijn die heel snel opgelost en het zou dan zonde zijn dit niet te doen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

oh begrijp me niet verkeerd, ik waardeer dit soort commentaar juist, want zulke details maken het geheel.

Cord

Citaat van: Floris op 26 augustus 2019, 14:56:28 PM
Ben weer wat verder met the wonderful bus, daarover meer in zn eigen draadje, al kan zo'n sfeerplaatje hier ook geen kwaad:
Eigen draadje? Altijd handig om niet te hoeven zoeken naar die bus!
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

eddy


Floris

eddy, had direct terug gemaild (volgens mij had je ook al eens eerder gemaild? toen ook geantwoord maar verder niks meer gehoord)  dus misschien even in je spamvak kijken? en anders even zo openbaar, ja uiteraard graag! (mag de rest gissen waar t om ging  :P )

Goed. Ondertussen ook nog wat geknutseld. Weer vooral hopeloos tijd weg zitten fikken om volkomen onduidelijke redenen, maar ik had daar zin in. Begon maar even met wat pulken aan het transitje, daarover later meer, toen al mn restjes auhagen-plaat bij elkaar geschraapt om t laatste stuk dak van de ateliers compleet te krijgen (dat gerenoveerde dak van trapeziumplaat had geen ramen meer, alleen wat lichtdoorlatende stukken trapeziumplaat maar dat geef ik straks wel met verf weer, dus er moest een en ander bekleed en dichtgezet worden), alle randen met stripjes bekleden etc... niet spannend maar t moet gebeuren en t duurt lang.

IMGP1257 by Floris Dilz, on Flickr

Ondertussen zat ik vast wat verder te kijken, namelijk.... wat als dit nou niet t eind van de baan wordt? Ik zou de boel kunnen doortrekken naar rechts, dan komt er eerst de rue de l'enseignement, met huizen en met een overweg (want de overweg die ik al gemaakt heb was een enorme kutklus dus graag meer daarvan 8) ), dan een meter of anderhalf terrain vague met 2 opstelspoortjes en op de achtergrond een vaag garageterrein en daar achter een gezellige snelwegafrit, dan komt de rue henri dunant met nóg een overweg (heuj. kan die dingen nog es leren standaardiseren misschien. of na 3 stuks weet ik hoe ik ze op een handige manier kan bouwen), ineens een snelwegviaduct dwars door het beeld en dan weer anderhalve meter onbestemde woestenij, met op de achtergrond een verlopen café en wat vage bende aan de overkant van de weg, tot het spoor onder de lopende banden van t complex van HF B in ougree verdwijnt, met meest prominent in beeld een van de schoorstenen van de sinterfabriek in ougree. (doorsnee 9 cm in 1:87. serieuze regenpijp dus)
het zou dan een stuk worden van 4 meter lang en een meter diep.
uitbreiding baan by Floris Dilz, on Flickr

dat zou natuurlijk een serieus aantal modules worden, kan die sowieso nergens kwijt en heb voorlopig andere prioriteiten maar de ellendigheid van dit stuk is eigenlijk nét te lekker om t definitief op te geven, dat komt wel na de midlifecrisis. Ga er dus maar vanuit dat t er nooit van gaat komen.

Ondertussen had ik een tijd terug de wagenwerkplaatsloods zo opgezet dat ik tussen de rechtse wand van de loods en t eindschot van de baan nog met de hand bij een wissel kon dat daar lag en dat had eigenlijk de lengte van de loods bepaald, bovendien was die rechtse wand aan de rechterkant niet gedetailleerd want t zou toch het eind van de baan zijn... maar ja, stél dat.... dan moest die wand toch nog wat detail krijgen van buiten, en om lekker uit te komen met de leidingbrug boven het spoor toch nét een raampje langer... (hal is behoorlijk ingekort dus elk beetje extra lengte is sowieso winst, en 1 raam langer past ie nog net op de module.)
Jahaaaaaaa, jullie voelen m al aankomen, ik heb dus een dag weg zitten fikken op het zinloos 1 raam verlengen van de wagenwerkplaats, en dat gaat hoogstwaarschijnlijk nooit enig nut hebben. Irritante klus was t wel, maar tis weer gelukt en nu is er voorbij t eind van de sporen net als in t echt nog een stukje vloer over waar wat machines kunnen staan, die ik dan ook moet maken, dus a gift that keeps on giving, qua tijd zinloos wegpissen.  8)
(denk wel dat dat er leuk uit gaat zien, op zich)
IMGP1259 by Floris Dilz, on Flickr

en buiten: leidingbrugsteun valt nu gelijk met de gevel van de wagenwerkplaats links. daar was t dus om te doen. Een beetje stiekem genieten: nummer van de steun is 0, want had ze al vanaf 1 de andere kant op genummerd, kun je tenminste mooi aan de nummertjes al zien dat ik weer es hopeloos achteraf zat te kloten  8)
IMGP1266 by Floris Dilz, on Flickr

en nu nog even ter afwisseling op het wild geraas en ruwbouw-hak en breekwerk: transitje!
IMGP1254 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1255 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1253 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1256 by Floris Dilz, on Flickr

Ben tot dusver best wel tevreden met t ding. lekker alledaags hok.

goed, volgende keer meer!

Robrecht

Floris, niet vergeten te slapen hé kerel... ;)
Maar wat ziet het er allemaal prachtig uit... stiekem hoop ik dat uw midlifecrisis er snel komt..
Best wel pas na het inkleuren en aanbrengen van details bij alle dingetjes die je nu al hebt... want dat wordt zonder twijfel smullen als we daar ooit plaatjes van zien.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Metpetergaathetbeter

daar wordt je gewoon heel nederig en stil van ..... :)

Pierre

Groet Pierre.


Jappy

Wat een gebouwen! Je gaat nog geen trein zien wanneer dit klaar is!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

SuSke

Pure geweldpleging op onze zintuigen is dit... En dan weten dat het alleen nog maar erger zal worden met die kerel.
Ik houd mijn hart vast als die in zijn mid-life crisis komt, dan blaast ie ons gewoon omver met zijn kunstig geknoei.

;) ;) ;)

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

#2231
Nou, had even vrij genomen met t idee dat een en ander dan wat op zou schieten qua modelbouw, dus zat ik in duisburg te irriteren en thuis te treuzelen met hopeloos veel tijd wegfikken op nauwelijks bruikbare pannenwagens in 3D uitwerken (ook meteen twee types want dat duurt langer) in plaats van eindelijk eens de leidingbrug aan te pakken en de buizen vast te leggen met paspennetjes en zo (verbazingwekkend veel werk met verbazingwekkend weinig zichtbaar resultaat)
Maar goed, uiteindelijk is het toch gelukt, de leidingen liggen op hun plek, de dunnere zijn erbij gekomen en ook vastgelegd en voorzien van uitneembare stukjes bij de bakovergangen en de eerste detailrommel is verschenen.
IMGP1317 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1318 by Floris Dilz, on Flickr

De pannenwagens zijn de wagens die misschien al bijna 30 jaar in hebben staan te groeien in ougree, hier: https://www.google.com/maps/@50.603144,5.5397135,63m/data=!3m1!1e3
Bij de afbraak van t spoor daar onlangs zijn ze het hoogoventerrein in ougree op gezeuld. Daar heb ik ze bekeken en wat foto's gemaakt, geen maten genomen want dat is maar handig, op basis van foto's wat aan rotzooien is hoe je dat als professioneel modelbouwer doet. (lengte kun je uit maps redelijk halen, dus eindeloos ver zal t er niet naast zitten)
Er staan twee types: grote bakken gebouwd door Paul Wurth SA en kleinere van Junkerath.
Bovenaan de wurth, onderaan de junkerath:
poche paul wurth en junkerath by Floris Dilz, on Flickr

Ik weet jammer genoeg niet veel van de achtergronden van die karren. De wurth-wagens van esperance waren voor vervoer van ruwijzer van hoogovens 5 en 6 naar de mixer (een soort groot voorraadvat voor 1500 ton vloeibaar ijzer) in seraing, vanaf die mixer ging het ijzer dan in torpedowagens naar chertal. Wereldreizen maakten deze wagens dus niet, en ik geloof dat dat ook een beetje een probleem zou zijn geweest gezien hoe groot en zwaar die dingen gebouwd zijn. Nadat hoogoven 5 in 1984 gesloten werd is men later bij hoogoven 6 direct torpedo's gaan vullen en is de mixer overbodig geworden, er staat nog een revisiedatum van 1989 op de wagens dus ik zou daaruit concluderen dat er ook na 1984 nog een tijdje met die mixer gewerkt is.

De wagens van junkerath waren van cockerill-ougree, ze staan op deze foto: https://www.flickr.com/photos/131491887@N02/16826559229/in/faves-41940488@N07/
Ik denk dat deze wagens een wat avontuurlijker bestaan hadden, er was ten tijde van die foto van alles te beleven, twee grote staalfabrieken (thomas-staalfabriek ougree, LDAC-staalfabriek in seraing), hoogovens in seraing en ougree, alles van 1 bedrijf dus er zal ijverig heen en weer gesjouwd zijn met pannen tussen ougree en seraing op dit hele net:
S. A. Cockerill - Ougree Plan d'ensemble des usines liegoises by Floris Dilz, on Flickr

Junkerath-pannetje in 3D:
poche junkerath 3d by Floris Dilz, on Flickr
Het chassis en zo ga ik denkelijk gewoon uit plaat frezen, de pan is een vrij irritante vorm om te maken dus die vind ik zinvol om te printen.

ondertussen waren er ook decals binnen voor the wonderful bus:
IMGP1325 by Floris Dilz, on Flickr

daarover in t eigen draadje meer.
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,29466.msg432709.html#msg432709
Benieuwd wat ik verder nog ga uitvreten, komende week ook vrij.  8)

Gerolf

Weeral foto's met een hoog kwijlgehalte  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Citaat van: Floris op 14 september 2019, 00:56:18 AM
...
Benieuwd wat ik verder nog ga uitvreten, komende week ook vrij.  8)

Zolang dat voor ons ook verteerbaar is, laat maar komen zou ik zo zeggen.

Prachtige boel die je daar weer in elkaar aan het prutsen bent en leuk te lezen dat je jezelf eindelijk bij de professionelen klasseert, iets waar menigeen al lang geen vraagtekens meer bij had. ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Hehehehe tja, t geknutsel voor de baas betaalt al sinds 2007 ofzo de rekeningen dus ja, helemaal ontkennen heeft ook geen zin.  ;D

Gister en vandaag: MEER DISCIPLINE.
Klinknagelpapiertjes om een van de leidingen gemaakt, dus veel klinknagelen, plakken en daarna volsoppen met goedkope secondelijm. Omdat ik vaak serieus allergie kreeg van secondelijmdamp (benauwdheid, loopneus, tranende ogen) maar eens een ventilator erop gezet, dat hielp best wel aardig, al geloof ik dak t nog steeds een beetje merk al was t gisteravond dat ik ermee bezig was. Daarna serieus een half uur bezig geweest met een stuk schuurpapier om de ergste secondelijm van mn fikken te krijgen, t blijft toch ellendige zooi.
IMGP1326 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1327 by Floris Dilz, on Flickr

Blij dat dat achter de rug is. 8)