Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Grote stomer

Waaaw,  ik zie het verschil niet met de werkelijkheid!
 

Floris

het cockerill-koetje van de vorige keer heeft er inmiddels een kalfje bij:
IMGP5877 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP5878 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP5879 by Floris Dilz, on Flickr

en het rijdt nog ook samen.
https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/16308355218/in/photostream/

voordat het zover was eerst nog wel flink proppen met alle electronica... (lokpilot 4, powerpack, hoop bedrading voor de radiobedieningssignaallichten)
IMGP5881 by Floris Dilz, on Flickr

Het locje is op de voor mij gebruikelijke manier gebouwd: ontwerp tekenen in 2D-cad en daarna als bouwpakket cnc-frezen uit styreenplaat. Het chassis is voor het eerst van messing (etswerk), uit styreen gaat dit ook best maar dan moet alles dikker uitgevoerd worden, nu is het dun en past er meer lood in, erg prettig bij zo'n klein ding. De bovenbouw had ik ook kunnen etsen maar dat vond ik nogal riskant met alle electronica die in het locje zit, voor je het weet maak je ergens contact en ploft er een decoder, of erger, een ledje (die zijn lastiger te vervangen dan een decoder...)
Binnenkort meer nieuws over dit locje!

Michiel

Waauw! Knap staaltje modelbouwvakmanschap. Koe en kalf zien er fantastisch uit, en tevens een technisch pareltje. Voor het schilderen nog wel de freesbraampjes voorzichtig wegschuren, maar dat zag je waarschijnlijk zelf ook al.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Floris


RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

sdz1976

Dit is echt een topic om vingers en duimen bij af te likken.


grtz,
Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

raf

proficiat met dit project
ik hoop ook ooit zover te kunnen geraken dat ik dit kan maken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

dank, mannen!
Nou wilde ik hier het plan van de baan gaan posten, maar dat gaat toch weer op de schop omdat ik op de waalse buren van dit forum een reeks schitterende foto's uit de jaren '80 tegenkwam waarvan ik van alles toch wil nabouwen... Maar ondertussen wel wat anders om over te berichten: ben tussendoor ook wat bezig geweest een "petite torpille" uit te werken in de computer. Draaistelzijkanten heb ik laatst al gemaakt als gietstuk. Tekeningen van de wagen had ik niet maar met foto's kom je een eind en er staan wat maten op de wagen zelf geschreven, zo kom je een eind... Het is geen model voor de verkoop dat door kritische klanten nagemeten gaat worden  ;D
Deze wagens zijn echt klein voor hun soort (in H0 21,5 cm lang) dus ik hoop dat ze nog enigszins door en bocht te wringen zijn voor de cockerill-locjes... zo'n koe-kalf trekt wel wat maar het blijven kleine dingetjes. De GE-110-tonners zijn wel wat groter maar zo slank gebouwd dat er ook maar weinig gewicht in gaat. Zo'n lange 16-assige torpille door een haakse bocht sleuren gaan die niet leuk vinden. Om straks betrouwbaar te kunnen rijden op straatspoor moet er zoveel mogelijk metaal de rails raken dus bouw ik alles liever zonder bandjes.
Nu alleen nog wat cad-screenshotjes, later meer!  ;)

wieltjes door R1 (360 mm)... het gaat net!

Niet dat ik die wagen steeds door zulke krappe bochten wil jagen maar het is niet verkeerd als het kan  ;)

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 03 maart 2015, 12:43:48 PM
...er staan wat maten op de wagen zelf geschreven, zo kom je een eind... Het is geen model voor de verkoop dat door kritische klanten nagemeten gaat worden  ;D
Niet dat ik die wagen steeds door zulke krappe bochten wil jagen maar het is niet verkeerd als het kan  ;)

Floris,
Een dergelijke torpedo is destijds ook door o.a. Lima uitgebracht,zij het dat er daar toen met geen enkele schaalverhouding rekening werd gehouden.
Lima was nu ook niet het merk om U tegen te zeggen qua correctheid,
maar het was een feit dat zij zich goed gedroegen in bochten en wissels.
En er zijn er honderden of meer van verkocht geweest!
Misschien zat dit wel verscholen in het feit dat alles niet zo strak gemaakt was en er hier en daar wel wat speling zat op bewegende delen.
Men moet nu éénmaal toegevingen doen in modelbouw...
Verder goed bezig,we kijken uit naar méér van dat goeie!

;)

raf

hoi Rudy

je bedoelt deze




eerst deze heeft maar 10 assen en geen 12
dat goed rijden vergeet het maar dit is een echt kreng
door de wissels en dergelijke is er geen probleem maar op rechte stukken word je der knetter van
korte bochten heb ik ook geen problemen ondervonden
deze is twee rail LIMA
eventueel te ruilen tegen een lange tank wagon van esso of een ander merk
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

Nou, dat dacht ik eerst ook, maar zo fout was die lima-wagen niet hoor!
http://forum.e-train.fr/album_mod/upload/grandes/28a0a20722465cd23f774407cfabdd01.jpg
vergelijk m maar eens met deze wagen in het franse spoorwegmuseum. Er zijn allerlei detailverschillen, waarschijnlijk had lima niet exact deze wagen als voorbeeld maar de verhoudingen kloppen toch erg goed.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Wagon-Poche-SZ-504121_Mulhouse_FRA_002.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Wagon-Poche-SZ-504121_Mulhouse_FRA_001.jpg
het is gewoon een oude torpedowagen en die waren kort en dik. later is men ze steeds langer gaan maken om meer capaciteit te krijgen, maar destijds was dat nog niet nodig, de hoogovens waren ook kleiner en leverden per aftapping dus minder ruwijzer etc (heb een boekje over de hoogovens van ougree, met de ene hoogoven B produceerde men per dag ruim meer ijzer dan vroeger met de acht (!) oude hoogovens samen.)
Wie dus met weinig geld en werk een goede torpedowagenvoor tijdperk 3 (of zelfs laat 2 schat ik zo) wil kan prima met zo'n lima aan de slag, kwestie van volplakken met details. ;)

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

Die tekening ken ik ja! Was geen originele luikse wagen, uckange staat erbij... er zijn er later wel in luik terechtgekomen, eentje staat er volgens mij nog te rotten in ougree (nummer 79, hier vaag rechtsvoor)
HF B early morning by Floris Dilz, on Flickr


en hier de 77 in chertal:
https://www.flickr.com/photos/14048989@N05/9392073586/in/photolist-bUau46-ibAc1r-qU2hqR-oyj3SJ-qZNLaZ-iaKMSi-ohDva6-fiWQgd-74cD3D-agqXYB-bDA4u9
Nog met sncf-opschrift. Zijn ze wel ooit gebruikt in luik eigenlijk? Ik heb geen idee, ken alleen foto's van 3 types: de lange sigaren, de dikbuiken van esperance (die met dat "blok" in het midden) en de kleine twaalfasser die ik getekend heb. Het is wel een leuke wagen, met die 14 assen een lekker rare tussenmaat, zie je niet vaak.