Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Minder spannend? Misschien... maar wel even zo fraai. Het wordt iets indrukwekkend.  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris

Terwijl wieger meters maakt zit ik nog steeds op dat ene fabriekshalletje te prutsen... (wat hij hier laat zien is ongeveer een meter aan gebouwen, waar ik nu mee bezig ben past ongeveer op een A4tje...) Ik zal blij zijn als ik straks ook de ruimte heb, nog een maandje wachten tot ik kan verhuizen!
Ondertussen wil ik mn halletje voor die tijd wel zo'n beetje af hebben en dat is eigenlijk nog best doorwerken, er zit zoveel op en aan...
Inmiddels heb ik een set elektrakastjes en afsluiters en andere rommel gemaakt die ik nu in aardige aantallen aan het gieten ben, ik kon dus verder met al het kleine spul. Omdat alles uit elkaar moet kunnen om de zaak te kunnen schilderen straks nogal een rotwerk, voor het maken van een nieuwe leiding ben je steeds een kwartier bezig het los in elkaar gestoken bestaande spul min of meer recht te zetten... Op de foto's zit er hier en daar nog wel het een en ander wat vaag in elkaar maar straks als de boel in de verf staat en vastgezet kan worden los ik dat wel op. Ik denk dat ik er voor het spuiten niet veel meer aan ga doen, er kan misschien nog wat extra rommel aan en op maar dat kan na het spuiten ook wel en al dat losse leidingwerk dat steeds uit elkaar valt begint me een beetje ongericht agressief te maken inmiddels.  ;D

Goed, plaatjes!
IMGP6047 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6048 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6052 by Floris Dilz, on Flickr
zo'n openstaand kastje met wat gemolde draden eruit vond ik wel sfeerverhogend... had eigenlijk ook open kastjes met half gesloopt binnenwerk moeten afgieten. Aan de andere kant, die dingen zijn 3 millimeter groot ofzo, het moet een keer genoeg zijn...

IMGP6056 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6057 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6067 by Floris Dilz, on Flickr

En nog even wat bestaande foto's min of meer nagemaakt... Ik heb niks exact tot de millimeter nagemaakt, gewoon links en rechts wat elementen eruit pikken, een beetje het sfeertje nabouwen zoals het me het beste uitkwam... geen echte zoek-de-verschillen-plaatjes dus maar het sfeertje zit er straks wel leuk in denk ik.



IMGP6060 by Floris Dilz, on Flickr



IMGP6061 by Floris Dilz, on Flickr



IMGP6064 by Floris Dilz, on Flickr

Dat was m weer! Volgende keer hopelijk wat kleur hier en daar. Niet teveel natuurlijk, het moet niet te gezellig worden allemaal...  8)

mark7758

Heel simpel. Heel veel bruin en zwart. En dat goed mengen. En je heb alle kleuren die je tegen komt.  8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

OlivierV

Wederom knap allemaal!

Ik zie dat jij ook gebruik maakt van leuke achtergronden voor je baan? :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Floris

Jahaaaa, das Sita! Op de achterkant staat Brainpower. Die is zeker zo vervelend, maar toch hangt ie meestal met sita voor.  ;D

ceuleer

Echt ongelooflijk wat jij aan't bouwen bent man.  ;)

raf

ok hier een tip uit de scheeps modelbouw
als je iets vast moet zetten om te kijken hoe het er uit komt te zien moet je eens warme lijm proberen
en dan als alles past doe je waar je gelijmd hebt een drupje alcohol of wasbenzine en dan komt die lijm terug los
zonder dat er iets anders kapot gaat
probeer het eerst op wat losse stukjes en als dat werkt dan heb je een oplossing voor het los vast zetten van delen
ik doe het met giet hars en dat lukt perfect
met styreen heb ik het nog niet geprobeerd maar volgens mij zou het ook moeten lukken
volgens mij komt het door het afkoelen dat het terug los komt
dus met zo een bus spuitlucht (onderste boven houden)om je toetsenbord proper te spuiten (action 2 euro ongeveer)zou dat volgens mijn ook moeten lukken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Machtig mooie details Floris  ;)

Een klein vraagje: waar haal je die leidingbochten en het kleppenwerk vandaan?
De leidingen zijn naar ik vermoed gewoon styreen buisprofielen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Dank! De leidingen zijn (voornamelijk) 4mm buis en 2,5 mm massief van evergreen. De bochten heb ik ergens uit een stuk gietraam van een bouwpakketje gehaald dat toevallig zo'n beetje de juiste maat had, de afsluiters zijn zelf gemaakt, vervolgens heb ik van bochten, afsluiters en nog allerlei kleine rommel mallen gemaakt zodat ik ze kan afgieten in resin.

@raf: Dank voor de tip! heb alleen geen lijmpistool, maar daar is wel wat aan te doen  ;)

Metpetergaathetbeter

dit is modelbouw van de bovenste plank, als ik dat zie moet ik er bijna bij huilen(bijna heb ik gezegd hé ;) ;) ;) ) dit zou ik ook wel (willen)kunnen, alleen de moed; vaardigheden en het geduld ontbreken !  ;)

raf

peter dat zijn dan drie zaken die je kunt oplossen
drink een leffe dan krijg je moet
vaardigheid krijg je zeker na die leffe moet je toch opnieuw beginnen
en geduld krijg je zekers als je vingers aan elkaar plakken
dus ga er voor zou ik zeggen
ik zal dat straks eens proberen met een stukje evergreen en wat giethars spul dan laat ik het je weten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Chrisrail

#223
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'