Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

en verder gaat ie weer... Dit keer een testfilmpje van de volgende cockerill, de enkele nummer 41. Hij trekt al m'n belgische goederenwagens! (en zelfs nog een duitse erbij)

https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/17329628816/in/photostream/

omdat een echte modelbaan een tunnel dient te hebben maar eens de forge van cockerill die ik hier in aanbouw heb over het spoor heen gezet, zo lijkt die testplank-met-rondje nog wat.  8)
Hier de forge in het echt:
[/url
][url=https://flic.kr/p/srCCsR]forge cockerill seraing
by Floris Dilz, on Flickr

Metpetergaathetbeter

fraai werk en voor zo'n loc toch vrij krachtig als je ziet hoeveel wagons die voortrekt ! :o :)

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

DFS

Niet te geloven! En dit voor zo een kleine loc! Ik blijf volgen

Stedahult

Mvh. Steef

raf

die trekt die biels vanonder de rails uit zo die gaat

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

Hehehe ja voor wat rangeerwerk met een paar wagens zal het wel aardig goed gaan... van binnen wat zitten rommelen met plaatsing van de decoder en stroombuffer, nu kon er wat meer lood in en is het gewicht beter verdeeld dan bij het dubbele locje. (dat is toch een dubbele dus die trekt wel... stroomafname is ook niet zo'n punt bij dat ding)
Hoe het straks gaat werken op straatspoor... het zal mij benieuwen  :-X



Floris

En weer es een update. Het gerommel aan de locjes ligt weer even stil want ik ben eens met de gebouwen aan de slag gegaan, om precies te zijn met de energiecentrale. Wegens ruimtegebrek kan ik nu alleen losse muren en daken maken, een compleet gebouw zou vreselijk in de weg staan, het blijft dus nog even behelpen met wat proefpassen met tape tot ik een ander huis heb...

Goed, de energiecentrale dus:
energiecentrale cockerill 5 by Floris Dilz, on Flickr
Op de plaats van de twee blikjes komt straks een watertorentje.

In het grote plan hier te vinden:


De voorgevel:
energiecentrale cockerill 1 by Floris Dilz, on Flickr

en om vast een idee van de kleur te krijgen...
energiecentrale cockerill 3 by Floris Dilz, on Flickr

Het dak van de aanbouw is nu zo goed als klaar, met daklicht en een rij fijne dakpaddestoelen. Straks nog wat meer daarover...
energiecentrale cockerill 2 by Floris Dilz, on Flickr

en voor een gevoel van de grootte van het spul nog een plaatje uit rangeerdersperspectief
energiecentrale cockerill 4 by Floris Dilz, on Flickr

De dakpaddestoelen zijn vrij eenvoudig zelf te maken. Zover ik weet zijn het geklonken dingen van staalplaat. Oud staalplaat met klinknagels maak ik graag van papier, dat geeft een mooie textuur, niet te glad dus het lijkt op roest of allerlei half vergane verflagen over elkaar en klinknageltjes komen er heel fijn in uit. Hier nog wat meer daarover: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23365.msg355433.html#msg355433

De dakpaddestoelen ontstonden als volgt: Kegeltje van papier, bekleden met 6 stukjes papier met klinknageltjes erin gedrukt (papier op een stukje styreen leggen en klinknageltjes rin drukken met een metalen prikpennetje), daarna papier verzadigen met dunne secondelijm, zo wordt het veel steviger. Om de vorm goed te houden zit er onderin het kegeltje een rond plaatje styreen.
dakpaddestoel 1 by Floris Dilz, on Flickr

het voetje bestaat uit een stukje buis met een V erin gezaagd en een extra kraagje eromheen. Pootjes erop, kegeltje erop lijmen, klaar.
dakpaddestoel 2 by Floris Dilz, on Flickr

onder de paddestoelen zat een stuk dak van geklonken staalplaat. Ook hier nagemaakt met papier met ingedrukte klinknagels.
dakpaddestoel 3 by Floris Dilz, on Flickr

En in de natuurlijke omgeving, rest van het dak aangekleed met dakbedekking (afplaktape). Een paar extra stukjes erop (reparaties), die krijgen later een andere klur om een en ander wat interessanter en levendiger te laten ogen. Het grote hoofddak van het gebouw is van golfplaat, dat ga ik straks maken met resin golfplaat-dakplaten, die ogen ook wat interessanter dan de hele strakke styreen-golfplaten van bijvoorbeeld auhagen .
dakpaddestoel 4 by Floris Dilz, on Flickr

Dat was m weer!
Binnenkort de andere zijmuur eens aanpakken en eens nadenken over de constructie van het hoofddak. ;)

Metpetergaathetbeter

mooi, mooier mooist, knappe gebouwen in het vooruitzicht, wij blijven volgen ! ;)

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

adrievans

Dat afplaktape als dakbedekking , gaat dat later niet loslaten of op de hoekjes omkrullen van ouderdom ?
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Dirky

Als er een deftig laagje verf op zit (vermoedelijk) niet. Mijn oudste gebouwtjes (7 a 8 jaar) zijn nog intact maar de lijmlaag van de tape is wel verstorven. Je kan er de tape gemakkelijk afhalen...

OlivierV

Knap werk Floris!

Tevens zitten er leuke tips tussen!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan