Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

SuSke

Ga je daar weer eventjes snel een paar boveloopkranen bouwen Floris? Maar deze keer zijn het wel volledige  ;)
Ik hou het in de gaten  8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

DFS


Floris

ik ga dr sowieso een maken ja.  8)
of t "eventjes snel" gaat.... nouja we merken t wel  ;D

Floris

Goed, t duurde even wat langer, maar afgelopen week de onderdelen van de kraan kunnen frezen en dit weekend een beetje zitten plakken en rommelen... Nog lang niet klaar, maar de basis is er. Nu nog details, veel details. De loopkat is alleen nog een frame bijvoorbeeld....
IMGP0659 by Floris Dilz, on Flickr
Even wat uitleg wat er te zien is, met wat fotootjes die van een andere kraan uit ongeveer dezelfde periode maakte:
op de voorste drager de as om de hele brug te laten rijden. tandwielkast zit er al, motor plus rem moet ik nog maken.
IMGP3878 by Floris Dilz, on Flickr
op de achterste ligger van de brug de stroomrails, om de motoren en remmen op de loopkat via slepers van stroom te voorzien.
IMGP3862 by Floris Dilz, on Flickr
Verder is de metalen goot op pootjes iets dat ik in eerste instantie niet snapte, maar t gebrek aan stroomrails tegen de kraanbaan om de kraan te voeden gaven een hint: deze kraan werd gevoed via bovenleiding aan het plafond. Om personeel te beschermen zat er ter hoogte van de bovenleiding een beschermkap op de kraan. De kraan zit vrij dicht tegen het plafond, dus je kan niet zonder bukken onder die kap door.
IMGP0660 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0661 by Floris Dilz, on Flickr

en op zn toekomstige plekkie:
IMGP0658 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0655 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0657 by Floris Dilz, on Flickr

binnenkort meer!

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

Floris, je voorbije weken zijn zeker goed besteed. Het ziet er nu al fantastisch uit, dus wat gaat het worden als je alle roest en verweer er weer tegenaan smijt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Chrisrail

#2016
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

PeterVG

Inspirerend  :o
Een rolbrug zit bij mij ook in de planning en hiervan kan ik veel tips opsteken.
Super dat je dit weer met ons deelt Floris

Pierre

Het is weer een prachtig project Floris en buitengewoon mooi uitgevoerd. Ik kan zo snel maar één woord bedenken ... GRANDIOOS!! :D
Groet Pierre.


Michiel

Ik kwam met een update van kurkleggen, en dan kom jij erover heen met jouw magistrale update.  ;D  Waauw! Werkelijk adembenemende klasse. Echt genieten om te zien hoe je dit allemaal bouwt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

ik heb dan weer geen kurk.  :-\

maarre dank mannen!

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

RD25

Wouah. Prachtig gedaan. Gewoonweg perfekt
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Floris

Dank mannen!
Ondertussen natuurlijk weer wat verder gerommeld. Beetje aan de kraan gepulkt, loopkat begint een beetje ergens op te lijken...
IMGP0667 by Floris Dilz, on Flickr

en omdat ik de kraan eerst af zou kunnen maken deed ik dat niet en ging ik maar eens aan de slag met t laatste grote stuk ruwbouw dat nog moest gebeuren voor dit stuk baan: het oudere stuk van de wagenwerkplaats. Hier met t allerlei kleuren rode dak.
Eigenlijk een vrij simpele lange hal met 3 sporen erin, niet veel bijzonders aan, behalve dat er net als in t voorstuk een keer een (rond!) plafond in gezet was. Ter hoogte van de lichtkap zat er een doorzichtig stuk in t plafond, zodat er naast een zooi schijnwerpers ook daglicht was binnen.
Ben zelf wel in deze hal geweest maar was destijds nogal druk met de archieven plunderen bestuderen  :-X dus toen ik in de werkplaats liep was t eigenlijk al donker dus bruikbare foto's heb ik er niet van, gelukkig hebben anderen daar wel in voorzien.
https://flic.kr/p/GkT8TM
https://flic.kr/p/25ZYuNn
Ik geloof dat deze hal inmiddels verdwenen is, de locs die binnen stonden zijn in elk geval in stukjes naar buiten gesleept.

Afgelopen weekend had ik de dakconstructie gemaakt, vrij eenvoudig styreen-hakwerk, alleen dat ronde plafond is een beetje weerbarstig, maar genoeg lijm doet een hoop. De ruimte tussen plafond en dak maak ik dicht, voegt niet heel veel toe vink ik en t scheelt een berg werk. T moet ook een keer goed zijn. Zojuist heb ik de zaak even erg sketchy met wat wasknijpers op zn plek gezet.
IMGP0671 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0668 by Floris Dilz, on Flickr

ook gelijk maar een van de minder favoriete dingen aangepakt: acrylglas snijden voor de ramen in het dak. Irritante knetterzooi, je hakt er binnen de kortste keren je mes op bot en als je t niet eerst 80 keer insnijdt breekt t alsnog ergens anders. Verder nog veel te veel raampijlen in t glas ingesneden met een dubbel stanleymesje, met wat verf wordt dat volgens mij best oke. Straks werkt t dak dus net als in t echt, door de lichtkap komt er ook echt licht naar binnen.
IMGP0669 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0670 by Floris Dilz, on Flickr

geloof dat t best leuk gaat worden straks:
IMGP0673 by Floris Dilz, on Flickr

nu eerst maar eens dat dak afmaken, lampen eraan, draden etc, zorgen dat de hele zaak een beetje deftig in elkaar te schroeven is, dan kraanbaan erin etc...
Goed, hoop losse eindjes deze keer, benieuwd wat ik me volgende keer weer op de hals ga halen.  8)

doomslu

Citaat van: Floris op 14 mei 2019, 23:08:03 PM
... benieuwd wat ik me volgende keer weer op de hals ga halen.  8)
Je zult het nooit afleren hé.  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *