Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Jurgen

Ik heb dag gezegd! 't Was een fijne babbel, maar ik blijf toch verbaasd achter hoor. In't echt is het gewoon indrukwekkend! Ongetwijfeld heb ik nog niet alles gezien, maar dat is dan voor een volgende keer.

Blijf jij maar rustig verder klungelen zodat die mannen in de witte pakken je niet komen halen.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 20 september 2024, 23:22:25 PM
Citaat van: doomslu op 15 september 2024, 09:35:05 AMJij bent er duidelijk klaar voor!!
Ja, ik zit al klaar!
DSC_5295 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_5296 by Floris Dilz, on Flickr

Hallo Floris,
Wieze was voor mij wat ver....(1080km enkel), daarom zou ik het op prijs stellen indien je eens een generale foto van "le bassin" zoudt plaatsen.
Indien mogelijk wegens omvang.

Grtz  ;)

Floris

tja, ik kan je nu alleen van een stapel dichte modules voorzien...

Maar niet getreurd, deze twee fotos in je hoofd aan elkaar plakken en je komt een heel eind
IMGP0342 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1466 by Floris Dilz, on Flickr

Rangeerduivel

antoni

Wat een fantastisch project! Zeer mooi en gedetailleerd uitgevoerd werk.
Wat mij ook opvalt, behalve dat het een mooi industrieel bouwwerk is, is de gedrevenheid en vastberadenheid om ook na 10 jaar nog steeds met veel energie en enthousiasme aan hetzelfde project te werken 8). Petje af Floris.

Floris

Nouja, wat dat laatste betreft, de zaak ligt nu nog ingepakt in de hoek sinds Wieze en daar blijft t voorlopig ook denk ik. Nu es een tijdje andere dingen doen en daarna zien we wel weer... Voorlopig hier dus ook geen updates, jullie moeten even zelf aan t bouwen ben ik bang  :P

Ronald

Verdorie.....zelf bouwen. We kijken veel liever  ;D  ;)

Floris

Ronald

Floris

Hoi. Daar zijn we weer.
Tussendoor ff wat leuke dingen gedaan, stukkie fietsen enzo, maar ondertussen is alles weer stom dus maar weer es door met de roestkraam.
Meteen maar een terreurklus, namelijk de spoorknoop tussen smederij en centrale. Boogstralen van 25 meter en allemaal wissels en kruisingen in straatspoor, die je zelfs met de meest ellendige trix express startsetzooi niet haalt.

forge baanplan by Floris Dilz, on Flickr

Had nog nooit zelf rails gelegd want uh ja waarom zou ik, dus maar es kijken hoe dat gaat. Omdat je bij zelfbouwrails vanalles moet solderen heb ik besloten een bodemplaat te cnc-frezen uit 2mm styreen waar je de spoorstaven in moet lijmen, want lijm houdt fameus goed op railstaven en styreen kan goed tegen soldeerwarmte.

eerst maar es verzinnen hoe de hele zaak te schakelen, want er zit een keerdriehoek in en allerlei kruisingen en ik wil t aantal schakelaars beperkt houden en toch alle puntstukken en andere brol onder spanning hebben. Uittekenen maar en kijken welk railstuk op welke polarisatiecontacten van welke wisselaandrijving aangesloten moet worden... wel lollige puzzeltjes.

rangeerknoop schakelschema by Floris Dilz, on Flickr

eerste wisseltje proberen...
20250608_135347 by Floris Dilz, on Flickr
railstaven liggen in 0,3mm diepe groeven, gelijmd met secondelijm (houdt voor geen meter) en daarna opgesloten onder evergreenstrips (houdt voor wel een meter). De wisseltongen zijn samen op een stukje printplaat gebakken en dus vast aan elkaar verbonden, ze bewegen dus niet zoals normale scharnierende tongen maar samen als 1 geheel. Niet dat je t verschil ziet, en dit was veel eenvoudiger te maken en steviger. Kwam er wel achter dat draden aan de zijkant van de rails bakken irritant is, dus voor latere stukken maak ik gaten om achteraf draden onderop t spoor te kunnen solderen. De ruimte tussen de spoorstaven kan eventueel worden opgevuld met gefreesde stukken styreen die dus precies op maat zijn.

Ben ondertussen maar wat door aan t klooien met een groter stuk met een driewegwissel enzo. Tis mn eerste keer zelf wissels maken dus zal wel goedkomen.  :P

20250608_135018 by Floris Dilz, on Flickr

20250608_135028 by Floris Dilz, on Flickr

20250608_135049 by Floris Dilz, on Flickr

Peter

Floris, je kennende gaat dat weer een prachtig industrietreine worden.
Blijf dit dan ook volgen.
Met vriendelijke groeten
Peter

evan

Fluitje van een cent!   ;D

Ik heb ook al geregeld railstaven moeten lijmen op styreen,  ik heb ondervonden dat na gezellig opgeschuurd aan de onderkant en ontvet deze met CA secondeslijm enorm goed plakken ;)

Dat fietstochtje leek me leuker om te doen ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Weer heel interessant, Floris. We hangen aan je lippen! ;)