Naar aanleiding van wat foto's van gisteren maar eens gaan kijken hoe ik wat afwisseling kan brengen tussen de egaal roestige golfplaten.... op foto's uit 1988 (helaas allemaal zwartwit) zie je wel een stuk meer tekening in sommige platen, ze zullen dus heus niet allemaal egaal verroest zijn geweest. Maar eens zien of de foto's enigszins te benaderen zijn. Gelukkig heb ik de achterkant van het stortgebouw destijds ook gespoten, dus daar kon ik mooi wat mee klooien en experimenteren.
Nu maar eens kijken hoe we dat doen.
DSC_0087 by
Floris Dilz, on Flickr
Ter beoordeling van de kleuren hier nog even de originele foto want beeldscherm fotograferen is niet ideaal qua kleurechtheid....
IMGP7115 by
Floris Dilz, on Flickr
De linkse methode lijkt er uiteindelijk het meest op vind ik, al zit er nu iets teveel donkere viezigheid op, dat ga ik dus iets dimmen volgende keer. Gaat als volgt:
golfplaat zwart spuiten
niet-dekkend spuiten met humbrol 70 en 62 (60% 70 40% 62 ongeveer, doe t altijd op gevoel)
wash met zwarte olieverf
drybrush met humbrol 100
onderrand en bovenrand van golfplaat onderkledderen met maskol, ik gebruik daar tegenwoordig een oude tandenborstel voor, daarmee smeer je het lekker grillig en willekeurig erop.
spuiten met humbrol 140 en 28 verhouding 50/50
naar onder toe wat nevelen met 33 en 62 (verhouding ongeveer 70/30, kleur mag niet te "koud"/blauwig slaan)
maskol eraf (prikkertje met wat maskol aan de punt laten drogen, dat beetje opgedroogde maskol plakt aan de maskol onder de verf vast en je rolt/peutert alles er heel makkelijk af)
felle roestdruipsporen op het grijs maken met flink verdunde olieverf (kleur: gebrande sienna)
Niet schrikken, dit klinkt als meer werk dan het is. Kost wel wat tijd qua tussendoor drogen, als je t netjes wilt doen. Ik heb dat geduld niet dus zit altijd half nat in nat te rotzooien, gewoon omdat dat heel irritant is.