Zo, en verder gaat ie weer. De boel lag hier een tijdje min of meer stil na wat asfalthappen met de fiets, of eigenlijk dus naast de fiets, wat niet zo handig was. Ach, komt allemaal wel weer goed.

Ondertussen is het cockerill-locje zo'n beetje klaar voor wat verf. Maar eens een plaatje gemaakt met wat resinrommel erachter voor het sfeertje...
IMGP5909 by
Floris Dilz, on Flickr
IMGP5899 by
Floris Dilz, on Flickr
IMGP5905 by
Floris Dilz, on Flickr
Verder had ik eerder al eens wat ertswagens van LSM en B-models gekocht. Beide erg mooie modellen waar ik erg blij mee ben en leuk dat ze net een ander type zijn, dan zijn er lekker rommelige treinen te maken van allemaal vergelijkbare maar verschillende wagens, zoals hier:
http://balat.kikirpa.be/photo.php?path=M194073&objnr=10043920&nr=33Er was alleen wel een probleem: ze zijn niet echt lekker te combineren. De LSM staat zo laag dat de wielen aanlopen tegen de bodem en de B-models staat juist veel te hoog. Op zich niet zo'n probleem, maar ik heb de indruk dat de wagen pas laat in het ontwerp omhoog gezet is want de koppelschacht is er niet voor aangepast en staat ook te hoog. Omdat ik met kadee-koppelingen rijd moet de hoogte van de koppeling vrij precies kloppen anders schieten ze voortdurend los of ontkoppelen niet goed boven magneten enzovoorts. Beide modellen moesten dus wat aangepast worden. Ik zal vast niet de enige zijn die deze wagens wil combineren dus een paar plaatjes hoe ik het gedaan heb:
Eerst de LSM. Een halve millimeter omhoog ermee en de boel werkt, ik ben er wel tevreden mee zo. Bij het ene draaistel de draagbalk aanvullen met 2 stukjes 0,5mm-styreenplaat en bij het andere een ringetje om de draaitap van 0,8mm messingdraad.

Dan de B-models. Deze moet een millimeter omlaag. Nou zou ik gewoon wielen kunnen zoeken die 1mm kleiner zijn in doorsnede zodat alles gewoon past als ik de bak een halve millimeter lager op het draaistel zet, maar dat is makkelijk en handig en bespaart heel veel werk dus dat doe ik niet.

Originele wielen houden dus. Laat je de bak een millimeter zakken dan lopen de binnenste wielen aan. Beetje ruimte dremelen dus... Verder de twee halfronde steunen naast het draaisteldraaipunt op de bodem een millimeter afvijlen, de drie nokjes op het draaistel ook een millimeter afvijlen...

Dan een plaatje 1mm-styreen met een gat van 3mm over de draaistelnokjes drukken zodat het draaistel niet teveel speling naar onder meer heeft, anders schiet het koppelmechaniek los als je de wagen optilt.

Voor wie verstandig is en wel kleinere wielen zoekt: niet dremelen, nokjes op draaistel en halfronde draagpunten naast draaisteldraaipunt een halve millimeter afvijlen en een stukje 0,5mm met 3mm-gat om de draaistelnokjes, als dat nodig is dan, het kan best zijn dat het zo al goed gaat.
Het resultaat