Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

ach, als ik zo zie wat je even in een paar dagen in elkaar geknald hebt zo vlak voor leuven gewoon eens een paar maanden nemen voor een gebouwtje en dat daarna in de kast zetten, kun je t er ook naar believen uit trekken voor wedstrijden.  8)

Floris

gisteravond de hele boel die nog steeds in dozen stond sinds we uit Leuven terug kwamen weer ens opgezet, qua motivatietechnisch handiger en dan komt alles tenminste lekker vol met stof en spinnewebben. Het huis naast het viaduct heeft aan de viaductkant geen volledige zijmuur, dus daar kun je je telefoon naar binnen steken voor een fijne impressie van et uitzicht als je daar zou wonen.
fijn uitzicht! by Floris Dilz, on Flickr
8)

SuSke

Leuk, die foto's vanop plekjes waar je niet direct aan denkt  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Goed, vanwege nog meer smoesjes (ziek, mijn al twee maanden uitgestelde verjaardag die er toch nog eens door moest en een maat van me die hier even bivakkeert wegens omstandigheden en wiens modelbouwprojecten we nu eens samen hebben aangepakt) weinig actie met het luikse spul. Had wel nog een heel lelijk oud wiking-volvootje liggen, zo'n ding:
http://www.galerie.1zu87.com/artikel/1zu87-Volvo-264-beige-Wiking-10090.html
Omdat dit ding de versie van voor 1981 ongeveer weergeeft (die heeft een hoop meer chroom en chroomlijstjes schilderen is altijd een ramp) wilde ik de facelift-versie van na 1981. Wiking heeft ditzelfde modelletje ook later nog eens uitgebracht met opgedrukte chroomlijstjes dus voor een oudere versie koop ik die ooit wel eens. Goed, knutselen maar...
Voorbumper wat verder doortrekken naar achter, voorspoiler onder de bumper, logootje in de grille naar het midden zetten, knipperlichten voor vergroten, achterklep wat aanvullen, achterlichten opdikken, interieur wat opfrutten met wat stukjes uit een geëtst roostertje als hoofdsteunen, echt stuurwiel erin, dashboard (dat ontbrak volledig), buitenspiegels van wat etsafval
DSC_1801 by Floris Dilz, on Flickr
DSC_1803 by Floris Dilz, on Flickr
DSC_1804 by Floris Dilz, on Flickr
DSC_1806 by Floris Dilz, on Flickr

beetje verf erop...
DSC_1807 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1816 by Floris Dilz, on Flickr
DSC_1817 by Floris Dilz, on Flickr
het prettige is ook wel dat na 1981 het verschil tussen de viercilinder 240 en de zescilinder 264 nauwelijks meer te zien is, die zescilinder-dingen zag je natuurlijk veel minder dus nu is het gewoon een normale 240 wat mij betreft. Weer een fijn heel alledaags autootje dr bij zo. Geen topmodel ofzo, maar gewoon leuke straatvulling. ;)

loebaske


Een mooi staaltje van modelbouw met een simpele facelift  ;)

sdz1976

Het is een cool ding geworden Floris.
Mijn nonkel reed ook vroeger met zo een sigarenkist.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

krisds

Zonder primer gespoten? Ik heb hier nog wat autotjes liggen die ik nog moet aanpakken.

Floris

Ik gebruik eigenlijk nooit primer, ja soms op metaal, verder niet

Floris

volgende kleine klusje onderweg... een ex-drieasser, toepasselijk genummerd 222.
Kwam m laatst tegen op een foto van Kristof Avonds.
B - Seraing - 112000 - CS - 093 by Kristof Avonds, on Flickr
Hier in de verte is ie ook te zien. Hier valt ook op dat het middelste paneel van de kopwand aan de bordeszijde ontbreekt.
B - Seraing - 112000 - CS - schroot 03 by Kristof Avonds, on Flickr
Deze wagens hadden geen deuren, dus via treden op de bak kon je er wel in komen, maar het was nogal onhandig. (nooit eerder bij stilgestaan: er zullen ook wel treden aan de binnenkant gezeten hebben neem ik aan? anders zit je redelijk opgesloten in zo'n ding, de wanden zijn nogal glad en hoog) Lossen kon ook alleen door de hele wagen ondersteboven te gooien. Blijkbaar was dat inmiddels knap onhandig dus hop, snijbrander erin. Ook is de middenas gesneuveld, krappe bogen nemen was dus belangrijker dan laadvermogen. Ik vermoed een beetje dat deze wagen als schrootdumpbak in gebruik was en gewoon ergens naast of in een hal stond, alle reststukjes en onduidelijke troep ging in die wagen en als ie vol was werd ie naar ESB gereden om het schroot om te smelten tot nieuw staal.
Goed, hier istie, ja, dat lijkt aardig op wat ik al had maar dan met wat onderdelen minder en een gat erin gezaagd.  ;D
DSC_1833 by Floris Dilz, on Flickr
heel lang wist ik niet hoe het hek op het bordes eruit zag, in Leuven kreeg ik wat documentatie in mijn knuistjes gedrukt die wat meer duidelijkheid gaf al is het niet helemaal volledig... Ik denk nu dus dat het er ooit zo uit gezien moet hebben. Bij dit exemplaar nog gefrankensteind uit allerlei reststukjes, later zet ik m nog weleens goed op een etsplaat ofzo... sowieso mag ie nog wel een mep hebben want erg recht staat ie niet op de foto, och, komt vast wel goed....  ;)
Of er verder nog wat van modelbouw komt dit weekend geen idee, maar dit is maar vast binnen.  8)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1


Floris

Dank! Ik denk dat die coilwagens in 1988 nog gewoon van de nmbs waren, maar het zijn wel interessante dingen. Zijn er niet in model toch?

Ondertussen wat houtlijm in de bak gekwast, kalkstof erover, bij wijze van onduidelijk stof, gruis en andere viezigheid, daarna wat gietstukkies en etswerk erin als schroot. Uiteraard is de wagen bijna leeg want we doen niet aan enthousiaste volle wagentjes.
DSC_1836 by Floris Dilz, on Flickr

daarna de hele zaak zwart en in de roest...
DSC_1839 by Floris Dilz, on Flickr
En nee de wanden zijn niet ineens heel krom, dat ligt gelukkig aan het cameraatje van mn mobiel... ;D

Metpetergaathetbeter

#973
Citaat van: Floris op 12 november 2016, 20:23:26 PM
Dank! Ik denk dat die coilwagens in 1988 nog gewoon van de nmbs waren, maar het zijn wel interessante dingen. Zijn er niet in model toch?
die eerste zijn die van LS Models, die laatste door een handige jongen (Loebas). Trouwens zouden die in 88 nog zonder armen rondgereden hebben (dus recht uit het doosje Roco)

Metpetergaathetbeter

Hoewel van die eerste wagon van LS het ook mogelijk kan geweest zijn dat één of meerdere daar ook zijn beland wegens afgekeurd voor het net,wagons verschenen op het toneel in de overgaansperiode III  -  IV   :-\ ;)