Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Gerolf

Die 3D-schetsen doen vermoeden dat je er nog grote plannen mee hebt  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

Nouja, nabouwen is wel het grootste plan dat ik ermee heb eigenlijk. Wordt al ambitieus genoeg ook  :P

SuSke

Wordt weerom een indrukwekkend deel  8)

Citaat van: Floris op 26 september 2016, 20:54:20 PM
...
Omdat ik nog niet veel van dat lompe betonwerk gedaan heb maar eens een experimentje hoe het styreen moet worden voorbewerkt voor een beetje redelijk betoneffect met bekistingsplanken enzo...

gedaan als volgt: eerst planknaden krassen met een stanleymes, dan wat houtnerf erin schuren met grof schuurpapier, bij het spuiten wat zand in de verf strooien (in de natte verf op het model dus, niet in de spuit), straks iets minder dan op dit proefstukkie wat mij betreft, maar daar is het een proefstukkie voor... dan spuiten, eerst zwart met een beetje bruin (humbrol 62), daarna een soort beige mengsel van humbrol 72, 62 en 28, daarna erg natte slordige drybrush met lichtgrijs 28. morgen bij daglicht es kijken of de tint me aanstaat.
...

:o :o Het gebruikte kleurenpallet geeft een mooie tint aan het beton en het instrooien van heell fijn zand geeft je die zekere ruwheid van verweerd beton.

Maar...  :-[ (mijn kritische noot :-\ )
Alleen heb je nu door het gebruik van de ingekrast styreenplaat dat typische van een plankenbekisting nog niet, namelijk de onregelatigheid in de positie van de planken en leknaden tussen de planken.
Eigenlijk zou je beter een negatief maken van je ingekraste plaat zodat de naden naar voor komen waarna je die met een heel grof schuurpaier een stukje "breekt".
In het schilderwerk zou je ook nog iets moeten kunnen brengen van de verschillende stortfazes van zo'n keermuur. Je krijgt een aflijning in het beton, willekeurig t.o.v. de bekisting waar je heel plaatselijk een grovere structuur krijgt die ook vatbaarder is aan verwering.

Je andere werkjes kennende weet je wel hoe hiermee tot een beter resultaat te komen  8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske


Niet te doen, telkens weet hij hoe het moet, je heb idd. gelijk Frans, kleine details waar ik niet zou over nadenken...
mag dan nog niet over de hout struktuur hebben die soms zichtbaar is in het beton...in schaal O enzo is dat makkelijker dan
in schaal HO.....

Floris

Dank voor het meedenken, Frans!
Ja, het beton is zeker nog voor verbetering vatbaar. De truc met het kerven met een mes is dat je een opstaande rand maakt naast het mes, met wat drybrush krijg je dat goed zichtbaar, dat vind ik wel lekker gaan. Wel is het zeker zo met de doorlopende horizontale lijnen te regelmatig. Bij horizontale planken zou je doorlopende verticale lijnen krijgen bij de balken waar de planken tegenaan gespijkerd waren en de horizontale verspringen steeds iets neem ik aan? Houtstructuur moet prima mogelijk zijn, mis ik nu nog teveel maar heb al wat grover schuurpapier geregeld. Zeker voor stukken die vol in het zicht komen wil ik er nog wat meer werk van maken, dus met onregelmatiger planken en houtstructuur en zo, en ik denk wat minder zand. Dit stukkie is wat fundering die je straks nauwelijks meer ziet dus lekker risicoloos klooien. In Leuven is er vast al meer live te zien qua welke kant het op gaat hiermee...  8)

Natuurlijk zou ik ook een bekisting kunnen maken uit mooi geschuurde styreenplankjes met spijkergaten enzo, daar gips in gieten en dat weer afgieten in giethars ofzo om heel mooie stukken beton te krijgen die ook enigszins te verwerken zijn maar dat is mij teveel werk, eerst eens kijken wat er uit een stuk styreen te halen valt zonder al te overdreven veel moeite want dat spul werkt gewoon prettiger en sneller.

SuSke

Soms moet je ook het oog wat bedriegen  ::)

Door inderdaad de opstaande rand bij het snijden te accentueren samen met de gesneden voeg ga je dat effect ook krijgen.
De onregelmatigheid in de uitlijning van de bekisitngsplanken valt eigenlijk nogal mee.
Je moet je de achterliggende steunconstructie even inbeelden en rekenen dat planken altijd daar op eindigen.
Dit stuthout staat meestal op ongeveer 60 of 40 cm uit elkaar, dus zoveel ruimte om planken "willekeurig" te nagelen is er niet.

Ik ben vol verwacthting naar jou schilder en verweer resultaten Floris. We hebben al wat dingetjes van jou gezien  ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Ja qua willekeur zit ik te denken aan zoiets, nu is het zoals links, bij meer zichtbare stukken wil ik het doen zoals rechts:
bekisting by Floris Dilz, on Flickr
meer werk maar het gaat nog wel denk ik. Ook heb ik nu wat schuurpapier korrel 60 in plaats van korrel 120 zoals ik het voor dit proefje gebruikt heb, dus qua houtstructuur moet dat wel wat beter resultaat opleveren.

SuSke

Anders eerst even met de staalborstel over het styreen gaan.
Het insnijden van de "voegen" moet je sowieso pas daarna doen of je "randje" is weg.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Dat dacht ik eerst ook, randjes op het laatst, maar dan worden ze veel te strak en saai. juist doordat de randjes weer half uitgewist worden door het schuren worden ze wat brokkelig en vaag en daardoor veel mooier. Mn eerste experimentje had die op het laatst gesneden randjes:
received_1381294648549151 by Floris Dilz, on Flickr
echt een dooie boel...
Ik heb gister ook nog even zitten klooien met een staalborsteltje maar dat was een wat te beleefd exemplaar, liet nauwelijks sporen na. Goed grof schuurpapier heb ik betere ervaringen mee.

Floris

Vandaag even een oude foto die me destijds niet zo best beviel opnieuw gemaakt... nu meer op t licht gelet en er is een stukkie meer af natuurlijk.
IMGP7394 by Floris Dilz, on Flickr
En omdat de boel er toch stond meteen wat ingezoomd
IMGP7396 by Floris Dilz, on Flickr

Oke, ik heb absoluut niet te klagen over mn uitzicht hier in huis, aan het amsterdam-rijnkanaal met hele dag schepen die langskomen en zo, maar zit me zo voor te stellen hoe het zijn als je uit je raam zou kijken en je zou dit zien:
IMGP7398 by Floris Dilz, on Flickr
En dit is dan nog als het zonnig en vrolijk is. Op zo'n intens grijze druilerige dag, als alles glimmend en donker is van de nattigheid en er nog van die grote druppels van de dakrand voor het raam langs naar beneden vallen... raam een stukkie open zodat het binnen lekker klam, kil en onaangenaam wordt, vleugje vage industriedamp van buiten... heerlijk. 8)


Ondertussen ook nog wat kleins zitten knutselen, had een etswerkontwerpje verkloot op t werk, niet zo blij mee maar goed, niets aan te doen. Ondertussen lag er dus wel een etsplaat zonder bestemming met een hele hoop laddertjes, dus die in stukken geknipt, bende plankjes op maat gefreesd en die ertussen gelijmd, wat blokjes styreen en onduidelijke rommel erop en een fijn industriekleurtje... nu de rommel een kleurtje geven en wat weatheren.
DSC_0303 by Floris Dilz, on Flickr
Geen idee waar ik ze ga zetten maar dat zien jullie in Leuven wel  ;)

Floris

kastjes inmiddels klaar... vind t wel een leuke toevoeging zo.
IMGP7401 by Floris Dilz, on Flickr

en omdat ik toch dit hok weer es voor mn lens had.... Nee niks nieuws maar gewoon twee plaatjes. :)
old soldiers never die... by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7413 by Floris Dilz, on Flickr

eddy

Prachtig,net echt.Om duimen en vingers af te likken. :P :P

groeten eddy

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Geweldig!!!!
Bij de meeste foto's moet je echt wel drie keer zien of het model is of niet! Sterk gedaan!

Geeft mij ook meer en meer zin om eens te gaan Urban Exploren!  :o ::)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

oebr

mooi Floris !

nog een tipje: de nummerplaten op die auto's: mocht je je er nog aan wagen: destijds bestonden belgische platen uit 3 letters streepje 3 cijfers vb ABC - 123
of bij oudere bestuurders iets a la  "5 C 236" 
zeker niet het huidige 1-ABC-123.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992