Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Groet Pierre.


modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

adrievans

Dan zal ik wel de zeikerd zijn , het idee is geniaal alleen komen de vonken van de onderen terwijl het mannetje van boven zit te slijpen.

Ik zou om het kloppend te maken of de houding van het mannetje aanpassen ,of het mechaniek in de wagon inbouwen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Floris

Dacht in eerste instantie ook zo, en heb een tijd zitten proberen met vonkjes de goede kant op, alleen werkt dat niet. De vonkjes verkeerdom (per toeval ontdekt door de trafo verkeerdom open te draaien) oogt in de praktijk veel echter. Alle vezeltjes slaan tegen het draaistel aan, blijven even hangen en je krijgt daardoor het effect van de straal heel snelle vonkjes die van de slijper zelf af schieten en die je in t echt alleen als streep ziet omdat ze te snel bewegen voor t oog. De bewegende vonkjes die je ziet zijn al ergens op afgekaatst, ofwel, kaatsen terug vanaf de grond. Op t filmpje zie je de richting van de vonkjes trouwens een stuk duidelijker dan in t echt, dan stoort t minder.

sdz1976

Ik vind de illusie meer dan geslaagd!!!!!



Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

adrievans

Oke floris, zo uitgelegd snap ik de beweeg redenen.
Ik reageerde op wat ik zag en vanuit de praktijk weet.
Eigenlijk had ik (gezien wat er in dit draadje gebouwd word)al beter moeten weten. ;D :P
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Floris

Neuh, terecht, vragen en opmerkingen altijd welkom!
Hier t masjien in volle glorie:
DSC_0968 by Floris Dilz, on Flickr

zwarte blok rechts is een cassetterecordermotortje, drijft via een wormoverbrenging t zwarte buisje met glasvezels aan, in t buisje zit een felle led die omhoog schijnt. Hier met led aan:
DSC_0969 by Floris Dilz, on Flickr

en boven...
DSC_0970 by Floris Dilz, on Flickr

Zojuist een heel stel glasvezels moeten vervangen, had geprobeerd de lichtlekkage van het buisje wat te verminderen met wat zwarte verf, deed meteen driekwart van de glasvezels geen moer meer.  >:(
Benieuwd hoeveel plezier ik nog van dit mechaniekje ga beleven.  :-X ;D

krisds


Floris

Ondertussen ging t ook nog wat verder met de werkplaatshal... allerlei klein gepruttel, meer ongein met dingen passend maken etc, dak weer wat verder, licht in de werkputten etc.
IMGP0681 by Floris Dilz, on Flickr

en om t een beetje leuk te houden nog wat verder gepulkt aan de schrootbakken. Wat pastelkrijtstof/seraingstof/water/houtlijm-prut erin, daar nog wat troep in strooien, droogfohnen. Had ook inmiddels wat decals geregeld, dus sommige wagens hebben al opschriften.

IMGP0684 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0683 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0686 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0687 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0676 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0677 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0678 by Floris Dilz, on Flickr

stoomlokje


Floris

#2066
Nou, hier gaat ie weer:
T was een lekker slap weekje met wat extra tijd door een treinstaking en hemelvaartsdag dus kon lekker opschieten ondanks dat ik een dag verspeelde aan het fixen van een nogal domme fout: had er nooit echt bij stilgestaan dat de wagenwerkplaats en de hallen achter het spoor met de ramen exact tegenover elkaar moeten staan. Er zitten namelijk dikke stalen balken van het spant van t ene gebouw naar t spant van t andere gebouw waar de buizen boven het spoor op liggen. Natuurlijk was dat niet vanzelf goed gegaan en t spul voor en achter het spoor kon ik niet meer in zn geheel verschuiven want bakopvergangen, spooraansluitingen etc. De makkelijkste manier om dat de fixen was 1 deel van de hallen achter het spoor, het middenstuk met sheddak, opnieuw maken, 15 mm breder. Hoop gedoe, dag gekloot en is de hal klaar dan mag alles dat erop aansluit aangepast worden want natuurlijk past alles nét niet meer. Goed, uiteindelijk...
IMGP0692 by Floris Dilz, on Flickr
daar ging het dus allemaal om. Ziet later geen hond maar dat geeft niet. Het was een hoop werk voor iets dat ik ook ineens goed had kunnen doen, dus prima.   
Tussendoor nog een hoop gedraal met gebouwen rondschuiven tot alles goed in t gelid staat, eindeloos dingen uitmeten en hier en daar een extra lap styreen achter een gevel plakken om de boel goed haaks te krijgen.

Omdat alles inmiddels wel netjes stond en achter de wagenwerkplaats de balken waar de buizen op zouden komen er al lagen ben ik vandaag nog maar eens aan de slag gegaan met de steunen voor de leidingbrug, wat wilde weleens weten hoe de boel eruit zou zijn met zo'n paar pijpen die gruwelijk in de weg zitten. Schoot lekker op, dus op 2 na staan alle steunen er, al moeten ze nog aangekleed worden, en dr liggen wat stukken elektriciteitspijp op die nog niet precies ingemeten zijn maar wel redelijk zo liggen als ik ze wil hebben. Alle steunen zijn van wat etsrommel en messingprofielen in elkaar gebraden (kom er dan elke keer weer achter dat ik helemaal niet goed in messing ben, nouja, mis er ook het gereedschap voor dus het blijft improviseren en rotzooien)
Dus, buisjes!
IMGP0702 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0699 by Floris Dilz, on Flickr

mn laatste twee wasknijpers hebben t messing bakken met een vlammetje nog redelijk overleefd, nieuwe wasknijpers kopen ga ik vast nog wel een half jaar uitstellen  8)
IMGP0689 by Floris Dilz, on Flickr

Paar sfeerplaatjes... geeft een aardig idee van hoe deze baan straks werkt. heel veel is alleen te zien via allerlei doorkijkjes. Denk dat t effect van die leidingbrug wel leuk is omdat ie dwingt tot een laag fotostandpunt. Verder zit ie natuurlijk voornamelijk intens in de weg. 8)

IMGP0694 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0693 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0700 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0698 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0697 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0696 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0695 by Floris Dilz, on Flickr

Laaaaangzamerhand komt t nou toch wel op een punt dat alle grote brokken er wel zijn voor dit stuk, nu nog eindeloos detailwerk.  8)

Om een beetje een idee te geven wat er komen gaat, hier wat plaatjes die ik ooit in ougree schoot toen de leidingbrug er nog was:

IMGP8149 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8152 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8140 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8142 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8143 by Floris Dilz, on Flickr

Goed, dat wordt dus uh... nog een klusje.  8)

loebaske


Al bij al van geknoei is het toch best meegevallen Floris...

ziet er nu ook meer realistischer uit >>TOP

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'