Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

3rail

Als ik dat zo bekijk, dan ben je nog wel even bezig. ;) ;)

Veel plezier met de verdere bouw.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Floris

joah, ben nog wel even bezig, maar soms kun je ook wel weer aardig door knallen. In een weekend met heel weinig zin toch nog even een stuk sinterfabriek eruit getrapt, ook meteen vrijwel spuitklaar, ik ben wel tevreden.
Omdat ik geen precieze informatie heb over de opzet van de sinterfabriek in seraing en maar moet afgaan op de paar plaatjes die ik heb kom ik niet verder dan het vermoeden dat het stuk dat ik nu gebouwd heb het stuk was waarin feitelijk ertskoek gebakken werd. Een hoog, langwerpig gebouw met veel luchtopeningen, kan haast niet missen. Bovenin dit gebouw zat dus waarschijnlijk een lopende band, of eigenlijk een hele rij heel korte brede wagentjes op rails, waar fijn erts gemengd met cokes en wat hulpstoffen op gestort werd, vlam erop om een reactie in dat mengsel op gang te brengen en dan maar lucht erdoor zuigen tot alles versinterd is en aan het eind van de lopende band valt het in brokken naar beneden, dat spul moet dan weer gemalen, gesorteerd, kortom, daar zijn allerlei bijgebouwen en silo's voor met lopende banden en stoffige troep. Heb er in Ougree allemaal doorheen gekropen, wel fascinerend ingewikkeld. Het gebouw waar de versintering zelf in plaatsvindt is onderin vrijwel leeg, het proces vindt hoog plaats, ik neem aan om te zorgen dat de hete verse sinter die van de lopende band af komt eerst op zwaartekracht zn weg kan zoeken en afkoelen voor het weer omhoog gevoerd moet worden op lopende banden (rubber!)
Hier nog wat op wiki over hoe een en ander werkt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dwight-Lloyd-proces
Goed, een vrij simpel golfplatenhok dus, zover ik weet stamt het uit begin jaren vijftig, tenminste zoiets staat me bij uit het boek over de hoogovens van ougree (cockerill liep technisch meestal voor op de andere staalbedrijven in Luik, in Ougree kwam pas later een sinterfabriek), en zoals op de foto's in mn vorige post te zien een staalskelet met wat golfplaat en dat was het wel... bovenin zaten dus allerlei machinerieën maar gezien die ontbrekende golfplaten beneden vermoed ik dat die naar beneden zijn gehaald en niet al te zachtzinnig naar buiten getrokken.

Dan maar eens naar het model. Eigenlijk een veredeld stuk achtergrond, want het wordt maar een paar centimeter diep... Omdat boven de golfplaten vrij strak zijn (het is tenslotte nog geen heel oud gebouw) maar besloten de basis van auhagen-plaat te maken in plaats van gietharsgolfplaat, voordeel is wel dat dat gewoon styreen is en lekker makkelijk werkt. Van een aluminium wegwerpschaal heb ik nog wat stukjes golfplaat gemaakt die erbij zouden moeten passen als verbogen platen onderaan, gewoon een strook aluminium snijden van de goede breedte, op de auhagenplaat leggen, fixeren met tape en er overheen krassen, neemt het de ribbels prima over. Of het na schilderen een beetje mooi een geheel wordt moet ik nog even afwachten maar zou zo gauw niks beters weten dus tis wel goed zo. Dan wat frame er achter en onder van evergreenprofielen, wat gemolde elektrarommel erin als blufdetail (heel belangrijk, anders valt het straks serieus op dat het maar een snel in elkaar gebrast ding is  8) )
Plaatjes:

IMGP6751 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6752 by Floris Dilz, on Flickr

beetje blufdetail, gemolde ladderbaan en zulks... dakje boven de schakelkasten tegen het stof. (in Chertal kwam ik zoiets tegen)
IMGP6753 by Floris Dilz, on Flickr

Ook al past het niet echt (moest het nieuwe gebouw een stukkie naar voren zetten in verband met de muur) het hele zootje maar es verhuisd naar mn modulebakkie waar de rest van het spul staat om eens te kijken hoe het er nou uitziet... Ik was bang dat het allemaal wat te hoog zou worden, maar dat valt eigenlijk nog wel soort van mee. (Vanaf niveau nul is het alsnog bijna 45 cm, gebouw zelf bijna 30, berg eronder 15)
IMGP6757 by Floris Dilz, on Flickr

Fijn altijd, industriemeuk met allerlei niveau's. Je zit al een paar meter boven de grond en je kijkt nog een eind op naar de volgende rommel.
IMGP6758 by Floris Dilz, on Flickr

Beetje stomme foto maar leuk voor de verhoudingen en dat licht op het vrachtwagentje doet het m dan weer wel...
IMGP6760 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6761 by Floris Dilz, on Flickr

Hier goed te zien hoe het ding iets naar voren gezet is, komt straks strak tegen de achtergrond.
IMGP6765 by Floris Dilz, on Flickr

En een overzichtje...
IMGP6763 by Floris Dilz, on Flickr

Tot den volgende keer! ;)

sdz1976


Het is weer pure klasse, en wat een sfeer opnieuw 8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

DFS

Weer een knappe prestatie, in welk tijdperk komt je baan?

Floris

Dank, mannen! Het tijdperk laat zich aardig raden aan de auto's hoop ik  8)

Metpetergaathetbeter

bij die 4de en 5de foto even gedacht dat de geweatherde (op de voorgrond)installatie op je foto gefotoshopt was, opnieuw maar
één omschrijving voor dit werk :onovertroffen knap modelbouwwerk !  ;)

3rail

Citaat van: DFS op 02 mei 2016, 14:04:40 PM
Weer een knappe prestatie, in welk tijdperk komt je baan?

Als je het stukje leest dan zie je rond de jaren 50. ;) ;)

Het ziet er weer schitterend uit, ga zo door.

Edward.

Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

philippe_007


Metpetergaathetbeter

Citaat van: 3rail op 02 mei 2016, 19:22:28 PM
Als je het stukje leest dan zie je rond de jaren 50. ;) ;)

ik zie toch een Opel Kadett of vergis ik mij ?) zeg dus maar 20-30 jaar later

3rail

Slik, ja ik ook. :-[ :-[

Een D Kadett, dus je jaren 70-80.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99


evan

Echt de moeite!  Tof dat we alles mee kunne en mogen volgen!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Floris

Dr is ook geen hol an... gelukkig is t lekker weer, kan ik eindelijk weer es gaan vissen... en na de zomer zien we wel verder wat ik dan ga doen... professioneel mensergerjenieten op europees niveau, zoiets. Modelbouw begin ik niet meer an. :-X

Maar goed, tijdperk dus jaren tachtig, ik ga uit van het jaar 1988 omdat ik daar foto's van heb (en vervolgens maak ik allerlei dingen dan weer anders dan op de foto omdat dat beter uitkomt, want zo ben ik dan ook wel weer.) Komt me prima uit, want het wordt een baan zonder veel leuk erop, want ik hou niet zo van leuk, de vorige baan had daarom vooral niks erop, dit wordt een baan met dingen maar zonder leuk. Gezien de tamelijk vervelende en geheel niet leuke auto's en mode uit de jaren '80 en de totale verkommering van het hele cockerill-complex in die tijd moet dat aardig kunnen lukken.

eddy

Heb het al in het echt mogen aanschouwen,en inderdaad petje af.En niet onbelangrijk Floris houd van een lekker Belgisch biertje,dus als we hem wat beloven tegen Leuven steekt hij wel een tandje bij. ;D

groeten eddy