Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Pierre

Ik kan niet veel betere woorden bedenken als fenomenaal ;)
Groet Pierre.


Floris

Dank, jongens. Weet ik weer even waar ik t voor doe!
Goed, deze week niet zo heel veel modelbouwerij... vooral plannenmakerij en dingen op proef neerzetten enzo. Eigenlijk net als vorige keer, maar nu met een stukje ougree erbij. Heb meteen maar een extra bak besteld bij Martin, die wordt dan half gevuld met scenery en half uithaalspoor/fiddleyard/fristiflesjesdumphoek denk ik, maar dan heb ik straks in elk geval genoeg ruimte, nu ist allemaal net te krap naar mn zin.
Maar goed, eerst eens verder in seraing. Had maar eens een tafelpoot gekocht die als schoorsteen van de hoogoven moet gaan dienen en waar tevens straks de fries op gaat steunen. Ook meteen maar een paar stukken afvoerpijp gezaagd als cowpers, kerstbal erop en t lijkt er al aardig op. Smerig grote dingen trouwens (bijna 40 cm hoog), en dat voor een vrij kleine hoogoven. Heb nog een paar andere kerstballen in bestelling staan die een andere maat hebben die ik ook nodig heb, want natuurlijk is een van de cowpers afwijkend.
IMGP8177 by Floris Dilz, on Flickr
IMGP8182 by Floris Dilz, on Flickr

En dan nu Ougree! Het wordt een beetje een karikatuur van dit stuk in het echt:
https://www.google.nl/maps/@50.60353,5.5363285,152m/data=!3m1!1e3?hl=en

Ben nog wat aan het klooien met de opstelling van de huisjes, de tussenstand tot zover:
IMGP8185 by Floris Dilz, on Flickr

De vage toegangspoort aan een doodlopend achterafstraatje vind ik wel een heel prettig detail aan de originele situatie. Hier voor de neus van t busje moet dat in model komen. De tuinen van de huizen naast het busje zijn in het echt heel diep, met naast uitgebreide koterijen nog hele huizen, een hoogspanningsmast en andere vage toestanden, kijk maar in maps Het is de bedoeling om als de extra bak er is de fabrieksgebouwen 25 cm ofzo op te schuiven zodat die lange tuinen ook in model te maken zijn.
IMGP8186 by Floris Dilz, on Flickr

Op de voorgrond komt de materieelwerkplaats. Moet tzt ook zo´n op de baanrand doorgezaagd ding met interieur worden...
IMGP8187 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8188 by Floris Dilz, on Flickr

Een kijkje in de rue de noidans...
IMGP8192 by Floris Dilz, on Flickr

en nog een fijn doorkijkje als afsluiter:
IMGP8190 by Floris Dilz, on Flickr

oebr

zalig Floris,
prachtig schilderwerk ook!

Om zo'n beetje de slimme uit te hangen:  vergeet het reliëf niet, daar in Luik gaat alles vrolijk op en neer.
(voor alle duidelijkheid, ik heb het niet over de Rue Varin !)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Floris

Dank!
Het relief negeer ik nogal, de stukken die ik bouw zijn allemaal redelijk vlak, cockerill ligt gewoon op een grote vlakte aan de maas... even los van de bult waar de sinterfabriek op staat maar ik heb het idee dat dat gewoon oud mijnafval is. De hoogoventerreinen van ougree/marihaye en esperance zijn wat dat betreft een stuk spannender, maar die heb ik al in het echt bekeken, voor cockerill was ik 25 jaar te laat, dus dat stuk moest ik bouwen ...  ;)

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

755philippe

Knap werk Floris. Je maakt de industrie van Ougrée niet in een Luiks gedeelte maar in Nederland. Doorom is ook alles zo vlak.
De huisjes die je daar hebt staan met de gele kleur zijn die gegoten in resin of is dat uitgefreesd ?
Mvg

755philippe

Pierre

Groet Pierre.


sdz1976

ik ben vooral al reuzebenieuwd naar dat doorgesnesden materiaalhok, dat vast en zeker clinisch clean word ingericht . ;D

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

nou die materieelwerkplaats wordt vrij netjes, was tot voor vrij kort nog in gebruik... hier wat foto's van hoe het er tegenwoordig bij staat daar: https://www.flickr.com/photos/urbex-chris/albums/72157684609984076

sdz1976

Teleurstellnd netjes zou ik bijna beweren  :)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

das juist goed voor t contrast denk ik. En geen zorgen, dr komt een rijtje half geplukte ouwe locjes naast  ;)

TBCédric

Ik krijg ineens goesting om terug te gaan modelbouwen... Man man man! Floris, wat een prachtige rotzooi! Ik ga nog eens naar Seraing moeten gaan denk ik.  :o ;D
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

krisds

Buiten die blinkende kerstballen blijft hem maar mooier en vuiler tegelijk worden. Hoera!

Floris

beetje bouwen en beetje klooien in seraing is altijd goed!

En raad eens wat er straks met die kerstballen gaat gebeuren...  8)

doomslu

Citaat van: Floris op 21 november 2017, 22:47:33 PM
En raad eens wat er straks met die kerstballen gaat gebeuren...  8)
In de boom hangen!  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *