Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kautenbach

Het ziet er zo simpel  uit.... damn, maar wat weer een resultaat  ;)

Floris

Goed, had gehoopt allerlei spectaculaire dingen te gaan doen want ben even twee weken vrij... tot dusver heeft het zich beperkt tot ziek zijn en toen dat over was vooral helemaal geen zin hebben, dus nouja goed. Tis blijkbaar gewoon even op ofzo. saaai... Toch nog wat zitten klooien, de golfplaathutten zijn een eind compleet nu, mag nog wat klein frut omheen, maar t idee is er aardig.
DSC_2282 by Floris Dilz, on Flickr
DSC_2283 by Floris Dilz, on Flickr

en.... er is een nieuw cockerilleke geboren!  :-* 8)
MOV_2288 by Floris Dilz, on Flickr

Ze heet straks Aurelie en als ze dr eerste woordjes DCC gaat leren straks krijgt ze nummer 86, samen met een siamees tweelingszusje.



evan

Knap Floris!  Als dat de typische kleuren gaat krijgen die we van je gewoon zijn en hier en daar groen ertussen... HEERLIJK :)

Wie op de foto is nu Cockerilletje?  De rode rangeerlok?

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Floris

doe maar klik, ze is een beetje verlegen maar als je even wacht en een leuk muziekje opzet wil ze wel even langs de camera komen kruipen.  ;D

evan

Citaat van: Floris op 16 februari 2017, 18:28:18 PM
doe maar klik, ze is een beetje verlegen maar als je even wacht en een leuk muziekje opzet wil ze wel even langs de camera komen kruipen.  ;D


Oeps  :-*
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

TBCédric

Knappe vooruitgang Floris! En gelukkig dat het gat niet zo groot was en dat lokje niet zoveel weegt want anders was hij al de diepgrond in gepleurd...  ;D
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Floris

Nou, de vakantie hier is alweer bijna over, volgende week weer aan het werk... doordeweeks werken en in t wekend bouwen heeft een voordeel: doordeweeks verzin je van alles dat je in t weekend in de praktijk kunt brengen. Nou was ik ook gewoon domweg redelijk op na alles dat ik voor neurenberg heb zitten bouwen dus dat zal niet echt geholpen hebben, maar ik zat op een gegeven moment een beetje door de goede ideeën heen en de badkamer poetsen bleek niet echt inspirerend, nouja, wel qua weathering, maar zo ver zijn mn projectjes nu niet, dus dan maar iets bouwen dat niet zoveel nadenken vergt maar wel een hoop tijd... flink lopen doorhakken aan de 86 dus. Vrij saai werk want ik heb t allemaal al eens gedaan, al moet ik zeggen dat deze wel beter in elkaar steekt dan de oudere cockerilletjes en hij is wat efficiënter gebouwd, vooral qua elektra.
Inmiddels is ie klaar om in de verf gezet te worden, alle lampjes ingepakt met maskol...
DSC_2302 by Floris Dilz, on Flickr
DSC_2304 by Floris Dilz, on Flickr
Net als in het echt zijn er allerlei verschilletjes met de 85. De 86 heeft bijvoorbeeld wel een zwaailicht. Omdat een lokpilot maar 2 versterkte functieuitgangen heeft en ik die al nodig had voor de radiobedieningslichten wordt het zwaailicht op de koe gevoed door de decoder van het kalf, daar zit immers niks op behalve een koplamp dus decoderuitgangen genoeg. De besturingskabels tussen koe en kalf die er in het echt ook zitten dienen dus voor de voeding van dat zwaailicht. Verder zitten er onderlangs nog twee draadjes om de stroomafname door te knopen, die gaan gewoon onder het chassis langs en komen dus niet in de buurt van draden van de verlichting, weinig kans dus op opgeblazen ledjes of decoders als er daar wat mis gaat, hooguit raken ze de rails een keer en dan klapt de multimuis in storing, nouja, dat is dan maar zo.
Nog wat detailverschillen: toeters op het kalf en regengootjes op het dak in plaats van boven de ramen.

Ik heb wat foto's van een mooi strak in de lak zittende 86, dus hij wordt wat minder geweatherd dan de 85 en ik wil er zowaar wat glans op polijsten. Niet teveel natuurlijk, geen zorgen.  ;D
Verder heb ik nu mooi etsgaas voor de grille, dat wil ik ook nog in de 85 en de 41 zetten. Wordt even wat gepulk, ga ik wel mee aan de gang als de verf van de 86 moet drogen ofzo...

Eigenlijk wil ik er nog een enkele cockerill met radiobediening bij, mar de enige waar ik een foto van heb is de 40. Dat vind ik wat suf want dan heb ik de 40 en 41 als enkele en de 85 en 86 als dubbele, dat zijn wel veel opeenvolgende nummers. Van de 34 heb ik wel wat informatie maar dat is een esperance-locje dat in chertal reed en volgens mij kwam dat spul niet vaak naar seraing. Mocht er nog iemand plaatjes hebben van rond 1988 van een enkele cockerill in seraing dan houd ik me aanbevolen.  ;)

TBCédric

Ik zou hier een hele tekst willen schrijven met weet ik veel van alles en veel complimenten geven... Maar heb een gebrek aan woorden.
Het is gewoon prachtig wat je neerzet, mét veel bewondering kijk ik altijd naar je vorderingen!
Hoelang nog tot de eerste publieke vertoning?  ;D
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Floris

Dank. En daar was je toch bij, pannekoek...  :P ;D

modelbouwpatrick


mahtoska1

Zelfbouw van rollend materiaal is toch een kunst. Jij bewijst dit nogmaals.

Floris

Och, tis net als andere modelbouw, gewoon wat klooien... hooguit is het wat fijner werk en je moet meer rekening houden met stevigheid en allerlei vervelend gemier met electronica en koppelingen en zo, tis eigenlijk stomvervelend. Vroeger vond ik het veel leuker dan scenery, en ik moet zeggen, het is wel erg leuk dat zoiets dat je gebouwd hebt ook echt tot leven komt en rond rijdt en er nog dingen gebeuren met licht en zo, maar sinds ik met die staalindustrie bezig ben heb ik veel meer lol in scenerybouw gekregen. Nouja, het wisselt elkaar leuk af zo, moet toch alles zelf bouwen voor dit project... ;) (nouja dat was eigenlijk bij al mn projecten tot dusver zo....)

Mijn locjes zijn niet 3D geprint, dat kan ik namelijk helemaal niet want ik kan alleen 2D-tekenen.... dat heb ik hier wel uitgebreid gebruikt, de locjes zijn een 90% compleet bouwpakket van gefreesd styreenplaat en geëtst messing.

Inmiddels zijn koe en kalfje geel, straks es het tape eraf halen, ben benieuwd hoe t gelukt is. Er zit redelijk glanzende verf op, dus dat wordt sowieso spannend  ;)

SuSke

Citaat van: Floris op 24 februari 2017, 20:03:23 PM
Och, tis net als andere modelbouw, gewoon wat klooien...

De definitie van modelbouw door een expert  8)

Ik ga dan ook maar wat verder klooien  ;)

knap lokje Floris.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Citaat van: SuSke op 24 februari 2017, 20:14:49 PM
Citaat van: Floris op 24 februari 2017, 20:03:23 PM
Och, tis net als andere modelbouw, gewoon wat klooien...
De definitie van modelbouw door een expert  8)  Ik ga dan ook maar wat verder klooien  ;)  knap lokje Floris.

+1  ;D - Knappe modelbouw, ferme detaillering. Ik kijk uit naar je geschilderde "moeder-en-kind"  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw