Ook van mijn kant dank voor alle reacties!
Ter afwisseling op alle modelbouwgeweld, nu iets anders. We willen t.z.t de baan nog wat extra luister bijzetten door het toevoegen van achtergrondgeluiden (pun intended). Omdat ik me niet langer kon beheersen heb ik vast een eerste aanzet gemaakt voor het maken van een soort soundboard.
Youtube filmpjes vormen de voornaamste bron. Gezoem, piepjes, sisjes, toeters, sirenes etc.. Verder wat specifieke verkeersgeluiden zoals een voorbijrijdende solex, vrachtwagen en een Van Hool A120 bus. Onder dit alles zit een onduidelijk industrieel geraas dat we destijds tijdens één van onze strooptochten door Charleroi hebben opgenomen (wie wat bewaart heeft wat).
Alle afzonderlijke audiobestanden worden ingeladen in Ableton Live; een programma voor muziekproductie. Vervolgens per geluid wat simpele bewerkingen zoals fading en volume. Een paar geluiden (zoals het geraas) draaien in een loop continu door, andere kunnen met een druk op de knop afgespeeld worden. Uiteraard kan alles bij elkaar ook opgenomen worden. Ableton is eigenlijk nogal overdone voor dit kwarwei, maar wel erg handig. Een eenvoudiger, ook prima bruikbaar programma is
Audacity (gratis, open source).
Anyway, zo ziet dat er dan uit, soort mengpaneel met in blije kleurtjes de verschillende geluidsbestanden:

Met wat ik nu heb een proefdingetje gemaakt dat hier te beluisteren is:
https://soundcloud.com/fietsventieldopje/1st-liege-rumbleDe komende tijd wil ik de collectie geluiden verder uitbreiden; suggesties met linkjes zijn van harte welkom

Hoe we het e.e.a. precies gaan operationaliseren zien we wel. Eerst maar eens de boel afbouwen