Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Johnnytrein

Gelukkig hier geen plof ik zit stevig op mijn bureel zetel in ieder geval weeral een prachtige verwezenlijking
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

sdz1976

Prachtig verval!! 8)
Daar houden we van  :)

Das nog zo geen slecht idee frans een uurke of een halfuurke langer open de zaterdag voor de standhouders.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Chrisrail

#872
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

gm567c

Donderknetter, Floris :o :D

ik kijk even niet en er zijn hier een aantal supermooie zaken gebouwd,
en la, die arbeidershuisjes, daar weet ik wel een plekkie voor tzt ;D

Die electriciteitsmasten zijn ook wel smaakmakers tussen die industriegebouwen....

Es even kijken of me het lukt om naar Leuven te komen...

Mvg,

Tis

Floris

Citaat van: Chrisrail op 20 september 2016, 17:01:19 PM

en een rivier van kwijl ter grote van de Amazone.  :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P
Oei. Moet ik misschien maar proberen om voor de expo nog zo'n echt luiks station de pompage ga bouwen anders loopt het straks nog verkeerd af allemaal.  8)

Om in het thema te blijven, er blijkt zich ergens in de dode hoek van allerlei foto's waar ik nou al jaren naar zit te kijken nog een watertoren (vermoed ik) verstopt te hebben. Moet die er ook nog ergens tussen...  :o

SuSke

't Ja, staalnijverhied zonder watertoren zal moeilijk worden, dus weerom een uitdaging  8) 8)

Dat pompstation is anders ook wel een leuk ding om te maken à la Rik Martens met architectenkarton  ;) :))
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter


Floris

ja, in hetzelfde stuk ken ik al twee andere watertorens, dus was er niet echt naar op zoek... Maar goed, gewoon voor de gein hier even de zoekplaatjes.

Deze foto is een belangrijke voor mij want er veel te zien, maar geen watertoren. Of is dat kleine donkere stukje net links van waar je de dubbele lopende band het gebouw van beton en baksteen in ziet gaan een hoekje van de watertoren? Ik ging er vanuit dat het gewoon bij het gebouw waar de lopende banden in verdwijnen hoorde. Blijkbaar is er echter meer aan de hand.
zoek de watertoren 3 by Floris Dilz, on Flickr

ik kwam er op door deze foto toen ik bezig was de ertssilo uit te zoeken. in de cirkel vooraan duidelijk de bolle bovenkanten van de cowpers van de hoogoven, een stukje naar boven een klein licht vlekje waarvan ik denk dat het de fakkel is bovenop de cowpers (zie volgende foto) en daar boven.... tja, een groot, rond ding, hoger dan het gebouw waar de lopende banden in verdwijnen. Het dak van dit gebouw is duidelijk te zien.
zoek de watertoren 4 by Floris Dilz, on Flickr

Hier de foto waar de fakkel bovenop de hoogoven goed te zien is, uit het hoogovenboek van becher. De foto moet ongeveer vanuit de watertoren gemaakt zijn!
zoek de watertoren 1 by Floris Dilz, on Flickr

Hier nog een andere luchtfoto. Vrij belabberd van kwaliteit, maar er is wel *iets* te zien, het staat in de hoek tussen lopende band en gebouw en moet wat hoger zijn dan de omliggende gebouwen anders zou er daar een schaduw te zien moeten zijn. Of misschien is het alleen de fakkel die ooit op de omhoog stekende pijp op de eerste foto stond...
zoek de watertoren 6 by Floris Dilz, on Flickr

Ik heb wel twee oudere foto's van voor de bouw van de sinterfabriek, daar is wel vrij duidelijk een wat lompe bakstenen watertoren te zien. Het kan zijn dat het ding de bouw van de sinterfabriek overleefd heeft, of er is op min of meer dezelfde plek een nieuwe watertoren neergezet. Hier staat ie, tweede schoorsteen van links, op een derde van boven zie je net rechts van die schoorsteen duidelijk de ronde bovenkant ervan en er lijkt nog iets van een raampje te zijn.
zoek de watertoren 5 by Floris Dilz, on Flickr

Hier op een oude ansicht dezelfde toren op de achtergrond. Dit is de meest duidelijke plaat die ik ervan heb. Blijft de vraag: is die vage schaduw op latere plaatjes deze zelfde toren?
zoek de watertoren 2 by Floris Dilz, on Flickr

en nouja, al zou ik er achter komen, krijg ik m er nog bij gefrommeld... :-X

RD25

eh, neen Floris :



Dit geldt ook voor het model trein !


Maar je bent vergeven , zo mooi . Dank u.

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

sdz1976

Het is en blijft toch een echte mierennest van staal , roest en beton.
En allemaal al even aanlokkelijk om na te bouwen:)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

Nog wat leuks. Zelfde hoek als de watertoren. Ooit dacht ik dat het gebouw waar de lopende banden uit komen vrij breed was, maar omdat dat hoekje onder de lopende banden een watertoren moet zijn staat dat ook aardig op losse schroeven. Voor de gein maar eens wat zitten klooien met wat overtrekken van dat gebouwtje alsof het een verlengstuk is van de ertssilo die er achter staat. Gezien het vrij forse betonskelet zou dat best wel goed kunnen. Ik dacht dus altijd tegen zoiets aan te hebben zitten kijken...


maar eigenlijk is dit veel logischer.
silo uiteinde by Floris Dilz, on Flickr
De silo zelf moet ongeveer zo'n ding zijn maar dan met veel meer lopende banden en moeilijke toestanden eronder en erboven.
http://algrange.et.ses.origines.over-blog.com/article-algrange-les-accumulateurs-a-minerai-de-la-mine-la-paix-ex-sainte-barbe-88185416.html
Hier op de achtergrond is ie te zien.

Hoe t nou echt zit geen idee, maar tis altijd wel grappig om je kijk op foto's die je allang kent zo te moeten omdraaien. ;)
Nu eens kijken of zo'n verlengde silo een beetje in het ontwerp past. ;)   (blijf het zo'n heerlijk hopeloze manier van bouwen vinden, alles gaandeweg uitzoeken en gewoon maar aan klooien... ;D)

Kautenbach

Vooral aan blijven klooien  ;D

Roze doet het best ok in die roestmeuk,  machtige indruk alvast, niet te steil die transportband?

Floris

Ja die papieren meuk was t originele plan van voordat ik alles beter bekeken had, gewoon om een globale indruk van het geheel te krijgen. De hoek van de lopende band wordt nog behoorlijk anders, begin komt hoger en verder naar achter te liggen, dat scheelt nogal...

Floris

Goed, dat was een lang weekend alleen maar planning en gedoe maar er is daadwerkelijk vandaag wat styreen gehakt dus er gaat weer wat aan komen. Ik geloof dat ik er nu wel uit ben hoe de hele zaak volgens mij ongeveer in elkaar gezeten heeft. Weer van alles over foto's heen zitten tekenen en ik heb nu geloof ik wel iets dat ik absoluut niet zeker weet maar dat in elk geval niet strijdig is met informatie die ik heb dus dit moet het maar worden.
silo uiteinde 3 by Floris Dilz, on Flickr

hoekberg 5 by Floris Dilz, on Flickr

en hoe het in model moet gaan worden, allemaal wat in elkaar gedrukt en zo...
silotekening 1 by Floris Dilz, on Flickr

Hier op zn plek in het totale ontwerp...
silotekening 2 by Floris Dilz, on Flickr

Omdat ik nog niet veel van dat lompe betonwerk gedaan heb maar eens een experimentje hoe het styreen moet worden voorbewerkt voor een beetje redelijk betoneffect met bekistingsplanken enzo...
DSC_0272 by Floris Dilz, on Flickr
gedaan als volgt: eerst planknaden krassen met een stanleymes, dan wat houtnerf erin schuren met grof schuurpapier, bij het spuiten wat zand in de verf strooien (in de natte verf op het model dus, niet in de spuit), straks iets minder dan op dit proefstukkie wat mij betreft, maar daar is het een proefstukkie voor... dan spuiten, eerst zwart met een beetje bruin (humbrol 62), daarna een soort beige mengsel van humbrol 72, 62 en 28, daarna erg natte slordige drybrush met lichtgrijs 28. morgen bij daglicht es kijken of de tint me aanstaat.
Goed, de tekeningen liggen er, dus er kan gebouwd gaan worden.
DSC_0274 by Floris Dilz, on Flickr
Benieuwd hoe dit af gaat lopen.  ;D

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1