Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Nice, ik ga eens kijken of dat wat wil worden. Ik heb ook al eens wat geƫtste ketting gemaakt, die werd ook wel aardig (al is het geen echte ketting natuurlijk) en behoorlijk fijn, al vind ik het nog te grof hiervoor. Misschien eens proberen die te halveren (zelfde tekening maar dan helft van de grootte in 0,15mm-plaat in plaats van 0,3mm). Kan even duren voor het zover is, maar het is een poging waard. ;)

SuSke

Anders 2 lakdraadjes in elkaar torsen tot een "ketting look alike"  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Grote stomer

Ik volg dit draadje graag.  Elke foto toont een kunstwerkje.
Mooie vorderingen trouwens

Eigenlijk, hoe lelijker de werkelijkheid, hoe mooier de modelspoorbaan.  :D
Tenminste als je het werkelijkheidsgetrouw kunt verweren
 

gm567c

Tis weer mooi, Floris :D

Jouw werk is zeer inspirerend, ben nu zelf met een rangeerbaantje bezig, met Belgisch industrieel
thema 8), wel wat lichtere industrie dan wat ik hier voorbij zie komen....

En fraai fotowerk!

Mvg,

Tis

Floris

#544
Kan prima werken, Frans, maar eerst es kijken of het ook moeilijker en duurder kan.  8)

Ondertussen maar eens wat zitten klooien aan een klusje dat ik lang had zitten uitstellen: de eigen platte wagens voor intern vervoer. Heel stomme simpele dingen, onberemd, vrij kort, niet meer dan een plank op wielen. Helaas had ik geen goede foto's van die dingen, hier staat er een zootje links... (het locje op de achtergrond is trouwens ook echt nummer 41 net als op de modelfoto's  8))
n7469 by Floris Dilz, on Flickr
nouja, plank met wielen, draaistellen lijken hierzo uit de verte vagelijk op duitse draaistellen zoals die onder de platte wagens van artitec zitten. Ik had met het oog op zulk soort dingen al eens drie afgekeurde wagentjes geregeld, dus die ben ik maar gewoon gaan vertimmeren, niet echt minder werk dan gewoon zelf een plank maken en daar buffers en draaistellen aan plakken, maar goed.
Eerst es zijkanten eraf, stukkie evergreen channel-profiel er tegenaan, buffers eraf, belgische buffers erop, remwerk van de draaistellen af knippen, dek nog een beetje verhufteren met een mes en een staalborstel zodat de plankjes niet te netjes zijn, hier en daar wat spaakwielen erin want Belgiƫ, prima, klaar.
DSC_1006 by Floris Dilz, on Flickr
Helaas hadden twee van de drie wagens bevestigingspunten voor balken om lading te borgen op het dek zitten, veel te herkenbaar en specifiek, die kregen dus een stalen vloer. Eerst met dunne evergreenstrip een balkenframe op de vloer plakken, dan papier eroverheen en tussen de strips wat indrukken, zo lijkt het een mooi versleten doorgezakte staalplaatvloer die al jaren stevig mishandeld is.
DSC_1005 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1007 by Floris Dilz, on Flickr

Omdat ik toch bezig was werd de derde wagen nog een stuk verlengd, het gewichtplaatje van dat ding was kwijt dus maar een langer gewichtplaatje uit een andere wagen eronder geplakt en gewoon de wagen verlengd om een en ander passend te maken.

DSC_1004 by Floris Dilz, on Flickr

de derde wagen werd op dezelfde manier weer opgebouwd en wat sjieker uitgevoerd dan de andere twee, met een extra balk eronder wat bij die lengte wel mag en wat balken op het dek en houders voor rongen. Ook hier weer zo'n fijn doorgezakt metalen dek, dit keer met een beetje een ander frame eronder om het boeiend te houden. Ook kreeg ie naast rangeerderstreden nog handgrepen op de hoeken en wat kettingen op het dek.
DSC_1013 by Floris Dilz, on Flickr

Hier het zootje zoals het er nu bij staat, net gespoten en de maskol er weer afgepeuterd. Moet er nog met olieverf overheen en allerlei details, een uit de losse pols erop geklodderd nummer, dat soort werk.
Behandeling tot nu toe: hele wagen zwart gespoten, daarna niet-dekkend een mengsel van humbrol 70 en een beetje 62, wat dekkender in de kuilen van het dek, boel goed friemelig volgekledderd met maskol, boel geel gespoten (bovenkant van de wagen zien te vermijden, natuurlijk niet afgeplakt want ik ben dik en lui), maskol dr weer af peuteren.

IMGP6702 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6703 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6705 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6706 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6707 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6708 by Floris Dilz, on Flickr

zo.... nu fiets repareren zolang het nog lekker weer is. ;)

chef garde

Waauw!!  Klooi gerust verder aan uw klusjes!!

loebaske

best wel een staaltje ;) van modelbouw, aardig bezig Floris.....TOP

Metpetergaathetbeter

bijzonder fraai,enkel die flenzen die lijken hier bij zo'n fraai werk toch wat af te steken  :-\

Kautenbach

Naar aanleiding  van de kwaliteit  van dit draadje....

Ik ga alleen nog maar iets posten hier als ik denken dat het beter kan, ofwel bij kritische punten


Ik denk ook dat dit daarmee de laatste  post in dit draadje is (zo.... dat scheelt me een hele hoop zeer terechte veren elke keer ) 8) 8) ;D ;D

Klassewerk weer, Floris ;) ik kom niet verder dan wow, en cool, en super....

Floris

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 februari 2016, 19:07:04 PM
bijzonder fraai,enkel die flenzen die lijken hier bij zo'n fraai werk toch wat af te steken  :-\
is inderdaad een puntje, zeker als ze zo lekker glimmen in de zon  ;D had alleen maar 1 as met rp25-spaakwielen. Haal dr nog wel een keer een paar bij als ik ze tegenkom, kan ze altijd nog wisselen... komt wel. Ooit.  :-X

Metpetergaathetbeter

#550
zie dit niet al kritiek enkel om jouw geloofwaardigheidsgraad van je stukje industr. archeologie te verhogen en die ligt al heel HOOG

Floris

Dit soort opmerkingen/kritieken zijn juist goed, wordt de boel beter van. Dank!

Stedahult

Mvh. Steef

sdz1976


Ik weet het, ik val in herhaling maar vind het weer ongelofelijk knap en inspirerend!!


Grtz,

Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

3rail

Ziet er weer bijzonder goed uit, ga zo verder. :) :)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99