Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

DFS

Ik volg het forum meestal via mijn gsm, Nu ik net zelf voor mijn topic een post gedaan heb hier nog eens verdwaald... Die foto's zien er nog beter uit op een groot scherm dan op het kleine van mijn gsm!
Ik kijk er echt naar uit om ooit deze baan live te zien. Maar ik jaag je niet op hoor, werk op het gemak verder en houd dit niveau aan !  :o

Floris

hehe ik ga mn best doen ooit wat toonbaars te hebben. Ben zel stiekem minstens zo benieuwd hoe het wordt.

Vandaag weer es terplekke gaan kijken in seraing. Had toen ik er vaker kwam nooit veel aandacht geschonken aan allerlei resten van bebouwing maar me geconcentreerd op wat er nog stond aan complete gebouwen, nu eens wat beter gekeken naar de kaalgesloopte "berg" en wat daar nog wél aan te zien was. Heel gaaf nu ik zo'n beetje weet hoe de zaak ooit in elkaar stak en ik aan de hand van een paar afgezaagde roestige profielen uit een brokkelige muur zo kan aanwijzen wat waar stond enzo.

IMGP6574 by Floris Dilz, on Flickr




Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

Dank!

Hier de beloofde weekendupdeet:
Heb dit weekend niet heel veel kunnen klooien omdat ik in seraing zat enzo, maar goed, dr zit een dak op en dr is nog allerlei klein spul gebeurd, zoals een en ander passend maken, paspennen zodat de zaak uit elkaar kan (de bakstenen ondermuur is een apart deel, het dak met spanten enzo is een deel en de golfplaatmuur is een deel, zo kan de zaak nog enigszins handig gespoten worden) en nog zo wat.... en weer wat frummels omdat dat gewoon leuk is om te maken zoals de isolatoren voor de verlichtingsdraden.
IMGP6593 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6592 by Floris Dilz, on Flickr

en dit doorkijkje moet ik nog maar es knippen als de boel verder klaar is, kon leuk worden.

IMGP6591 by Floris Dilz, on Flickr

Goed, nou maar es verder bouwen voor de baas. ;)


sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

SuSke

Citaat van: Floris op 09 januari 2016, 15:13:26 PM
Volgens mij is het zo aardig zoals ik het in Seraing gezien heb, Frans, kun je er een beetje mee leven zo? tis allemaal wat dikker en grover dan in het echt, maar anders wordt het zo'n vreselijk kwetsbaar spinneweb... de diagonalen in het dakvlak zou ik eigenlijk eerder tussen spant 1 en 2 verwachten dan tussen 2 en 3, maar nu zitten ze meer naar voren en zie je ze beter, dat vond ik leuker staan zo.
DSC_0770 by Floris Dilz, on Flickr

Wel Floris, je vraagt commentaar, dus krijg je het ook  8)

Behoudens de richting van de diagonalen in de spanten (zie vorige opmerkingen) is het TOP.
Maar niet zonder een bijkomend commentaartje.
De positie van de verbanden in het dakvlak doen er eigenlijk weinig toe, als je maar zorgt dat de horizontale krachten die uit zo'n verband komen op de kolomkoppen ook naar de fundering kunnen geraken  ;)
Wat ik dus eigenlijk mis zijn een paar vrtikale kruis- of K-verbanden in de gevel tussen de kolommen in het vak waar de dakverbanden zitten.
In de gevel met golfplaat over de volledige hoogte van de gevel, met een paar extra balken ter plaatse van de kraanbaanligger (waar je later ook nog een horizontaal verband moet plaatsen als remligger) en in de metselwerkgevel in het gedeelte tussen de kolommen boven het metselwerk.

Verder een prachtig geheel, en dat het een juweeltje wordt staat als een paal boven water.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Kijk, daar kan ik wat mee, dank voor het uitgebreide commentaar! Die diagonalen in de zijwanden komen er, staat ook wel zo fraai. ;)

Steam.N

Citaat van: SuSke op 13 januari 2016, 16:39:14 PM
... Verder een prachtig geheel, en dat het een juweeltje wordt staat als een paal boven water.

+ 1 !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 14 januari 2016, 06:56:08 AM
Citaat van: SuSke op 13 januari 2016, 16:39:14 PM
... Verder een prachtig geheel, en dat het een juweeltje wordt staat als een paal boven water.

+ 1 !!!

Absoluut  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Floris, zorg er dan ook voor dat je in de gevel met beplating de vertikale verbanden onder de kraanbaan een heel stukje "zwaarder" maakt dan die boven de kraanbaan.
Die verbanden moeten immers ook de remkrachten uit de kraan naar de funderingen brengen.
De verbanden boven de kraanbaan kan je met diagonale L-profiel maken.
Die onder de kraanbaan doe je dan met H-profielen met een leuke knoopplaat en in een K-verband.

Succes ermee  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Zo.... het duurde even voor ik weer en beetje boven water was na het afmaken van de laatste neurenberg-modellen maar ik ben na een paar dagen niet verder komen dan snotteren en glazig kijken nu weer wat aan het bouwen. Heeft weer iets te lang geduurd, toen ik mn halletje uit elkaar haalde om verder te gaan was ik alweer vergeten war de paspennen zaten om m te monteren en brak ik er meteen een paar. Dat werken moesten ze toch maar es afschaffen, erg lastige onderbreking van de hobby.  :-X
Goed, extra verbanden zoals door Frans gesuggereerd opgezocht op wat foto's van cockerill-hallen en iets gelijkends gemaakt, nu zou het hele zootje moeten blijven staan denk ik.  ;)
Verder heeft de golfplaatmuur nog een stukje baksteen onderaan gekregen, tot aan waar vroeger het spoor binnen kwam.
DSC_0907 by Floris Dilz, on Flickr
Zo maar es verder....

SuSke

That's the way I like it  ;)

Meesterlijk Floris.
En wat dat werk als onderbreking van de hobbytijd betreft, daarin heb je ook gelijk  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

nice, dank! En blijf vooral in de gaten houden waar ik er nog meer een zootje van maak, in goeie dan wel slechte zin.  8)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw