Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

D_Loc

Ik had nog een korte video van dit meesterwerk gemaakt tijdens On traXS!: https://youtu.be/P4KLuwheVTw
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Floris


Cord

Een bijzondere ervaring dit topic.
Ik heb wèl één vraagje:

Citaat van: Floris op 26 februari 2018, 23:09:30 PM
IMGP8302 by Floris Dilz, on Flickr
Het valt me op dat bij Artitec de voegen op de bakstenen zitten en niet ietwat verzonken. Ook zie ik vrijwel alleen de horizontale voegen en vallen de verticale voegen een beetje buiten beeld. Het ziet er fantastisch uit, maar ik vraag me af of dat bij alle Artitec-modellen zo is én of dat niet lastiger werken is dan voegen die verzonken zijn.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

ja, is standaard zo... en tis niet lastiger werken, wel anders, je geeft de voegen wat drybrush en das afdoende.

raf

Vroeger in hoboken was er een familie (polleke de voeger)
en die voegde al de huizen met de voeg boven op in plaats zoals nu veel gedaan word de voegen binnen in
het in voegen is natuurlijk veel gemakkelijker maar het op voegen vond ik zelf mooier
er staan nog heel veel huizen die door hun gevoegd zijn geworden
ook werden bij oude huizen als het gevraagd was de stenen terug na het invoegen gekleurd
maar hoe dat gedaan werd geen idee daar was ik nog veel te klein voor om er interesse in te hebben

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bumper

Bij mijn ouderlijk huis vroeger was dat ook zo. Bij ons noemen ze dat snijwerk, en werd uitgevoerd met een u vormige voeger. De voegen waren licht grijs en waren ongeveer 5mm dik. De rode bakstenen werden met een plat penseel van ongeveer 1cm breedte langs de omtrek tegen het voegsel van een rode band voorzien. Onderaan de gevel was er een boord van donkergrijs metselwerk en dat werd van een zwarte band voorzien. Ik heb in mijn jonge jaren eens gans de gevel geschilderd. Een hele karwei hoor.

Ludo.
 

Cord

Nogmaals wil ik niets afdoen aan het buitencategorie schilderwerk; dat ziet er echt uitzonderlijk mooi uit!
Voor wat betreft metselwerk bestaan er verschillende soorten voegen en de voegen op deze Artitec-gebouwen steken iets naar buiten en lijkten dus het meest op geknipte voegen. Alleen zie ik bij Artitec alleen de horizontale voegen wat uitsteken en nauwelijks de verticale voegen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

Klein tussendoortje voor de poolse baan, kreeg van een Pool een pakketje spul opgestuurd om Poolse Star-truckjes van Adam Model te superen. Omdat ie zelf op een pools forum erg ontmoedigende plaatjes had staan van wat ie er zelf van gemaakt had (kenonne kan die gast angstig netjes bouwen) was het duidelijk dat ik het over een andere boeg moest gooien: keurig het truckie opdirken met etswerk en nieuwe wielen enzo (niet dat t originele modelletje beroerd is ofzo, maar ja t kan altijd beter) en zo'n paardedeken op de neus voor bij koud weer. Zie je nooit in model eigenlijk, ook niet zo gek met al die groene modelbanen, maar op stefanowo is het sowieso koud en ellendig dus daar past t wel lekker. Bij gebrek aan stefanowo hier thuis maar even gauw in seraing op de foto...
IMGP8337 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8339 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8335 by Floris Dilz, on Flickr

Goed, dat was even een tussendoortje, vanaf morgen een weekje weg en daarna hopelijk weer gewoon verder met de roestkraam!

krisds

Prachtig resultaat, maar ik zou me toch voorstellen dat die laadbak ook al heeft afgezien, wat roest of deuken en dergelijke.

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Floris

Dank mannen! De bak krijgt vast nog wel wat extra viezigheid en wat lading, op kipbakken stond ook vaak nog een keer groot het kenteken geschilderd, dus moet er sowieso nog wat mee aan de slag.
Afgelopen week zat ik even in china, zag daar nog wat restjes van het oude shanghai. Dat doet de vingers toch wel jeuken voor een dioramaatje!
Hoe langer je naar die huizen kijkt hoe meer details je ziet... een A4-tje met zo'n rijtje huizen in 1:87 kun je een half jaar in steken als je wilt... Veel van dit soort wijken worden nu afgebroken of staan dichtgetimmerd te wachten op wat komen gaat...
DSC_0295 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_0329 by Floris Dilz, on Flickr

meer plaatjes: https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/albums/72157694721188684/with/41344822671/

Maar geen zorgen, eerst een stukje ougree.  ;D

janhelle

Ni hao Flolis.
Industrie (vervallen) triggert. Dus een half ingestorte Shanghai Notenfabriek hoort er toch wel bij.  ;)
grtz

Floris

zo, dr wordt weer wat gepulkt tussendoor... Baume marpent een beetje uitgewerkt in de computer, eerste stukkies gefreesd, zal allemaal wel niet woest hard gaan want seraing in 1:1 heeft ook aandacht nodig. 8)
baumemarpent tekening by Floris Dilz, on Flickr

Baume marpent eerste stukjes by Floris Dilz, on Flickr

Floris

Goed, weer es wat laten horen... Tis hier wat rommelig laatste tijd, paar dingen tegelijkertijd aan t doen en dat schiet niet altijd even hard op.
De baume marpent-neusjes en draaistelzijkanten zijn gegoten, neusjesmal is helaas niet helemaal lekker maar ik red me dr wel mee, desnoods even een klein stukje vervangen door freeswerk ofzo... Dan de rest van de onderdelen nog frezen, alles is getekend, alleen nog even tijd en gelegenheid vinden. Komt deze week wel ergens tussendoor denk ik.

Ondertussen was ik nog bezig met een rijtje huizen, in t verlengde van t hoekpand dat ik laatst gemaakt had. Ik had besloten de weg daar een beetje helling te geven, niet veel hoor, maar net genoeg om het plankerige van de baan er een beetje uit te halen. Deze weg gaat omhoog, in t echt gaat ie naar beneden, maar das een suf gezicht dus nee. De huizen zijn qua stijl en details een beetje gebaseerd op de rue de noidans, maar met een knipoog want eigenlijk staan er daar veel meer huizen en exact nabouwen duurt sowieso te lang, tis een beetje freestylen op basis van standaardgeveltjes zoals altijd al de bedoeling was.
DSC_0509 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_0506 by Floris Dilz, on Flickr

In plaats van een hoekpand staat er daar op de hoek een vage garage, dus zoiets maak ik dan ook maar. Mooi detail is hoe het dak de vorm van het huis volgt dat er ooit wel gestaan zal hebben maar de garagedeur heeft eigen plannen.  ;D
DSC_0510 by Floris Dilz, on Flickr

Achter de garage moet nog zo'n soort pandje komen. Daar achter dan nog de zijgevel van een volledig huis met puntdak, die gevel komt dan min of meer tegen de achterwand aan, maakt in elk geval de straat die de achterwand in loop voor het oog wat smaller. Althans, dat hoop ik. Lijkt zo tijdelijk even neergekwat wel te werken
DSC_0522 by Floris Dilz, on Flickr

en nog even vanaf de andere kant...
DSC_0523 by Floris Dilz, on Flickr

Ondertussen is ook de eerste verhakselde GE 45-tonner zo'n beetje klaar. Dit bleef ook een GE-loc, maar met wat aanpassingen. De loc die in seraing reed was van een wat ander type dan de bachmann dus er was behoorlijk wat werk aan: https://flic.kr/p/nnpP6b
Cabine verbouwd (dak en zijwanden iets laten zakken, overstekend dak eraf en daarna een nieuwe plaat erop als slordig erop gekwakt dak), neuzen veranderd en natuurlijk de bufferbalken compleet kaalgehaald en van nieuwe attributen voorzien. Dan nog allerlei klein spul... kleppies op de motorhuiven open, deurtje open, andere hekjes (stomtoevallig pasten mijn standaard etshekjes exact!) en extra plakken staal op de omloop.
Inwendig maakte de standaard ingebouwde decoder plaats voor een lopi met powerpack, stiekem nog een bult werk. Is het wel waard trouwens, ding loopt prachtig! Nu nog decals en weathering... Ben eerlijk gezegd blij dat t kreng zo goed als klaar is, bestaand spul ombouwen heb ik nooit erg leuk gevonden, zamac vijlen doe je sowieso niet voor je lol en vaak moet je ergens naden gaan wegplamuren waar je niet lekker bij kunt en bij voorkeur waar ze heel erg opvallen en vaak zitten er dan nog compromissen in t model...
DSC_0521 by Floris Dilz, on Flickr

en even naast een originele bachmann:
DSC_0524 by Floris Dilz, on Flickr

Goed, dawassumweer... Nu eerst op werk weer es de styreenhakselaars aanslingeren voor baume marpent-stukkies en geplot plaat voor dat vierkante pandje om de hoek.
Tot de volgende keer!

DFS

Mooie update Floris! Knappe loc ombouw!  8)