Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Zo, dit keer wat schaamteloze reclame, al is het getoonde in hobbytijd ontworpen en gemaakt... De eerste exemplaren van de drie kits die ik voor de Expo in Leuven af wilde hebben zijn klaar. Later zullen er meer volgen, ook koterij-sets om tegen de achterkant te plakken want dit is natuurlijk wat saai. (maar houdt een en ander betaalbaar voor wie een huis zo neerzet dat alleen de voorkant te zien is)

Belgische_huizen_3x_promo_1_LR by Floris Dilz, on Flickr

Het eerste huis is meteen het meest luxe exemplaar, de woning van de atelierbaas.
10.344_Woning_Atelierbaas_f_LR by Floris Dilz, on Flickr

10.344_Woning_Atelierbaas_d_LR by Floris Dilz, on Flickr

De gewone werkman woonde wat kleiner en eenvoudiger... de arbeiderswoning:
10.345_Belgische_fabrieksarbeiderswoning_L_LR by Floris Dilz, on Flickr
Een zijgevel heeft wat ingebouwde "geschiedenis", er zijn wat extra ramen in gemaakt en er stond ooit een kot tegenaan dat afgebroken is...
10.345_Belgische_fabrieksarbeiderswoning_d_LR by Floris Dilz, on Flickr

Hier woont de familie Vandervelde, in een huisje zoals er duizenden te vinden zijn...
10.346_Huis_familie_Vandervelde_R_LR by Floris Dilz, on Flickr
10.346_Huis_familie_Vandervelde_d_LR by Floris Dilz, on Flickr

nog wat details:
10.346_Huis_familie_Vandervelde_m_LR by Floris Dilz, on Flickr

10.345_Belgische_fabrieksarbeiderswoning_m_LR by Floris Dilz, on Flickr

10.345_Belgische_fabrieksarbeiderswoning_j_LR by Floris Dilz, on Flickr

Ik hoop natuurlijk dat vele van deze kitjes een plekje zullen vinden op allerlei modelbanen naar belgisch of noord-frans voorbeeld en ik ben heel erg benieuwd naar wat jullie ervan gaan maken straks! 8)
Tot de volgende update (dit weekend als het goed is weer een en ander qua industrie) en tot in Leuven!
Floris

PS: Mocht er iemand bezwaar hebben tegen dit soort berichten dan hoor ik het wel!

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Prachtig setje, uiterst sfeervol en typisch Belgische. Kan je ze ook in de krimpwas gooien en toevallig een schaal-N serietje produceren?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterVG

Hartelijk dank Floris voor deze verwenkitjes.
Hier zit alvast een toekomstig klant.
Wat mij betreft kijken we hier naar de prijswinnaar "model van het jaar 2016" in de categorie scenery.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

raf

ja ik vind het niet kunnen dat er zulke mooie zaken gebouwd worden
tja je vroeg er om hé hahahahaha
man das echt niet te doen wat je hier laat zien
wat ook kan en in't echtie bestaat is tussen twee huizen zo een smal gangetje om langs daar in de tuinen te kunnen komen
deze was meestal door een deur afgesloten en dan moest je de sleutel bij de sleutel bewaarder gaan ophalen om met je materiaal op de hoven te kunnen komen

mooi spul heb je dus wel gemaakt
wat het gaat kosten hoor ik wel want interesse is er wel
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

DFS


loebaske


Floris

Dank voor de enthousiaste reacties allemaal!  8)
Alles is nog zo vers van de pers dat er nog geen prijzen berekend zijn, dus daar kom ik tzt op terug.

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

raf

komen er Bv ook achterkanten van zulke woningen
de reden tot deze vraag is dat je als je met de trein rijd meestal de hoven en achtergevels van die huizen ziet
en die gevels geven zo een mogelijkheden tot het aan brengen van koterijen dat je in heel je leven nooit dezelfde gaat kunnen bouwen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

Ja er komt nog een en ander qua koterijen! Uiteindelijk moet alles op het diorama dat in neurenberg stond in een kitje komen is de bedoeling, in de vorm van kale huizen zoals deze drie en om dan een rij achterkanten sfeer te geven losse sets met koterijen.

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.