Goed, de locjes liggen even aan de kant want wachten op decals en onderdelen... Maar het gaat ondertussen gewoon verder.
Maar es wat zitten knutselen met papier laatste tijd. Ik wilde zo langzamerhand weleens een definitief enigszins dichtgetimmerd ontwerp hebben, want het vorige ontwerp was achterhaald nadat ik nog een zooi mooie foto's vond die ook nagebouwd dienden te worden. Nou lieg je in autocad heel makkelijk alles aan elkaar dus van het lastige cockerill-stuk maar eens zoveel mogelijk gebouwen zo precies mogelijk uitgewerkt (sommige had ik al vrijwel helemaal ontworpen, andere zijn wat nattevingerwerk) en van papier in elkaar gezet in 1:5 om eens te kijken hoe een en ander er straks uit gaat zien. Na een dagje sleutelen aan het ontwerp met Wieger is dit nu de uitkomst. Nu het hele zootje alleen nog even bouwen.

(wat er nu in 1:5 staat is alleen het cockerill-deel, aan de rechterkant komt het doodlopende stuk van de rue de marnix in seraing er nog aan (wie terplaatse bekend is weet genoeg

) en aan de linkerkant komen de ateliers centrales van ougree-marihaye)
Dit is altijd een beetje een angstig moment, de plannen openbaar maken, nu wordt het menens...

Eerst es een overzichtsplaatje...

En dan wat details.
Rechts vooraan de straat met woonhuizen. Achter de achtertuinen van die huizen komt straks de werkplaats van ougree-marihaye. Ertegenover de LD3 (ertsversinteringsinstallatie) van cockerill. Deze stond op een heuvel (volgens mij een mijnafvalberg, aan de bovenkant afgevlakt en volgezet met fabriek en silo's, bij elkaar enorm hoog). Vooraan dient een half afgebroken gebouw met dichtgemetselde ramen als muur van het fabrieksterrein, zie je veel daar... de schuin omhoog stekende contraptie is de afgezaagde lopende band naar de twee westelijke hoogovens. Erg fijn voor het afgeknaagde sfeertje. De berg met sinterfabriek erop is wel een stuk ingekort ten opzichte van het origineel, het wordt al groot genoeg...

En hier de lopende band in volle glorie. Foto dus enigszins uit dezelfde hoek...

Tussen de sinterfabriek op de berg en wat verkommerde fabrieksgebouwen liep een fijn benauwd industriestraatje met spoor en met allerlei ongure bouwsels eroverheen... Heel fijn stukkie!

De 1:5-versie kom je met de camera niet in maar hier is het enigszins te zien...

nog wat meer uit die buurt... de fabriek op de berg is een fijne verragde incomplete bende. De voorgrond zo mogelijk nog erger.

Dan de wegrottende hoogovens. Eentje komt volledig (nouja, zo volledig als ie toendertijd nog was, de gasfilterinstallatie was er af en de giethal ontbrak ook, al wil ik die giethal eventueel wel bouwen want dat dekt allerlei arbeidsintensief spul lekker af), de achterste wordt een half model tegen de achtergrond.

en in het eggie:

nog een overzichtje...

We hebben wat stokkies en rotzooi aan de gebouwen geplakt om een beetje aan te geven waar er dikke leidingen lopen, maar dat zit allemaal in bruggen ingebouwd en wordt een fijne totaal verknoopte vage zooi waarvan driekwart allang is afgezaagd en nergens meer heen gaat maar er nog wel hangt...

Hier op de voorgrond dit gebouwtje vanaf de andere kant:

Helaas kijk je op de baan dit fijne geveltje in de rug...

...maar de energiecentrale is hier wel mooi te zien. Had al eens laten zien dat die al aardig compleet in cad geroffeld was...

Goed, dit geeft een beetje een indruk... Denk wel dat dit heel gaaf kan worden, alleen nog even bouwen...

NB: de foto's van het 1:1-spul komen hiervandaan:
http://balat.kikirpa.be/results.php?typesearch=simple&who&what=usine&where=seraing&when&christian&free&style=col4&sort=unsorted&limit=24Mocht het een probleem zijn qua copyright dat ik ze hier zo post dan vervang ik ze wel door linkjes

groeten,
Floris