Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Gerolf

Weeral erg mooie foto's van fantastische vorderingen  8)
Het behangpapier is bij mijn digitale voorraad geplaatst - merci  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Zoals steeds zeer mooi en fijn gedetailleerd.
Die behangpatronen zijn héél herkenbaar voor die periode.

Wat ik me wel afvraag is hoe je al die zaken nog een likje verf gaat geven ?
Of staat het voor de foto opgesteld en is het allemaal nog afzonderlijk uitneembaar ?
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

lekker psychedelische gordijnen en behangpapier. Roept gelijk herinneringen op aan mijn tienerkamer  ;D 8) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.


SuSke

Neen, met een gewoon bruin legerdeken en gesteven lakens  ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

#2166
Dank, mannen!
Alles is grotendeels nog uitneembaar, das altijd wat extra lastig bouwen maar anders is het inderdaad niet meer te schilderen. In hoeverre ik het in grote brokken maak (steviger en makkelijker bouwen maar lastiger schilderen) of per kleurtje alles demontabel laat hangt een beetje van mn bui af, in principe kan allebei, en t heeft beide voors en tegens, gewoon een beetje afwegen...

Dit weekend had ik weer wat zitten knutselen... stuk ateliers aangekleed. Het deel links is naar ik meen ooit ergens te hebben opgestoken het verwarmingshok, vandaar de buizen. Het rechter deel, met de draagconstructie er voorlangs, is in het echt wat later gebouwd dan de omliggende gebouwen. Ik vermoed dat de draagconstructie er al eerder was, om bij gebrek aan een hal waar je de boel aan vast kan knopen de leidingbruggen en dradenbende boven het spoor wat houvast te geven. (qua overzicht: https://www.google.com/maps/@50.6029576,5.5370953,108a,35y,39.52t/data=!3m1!1e3 op een luchtfoto uit ongeveer 1950 staan de beide dubbele hallen links en rechts er al wel, maar het zaagtanddak in het midden nog niet, daar gaat het hier over)
IMGP0911 by Floris Dilz, on Flickr

straks zie je dr gelukkig allemaal bijna geen moer van...
IMGP0914 by Floris Dilz, on Flickr

dus nu nog maar es van wat dichterbij, nu t nog kan. weer gewoon de gebruikelijke zooi, beetje naar de werkelijkheid zover het me uitkomt.
IMGP0912 by Floris Dilz, on Flickr

en vanuit een beetje normaal perspectief...
IMGP0917 by Floris Dilz, on Flickr
tja. Je ziet dat er wat ingewikkelds zit.  :P Keihard felrealistisch zoals je t daar terplekke meekreeg trouwens, ik dacht namelijk dat ik dat stuk destijds toen ik in ougree rondliep redelijk op de foto gezet had qua info verzamelen voor t model enzo, nou, kwam dr vandaag alweer achter dat dat vies tegenviel, alles zit overal achter onder boven tussen whatever.  ;D

Metpetergaathetbeter

#2167
opeens is het eindelijk juist omschreven werkwoord"knutselen"gevallen wat eigenlijk bijna het meest uw kunsten weergeeft of toch niet eigenlijk zou het bijna beeldhouwen mogen zijn maar ik denk dat jij toch daarvoor "nog niet?"de juiste werktuigen hebt gebruikt.

In het verleden heb je werkwoorden gebruikt die je werk niet de eer geven die ze eigenlijk ruimschoots verdienden ! Met je werk zou U gerust de Michelangelo van het modelbouw van de NEDERLANDEN kunnen genoemd worden.Misschien is dat zelfs nog ruimer te situeren.

Foto's nemen voor....je mag honderden/duizenden foto's nemen maar steeds ga je er achter komen dat die ontoereikend zullen zijn/waren.Enkel kan je bij het maken hopen dat de te weinig genomen foto's het aantal zo beperkt mogelijk zal zijn :)

Opnieuw heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel leuke opdate ;)

Michiel

Elke update is een feest, en bewonder telkens weer opnieuw je meesterschap in de modelbouw.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 12 augustus 2019, 09:32:02 AM
Elke update is een feest, en bewonder telkens weer opnieuw je meesterschap in de modelbouw.  8)

+1  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stoomlokje

Floris,
Weeral een prachtige prestatie :P :P ik blijf ervan dromen.
Dat linker gebouw is vermoedelijk eerder een compressorgebouw voor de nodige perslucht , daar er geen schouw aanpalend is, en ook de buizen aan de kleine kant zijn voor stoombuizen. ( deze zijn normaal groter in diameter en het uitzicht zeker vanwege de isolatie.)

Groetjes,
saskia

Floris

ja, het gebrek aan schouw was me ook al opgevallen (staat er op t hele terrein geen trouwens).... Maar het zijn toch echt geïsoleerde buizen. Misschien eerder heet water dan stoom... Wat het gebrek aan schouw kan verklaren is dat ik me goed kan voorstellen dat de verwarming gasgestookt was. Er loopt immers de hoofdgasleiding van de cokesfabriek in ougree naar de staalfabriek en walserijen langs, daar kun je best wat aftappen (al is er nu niks van een verbinding te zien daar, maar er is dan ook sinds de bouw al 3 keer een nieuwe gasleiding gelegd)
IMGP8143 by Floris Dilz, on Flickr

SuSke

Die gasleiding zal dan wel cokesgas geweest zijn, lekker zwavelrijk stoken  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

jup! die buizen zijn laatst allemaal weggehaald, kwam onduidelijke groene zooi uit en een ontiegelijke lucht die daar maandenlang in de omgeving is blijven hangen. Moet lekker zijn geweest als je daar woonde.  8)

Thommy

Citaat van: SuSke op 12 augustus 2019, 17:12:59 PM
Die gasleiding zal dan wel cokesgas geweest zijn, lekker zwavelrijk stoken  ;D ;D

Toen ik het las dacht ik er ook direct aan. Het gas was al ter plaatse, konden ze perfect gebruiken om te stoken.
Greetz

Thommy