Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Dank!
Ja wekelijke updates zijn een beetje ambitieus denk ik, maar na een weekend met een dag goed bouwen is er altijd wel wat te laten zien. Als dat nou ook elk weekend zou lukken... maar goed, genoeg gemekkerd, hier nog wat plaatjes van de fabriekshal van gister.
Ooit liep er door de zijmuur een spoortje naar binnen (hij haalt de bocht net met trix express-boogstraal. Klinkt heel eng, maar bij cockerill waren ze daar niet bang voor, er ligt daar heel veel spoor zo haaks de hoek om). Het aansluitwissel is allang weg, maar het spoor ligt verder nog in de vloer van de hal. Wel is de zijwand ooit helemaal dichtgemaakt met golfplaat, het spoortje was toen al in onbruik dus de voormalige deur is gewoon overgeplaat. De ramen bovenin de wand die inmiddels grotendeels gesneuveld waren zijn gewoon aan de buitenkant van doorzichtig golfplaat voorzien. (dat vind ik altijd zo heerlijk armoedig) Inmiddels heeft al die golfplaat duidelijk zn beste tijd gehad, dat bij het wegslepen van de machines die ooit in de hal stonden een stuk buis door de gevel gedonderd is helpt wat dat betreft niet echt. De hal wordt dus ook leeg, op een bovenloopkraan, wat machinefunderingen en verweesde leidingen die ooit ergens op aangesloten zaten na. Uiteraard ligt er ook nog wat losse troep maar het wordt minder vol dan het vorige halletje.
DSC_0740 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_0739 by Floris Dilz, on Flickr

Was vandaag nog wat langer blijven hangen op werk, zat het een en ander te tekenen (want er moet nog allerlei lekkers gebakken worden voor neurenberg zodat jullie mn salaris weer bij elkaar kunnen kopen en ik hier weer verder kan   :P  ), kon ondertussen net zo goed de frees even laten malen dus heb nu ook wat spanten.

DSC_0753 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_0754 by Floris Dilz, on Flickr

dat was m weer voor vandaag!

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

philippe_007


Tjalling

Heel mooi Floris!

Vooral die jaren 80 auto's zo voor het gebouw, helemaal geweldig!  :D

Groet,
Tjalling
 

Floris

ja, die auto's zijn leuk. Vooral dat je grotendeels aangewezen bent op modelletjes die ook echt uit de jaren '80 zijn, want wat er nu aan mooie nieuwe modelletjes van youngtimers gemaakt wordt gaat zelden voorbij 1975. Dat betekent dus klussen met ouwe herpaatjes (en dan heb je mazzel want die zijn best mooi, met wat verf kom je ver) en andere ellende. Vandaag kwamen er nog wat erg fijne aanwinsten bij om het wagenpark nog wat te versteken:
DSC_0758 by Floris Dilz, on Flickr

ja. Een serie 1 ritmo. BAM.

en nog een zootje irritante busjes:

DSC_0757 by Floris Dilz, on Flickr


krisds

prachtige collectie auto's. Dat blijft in de modelwereld zo bepalend voor de tijd/sfeerstelling. Al is er wel wat werk aan.

Floris

jep, het is een klus om een baan er niet uit te laten zien alsof er de standaard-bende van herpa en wiking overheen gestrooid is. Met wat selectief zijn kom je al een heel eind, alle dikke BMW's en mercedessen weglaten, flink uitpakken met corsa's, kadettjes, golfjes enzo, en dan zoveel mogelijk niet-duits spul erbij zoeken en de boel flink te grazen nemen met verf want al zijn de modelletjes nog best oke, de kleuren waarin ze geleverd worden slaan vaak nergens op. Daarna nog kijken wat er écht mist voor het gezochte sfeertje en daar veel tijd in steken qua resin-kitjes (heb een visa serie 1 liggen), ingrijpende ombouw of zelfbouw.

SuSke

Floris, leuk dat je die spantjes op het werk kan frezen, maar helaas zal je ze overnieuw moeten maken. De diagonalen zitten net verkeerd om.
Zoals je ze u gemaakt hebt zijn het drukstaven in het spant en dat was vroeger hoogst ongebruikelijk omwlle van de knikgevaar.
als ze andersom staan worden het trekstaven, die slanker zijn, niet knikken en eenvoudigere verbindingen hebben.

Verder is je werk zeer bewonderenswaardig naar het detail toe.
Ik heb de indruk dat je eerst alles samenbouwt en dan pas aan het schilderen gaat, maar ben je dan niet aan het knoeien op al die kleine details?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Klopt, de diagonalen zitten inderdaad als drukstaven. Vond ik ook vreemd, maar ik verzin het niet, kijk maar wat er hier zoal aan spanten te zien is...
IMGP3859 by Floris Dilz, on Flickr

Ik werk inderdaad eerst alles zoveel mogelijk af voor ik met verf aan de gang ga, kan ik vrijelijk rommelen en rotzooien tot alles zo zit als ik wil. Dat je daarna wat meer moet opletten met schilderen, ach, verfvlek is makkelijker weg te rommelen dan een lijmvlek meestal.

3rail

Erg mooi Floris.

Ga zo door, ik blijf de bouw volgen. :)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Citaat van: Floris op 07 januari 2016, 18:26:06 PM
Klopt, de diagonalen zitten inderdaad als drukstaven. Vond ik ook vreemd, maar ik verzin het niet, kijk maar wat er hier zoal aan spanten te zien is...

De foto is wat naar de donkere kant, maar ik vermoed dat het hier gaat om een ander soort dakspant, namelijk een met een vakwerk in het dakvlak dat dienst doet als drukboog enwaarbij de onderregel die vrij fijn is een trekstang is. De diagonalen dienen in dit geval enkel om het geheel mooi op zijnplek te houden.
Wat je dan zeker niet mag vergeten is de versterkingen en verbanden in de langsrichting van het gebouw, haaks op de spanten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Die langsverbanden komen erin! Maak ik wel van profielen, daar ze van twee kanten te zien zijn. In het dakvlak maak ik ook wel wat leuks want dat leidt lekker de aandacht af van de golfplaten die van onder glad zijn. Dank voor het deskundige commentaar en blijf vooral kritisch meekijken!  ;)

Floris

Volgens mij is het zo aardig zoals ik het in Seraing gezien heb, Frans, kun je er een beetje mee leven zo? tis allemaal wat dikker en grover dan in het echt, maar anders wordt het zo'n vreselijk kwetsbaar spinneweb... de diagonalen in het dakvlak zou ik eigenlijk eerder tussen spant 1 en 2 verwachten dan tussen 2 en 3, maar nu zitten ze meer naar voren en zie je ze beter, dat vond ik leuker staan zo.

DSC_0769 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_0770 by Floris Dilz, on Flickr

loebaske

Men kan soms niet anders om op schaal wat te overdrijven, anders is het echt niet meer te doen bij selfmade bouwen...