Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

haradigi


Floris

Dank, mannen!  ;)
Citaat van: 755philippe op 02 mei 2017, 09:55:04 AM

Die golfplaten maak je dit zelf of hoe doe je dit ?
Blijf nog steeds je projekt volgen en hopelijk krijgen we dit ooit live te zien.

de roodoranje golfplaten zijn auhagen, de lichtgele resin en de zilveren zijn van dik alufolie, in dit geval van een wegwerpschaal. Gewoon een stuk van dat spul op een auhagenplaat leggen en met een stokje de golven erin drukken, dan krijgt het mooi hetzelfde relief.

en uh ja, tis wel de bedoeling dat het ooit te bekijken zal zijn  ;D

Metpetergaathetbeter

allemaal heel mooi maar hoe hou je dat stofvrij? :-\ ;)

Floris

gewoon met een plumeau. Ik doe het niet te vaak want mn borsthaar raakt steeds in de knoop met het kant van dat jurkje en dat aansnoeren om die bierpens van mij is ook geen pretje.



Metpetergaathetbeter

en doet U dat zelf of die juffrouw op de foto, mijn inziens gebruikt die die plumeau niet enkel om je productielijn van staal te ontdoen van stof  ;D 8) ;) ;)

Floris

Ik doe het zelf, terwijl de juffrouw van het plaatje staat af te wassen. Nee maar serieus, ik heb tot nu toe nog niet veel afgestoft, het zou weleens nodig zijn hier en daar maar dan neem ik wel een zachte kwast of zo... Nog niet echt over nagedacht, ik klooi wel wat.

Metpetergaathetbeter

#1191
Citaat van: Floris op 02 mei 2017, 14:42:33 PM
ik klooi wel wat.
ik denk dat er hier velen zijn die zouden willen kunnen klooien als jij en ik had het niet over die plumeau  ;D ;)

Stedahult

Nog even, en je hebt weer hooikoorts. Kun je het stof eraf hoesten  ;D
Mvh. Steef

Floris

uh, het stof erop vastniezen bedoel je?  ;D ik merk t nu alweer aardig, met al die bomen om mn flatje heen...

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 mei 2017, 14:55:45 PM
ik denk dat er hier velen zijn die zouden willen kunnen klooien als jij en ik had het niet over die plumeau  ;D ;)
wel over dat jurkje? 8)
Nouja, tis zoals met alles, lang genoeg doorklooien, dan klooit t steeds makkelijker. ;)

Kautenbach


Floris

Zo, hoog tijd om hier weer es wat te laten zien. De laatste tijd heb ik er weer aardig zin in dus er is de afgelopen twee weekenden aardig door gerotzooid. Dat was vooral uitzoekwerk, voor de twaalhonderdeenendertigste keer alle foto's die ik heb langs, steeds weer op zoek naar een ander detail dat ergens in een hoekje kan zitten... Daarnaast eindelijk eens definitieve schetsen maken voor het houtwerk van de eerste 4 modules zodat het straks eindelijk eens echt een modelbaan gaat worden!

Goed, het bouwwerk gaat weer verder waar het vorige keer gebleven is: de hoek van de berg. Er komt daar zoveel samen aan rotzooi dat het nog wel een aardige puzzel is in welke volgorde de zaak het beste te bouwen is, alles staat vlak tegen elkaar aan en zit aan elkaar geknoopt met leidingen, staanders voor leidingbruggen, loopbruggetjes en trappen en dan moet er ook nog spoor doorheen en moet ik me op een paar punten niet teveel vastleggen omdat ik nog niet helemaal weet hoe ik straks de voorgrond van de baan wil maken vooral of ik er nog wat stukjes gebouw op zet of niet... maakt nogal wat uit voor de zichtlijnen straks, dus dat wil ik in de praktijk bekijken straks.
Vorig weekend maar eens begonnen met de lift. Voor het idee hier nog eens de bekende foto met alle rotzooi in t echt.
zoek de watertoren 3 by Floris Dilz, on Flickr

En in model...
DSC_2558 by Floris Dilz, on Flickr

het hutje voor de liftmachine is de broeikas van artitec met een paar aanpassingen, want ik ben lui.  8) Omdat het zo'n open ding is uiteraard met liftmachine.
DSC_2557 by Floris Dilz, on Flickr

Één van de liftdeuren ziet er op de foto opvallend licht en schoon uit, ik vermoed dat daar een hokje voor gezeten heeft zoals op de verdieping erboven ook... vandaar dus een wat gemangeld stuk metaal boven de deur waar het hutje ooit op aansloot.
DSC_2559 by Floris Dilz, on Flickr

en vandaag vond ik naast een hoop speurwerk nog wat tijd en zin om te beginnen met een oude stalen kolensilo. Dat ding was waarschijnlijk al een eeuwigheid buiten gebruik maar omdat ie middenin een enorme leidingenknoop stond vrij onhandig om af te breken, zeker omdat er volgens mij een flinke leidingbrug aan vast gebouwd is destijds. Ooit liep er minstens één spoor onderdoor (op een foto van 1979 is er niks meer van te zien... wat niet wil zeggen dat het niet gewoon onder een laag troep ligt) en er zullen wel wagens gevuld zijn met kolen voor gebruik her en der op het terrein. Hoe de silo gevuld werd weet ik niet, voor de tijd van lopende banden werden er gewoon wagens of lorries tot bovenin de silo gereden en daar gelost, maar hier gaat geen spoor naartoe op die hoogte. Op een kaartje uit 1907 staat er op die plek al wel een kolenbunker aangegeven, met een uitsteeksel aan de achterkant, vlak tegen de berg aan. Net in dat stuk zit er een spant op een rare afstand in het hogere deel van de silo, dus daar is iets aan de hand geweest. Een bakjeslift of zo? Ik heb geen idee. Op een foto uit 1979 is een stuk van de achterkant te zien en die is gewoon helemaal dichtgemaakt met golfplaat, er was toen dus geen lift meer of iets dergelijks. Benieuwd of ik er ooit achter ga komen.  ;)
Eerst maar eens de arbeidsintensievere wanden aangepakt...
DSC_2552 by Floris Dilz, on Flickr
en vast even kijken hoe het staat natuurlijk  8)
DSC_2561 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_2562 by Floris Dilz, on Flickr

Als ik meer golfplatenrommel heb knal ik de andere wanden dr ook in, maar ik zit niet meer zo ruim in de golfplaten want de mal is versleten en t moedermodel voor die dingen was kwijt en ik had geen zin om te zoeken. De rest had daar ook geen zin in, dus nu maar een gietsel omgebouwd tot moedermodel, ook best. Origineel duikt wel weer een keer op...  ;D
Goed, binnenkort meer!



sdz1976

Alweer een boeiende update  8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Een wondermooie manier vanmodelbouwen en met een prachtig resultaat.

Hou ons nog verder in de ban met je werk Floris  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Het lijkt wel de titel van een spannende triller : in de ban van Floris  ;D

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1