Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

SuSke

Boeiend hoe alles stilaan tot leven komt.
Natuur die terug neemt wat haar was afgenomen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Het blijft heel interessant om te volgen
Maar eerlijk gezegd: ik hoop dat je groen-overwoekering nog wat meer overtuiging bereikt  ???
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

Als in het is maar een rare groene plak op het dak bedoel je? Het groen dat ik hier maak is wel vrij specifiek voor zulke industrie, er slaat daar in de buurt van een hoogoven veel stof en as neer en waar dat niet gauw droogt en wegwaait zit het gauw vol met mos. Fel groen, en dikke plakkaten. Hier wat voorbeelden uit de buurt van HF6.
groen6 by Floris Dilz, on Flickr

groen5 by Floris Dilz, on Flickr

groen4 by Floris Dilz, on Flickr

groen3 by Floris Dilz, on Flickr

omdat dit gebouwtje iets verder van de hoogovens af stond hou ik het iets gematigder, maar er moet toch wel aardig wat groenzooi op gezeten hebben. Wat er aan planten en struiken bovenop het dak stond zag er niet al te welvarend uit hier, dat zijn dus bij mij ook bewust wat armetierige grauwe sprieten. Ik wil er wel nog wat meer grauwig dor gras bij maken en de goten moeten nog vol rommel komen te staan.



Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

Dank! Als je nog tips hebt hoe je het overtuigender zou vinden hoor ik het graag! Ik ben al heel lang eigenlijk alleen maar met treinen bouwen bezig geweest, met groenspul heb ik me al heel lang niet serieus bezig gehouden, dus daar is vast hier en daar wat te verbeteren.  ;)

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Floris

#321
Moeten jullie ook vooral doen als je iets ziet dat je bevalt  ;) maar wat groen betreft, dat is gewoon nog niet echt mijn ding. Dat diorama van het straatje heeft daarom ook alleen wat kleine stukjes gras en een kant en klaar uit een doosje getrokken boom... Ik liet het tot zover als het even kon aan anderen over. (die anderen vonden dan gebouwen en materieel maar lastig, dus dat vulde elkaar mooi aan... )

Eigenlijk is mn laatste project waar ik echt flink aan landschap geklooid heb ons oude Groningse baantje, ruim tien jaar geleden. In die tijd kwam Wildgras net, schuimrubbervlokjes van woodland waren het toen nog helemaal. Als ik dat terugzie is er toch wel veel gebeurd op scenerygebied sindsdien... We waren trouwens met dit baantje ook niet zo heel vooruitstrevend wat dat betreft, al was het maar omdat het mooie spul allemaal nogal duur was en ik geen cent had in die tijd. Wat er nadien allemaal voor nieuw sceneryspul bij gekomen is, statisch gras enzo, struiken en bomen met blaadjes in plaats van vlokjes, ik heb er weleens wat mee gerommeld maar nooit echt serieus tijd in gestoken om echt ervaring op te doen...

EDIT: Inmiddels nog wat plaatjes geschoten, met gevaar voor uh... van alles het hele ding even de tuin in gesleept om wat licht op het dak te krijgen. Vooral met een kat die altijd probeert je pootje te haken een interessante belevenis. 8)

IMGP6205 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6210 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6208 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6207 by Floris Dilz, on Flickr

en nog een plaatje dat ik een beetje als voorbeeld genomen heb, het dak van de oude esperance in seraing. Een redelijk vergelijkbaar ding:
seraing, oude staalfabriek esperance-longdoz by Floris Dilz, on Flickr

raf

zelfs de oude isolatoren heb je laten zitten
maar ik zou stoppen met foto's posten want da komt nie goe
jong floris wat je hier laat zien is echt af hoor
als ik maar 20% van dit klaar krijg dan mag ik lachen
maar ja electronica boeit me op dit ogenblik meer tot de baan gaat rijden
en als alles dan rijd dan pas begin ik aan de rest te leren
gr raf en echt mooi werk
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

centauri167

@Floris: ziet er gewoon super uit, kijk uit naar de volgende update !

Gerolf

Je bent duidelijk een vakman, en tilt het niveau van ons forum mee omhoog:
Héél goed naar voorbeeld(foto's) kijken, en dan nabouwen

Eeuwige problemen (voor mij toch):
- verven bij kunstlicht, en dan bekijken bij ander-kunst of bij daglicht (of andersom)
- waar ontstaat vuil/mos/... en hoe groeit het - en in hoeverre overdrijf je het om het te doen zien
eigenlijk geen probleem, maar meer koorddansen (beetje naar links, beetje naar rechts) ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

Dank!
Ja verven bij kunstlicht, dat is inderdaad heel lastig. Ik weet maar 1 manier die werkt: boven je werkplek exact dezelfde verlichting ophangen als boven je baan, dan zie je goed de uitwerking van wat je aan het doen bent. Ik heb nu aan deze fabriek bijna niets gedaan bij kunstlicht, maar het is nu zomer dus dat is geen probleem. Het straatje heb ik midden in de winter gebouwd en eigenlijk vooral 's nachts, dat was echt heel lastig. Je kunt wel wat doen bij kunstlicht, maar alleen met kleuren die je kent, dus tussendoor op werk kleuren mengen en beoordelen bij daglicht en dan kleurstaaltjes maken en 's avonds spuiten... en in het weekend kon ik dan overdag wat weatheren, want dat moet je gewoon niet willen bij kunstlicht. Meestal beperk ik het geklier 's avonds maar gewoon tot wat detailleerwerk aan wat autootjes ofzo...
En dat koorddansen met groen... daarmee moet ik nu een beetje handigheid krijgen. ;)

Tjalling

Hoi Floris,

Wat je laat zien is heel erg indrukwekkend, en erg benieuwd dat eens op een beurs ofzo te zien.
Vwb je groen: Veel anderen hebben ook al verteld dat het er nu al gewoon goed uitziet. Dat klopt.

Kleine puntjes die het geheel volgens mij nog beter kunnen maken:
Als je met een statische grasser graspollen maakt, willen die sprieten nogal uit elkaar gaan staan, terwijl echte graspollen er meer als "kwast" uitzien, met de sprieten recht omhoog.
Verder valt op dat alleen in je groen een paar lijmresten zichtbaar zijn, die doen nog wat afbreuk.
Misschien dat wat meer verschillende kleuren het hele geheel wat levendiger maken, maar dat is een kwestie van proberen.

Bottom-line is dat ik je niet na kan doen wat je laat zien, dat het niveau nu al heel hoog ligt. De bovenstaande puntjes had je waarschijnlijk zelf ook al gezien.
Ben erg benieuwd naar je vorderingen, en veel plezier met bouwen!

Groet,
Tjalling


 

Floris

ja de pollen waren al gerecycled van een vorig project en halverwege wat geplet geraakt. Moet sowieso nog es wat beters verzinnen qua graspollen. Ook heb ik gemerkt dat als je ergens lijm op doet en er groen op strooit je lijm te zien krijgt, nog even het groenspul aandrukken geeft minder gedonder wat dat betreft, mos is toch vrij plat, dus das niet zo'n probleem. das dus inmiddels aardig onder controle. Nu de ouwe plekkies nog even bijwerken... maar met terug naar toen in het verschiet eerst nog een oud pools projectje weer eens wat leven inblazen.  ;)

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

RD25

Citaat van: Gerolf op 24 augustus 2015, 00:17:55 AM
Je bent duidelijk een vakman, en tilt het niveau van ons forum mee omhoog:
(...)

+1
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'