Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

guy holbrecht


sdz1976

Niet normaal gaaf en realistish , maar vooral inspirerend  8)  8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Jurgen

En iedere keer weer slaagt hij erin om me weer een half uur van mijn tijd te vergapen naar die foto's... Ik moet wel nog zo'n 25 kg Lego wassen, sorteren en bouwen hé!  >:(  :P  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.


Herwig

#3874
    't is ni te geloven, zo'n vergaande detaillering.

    over details gesproken     ;)       https://www.cleversconceptstore.nl/wp-content/uploads/2019/09/zeepstang-citroen.jpg       maar zeepklomp tot de helft verbruikt, dan ...

    zandzeep in blikken bus:   zelfs grafiet ging wég uit uw hand-groeven :
    https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcTvmsRjDPueAw01vfuTbIOV7-1DhXjS_MW_HtqiSAQfSEXiZZYShDtjosq4NYdzH7jrVL8pyaJJAmIZPYnTMjfSmjBVL3AHMqkd0IAmYV8dU2n3HRYxx-mFfkXvpDqPyZfpd-HJ&usqp=CAc

Erwin Schuurman

Citaat van: Floris op 08 mei 2023, 22:43:09 PM...\
gauw een sprintje naar de muur en even later staan we weer buiten, met een smoel vol zwarte vegen, een scheur in de broek en een paar net een beetje bewogen of niet lekker belichte foto's. Modelbouw is een kuthobby maar tis niet of urbex nou beter is zegmaar... Nog gauw even langs de colruyt voor een tray cara en dan begint de lange thuisreis, dromend van wat we gaan bestellen bij de frituur...

goed, excuses voor de wat melige inkleding van t geheel :P

Dit is dus hoe de zooi er nu bij staat, dr komt natuurlijk nog meer zooi bij, duiven en duivenstront, een duivennest, meer troep, glas in de ramen, glasscherven op de grond waar dat glas er niet meer zit, vage posters en stickers, nouja, we zien t wel. t sfeertje begint te komen in elk geval en t was wel leuk weer es goed in de volker gerisch-zone te zitten klootzakken.

[/quote]

Dat bestellen bij den frituur.......



Floris

Heerlijk  8)


Had natuurlijk nog vanalles te doen aan t hoogovenkantoor en de leidingbrug, dus moest er vooral flink worden doorgwerkt aan uh.... een extra Whitcomb, dit keer van ARBED in luxemburg, die hadden er blijkbaar ook 1: https://rail.lu/materiel/a160.html
Wel leuk voor de heb omdat ik al wat ARBED-pannetjes had, kan ie daar leuk mee spelen.
Tis wel een lekker afwijkende versie met verlengde motorhuif, dikke tjoening-uitlaat, dubbel sportluchtfilter, booskijker op zn toplamp enzo... die dus even in cad zitten knutselen en voor wie er ook een wil, de files staan op thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:6024944

IMGP8585 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8606 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8576 by Floris Dilz, on Flickr

Daarna maar weer verder gegaan met t hoogovenkantoor, wat meubilair erin, een zooi oude mappen, stof, rommel, ruiten etc...
IMGP8562 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8566 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8639 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8661 - Copy by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8655 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8656 by Floris Dilz, on Flickr

De buitenkant is ondertussen ook aardig naar mn zin...
IMGP8663 by Floris Dilz, on Flickr

Dus maar weer verder met de leidingbrug!
IMGP8679 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8594 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8626 by Floris Dilz, on Flickr

Had er vandaag gewoon maar een tijdje naar zitten loeren en me het hoofd gebroken over vragen als Hoe heb ik dit in godsnaam allemaal gebouwd eigenlijk en waarom wilde ik dit? Nouja, t staat er dus hoef me dr verder ook niet al te druk over te maken gelukkig....
IMGP8623 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8619 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8613 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8618 by Floris Dilz, on Flickr


Roderik

Ik kan vooral die wijdse, open vlaktes apprecieren.  ;D  ;D  ;D

Schitterend werk hoor, Floris. Straf hoe je het er zo realistisch kan laten uitzien zowel qua kleur als qua opbouw.
Always be modelling!

Gerolf

Citaat van: Roderik op 20 mei 2023, 13:07:36 PMIk kan vooral die wijdse, open vlaktes apprecieren.  ;D  ;D  ;D

Schitterend werk hoor, Floris. Straf hoe je het er zo realistisch kan laten uitzien zowel qua kleur als qua opbouw.

... en ferm gefotografeerd  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

Dank, jongens!
Afgelopen weekend was n beetje slappe hap want omdat ik vooral heb zitten oudehoeren maar er moest ook nog huishouden uitgesteld worden dus nog maar een pannenwagen uitgetekend en geprint want uh ja, had m ooit gefotografeerd, maten beetje genattevingerd (lengte uit google maps meten en dan de rest beetje uit de foto's eikelen) en al eens halfslachtig uitgewerkt in de computer, maar nooit afgemaakt.
Tis een onmogelijk lomp ding, ooit gebruikt door esperance voor t ritje van 100 meter van hoogovens 5 en 6 naar de menger in seraing van waaruit de torpedo's naar chertal gevuld werden. In dat stukje zaten blijkbaar wat scherpe bochten, want het ding heeft een zwenkbare bufferbalk en de middelste assen van de draaistellen hebben geen flenzen, dus ondanks t formaat kan ie min of meer haaks de hoek om.
Later werden hoogoven 5 en de menger in Seraing buiten gebruik gesteld en gingen de torpedo's direct naar hoogoven 6 om gevuld te worden en hadden deze wagens niks meer te doen, 3 stuks hebben jaren in ougree bij de werkplaats staan rotten en zijn uiteindelijk begin dit jaar gesloopt op het terrein van de hoogoven in ougree, waar ik de stukken zag liggen toen ik daar weer eens ging kijken met Alan. Dat was eigenlijk de aanleiding om de oude tekening weer eens tevoorschijn te halen, want nu kon ik mooi allerlei details zien die je bij een wagen die nog op zn wielen staat mist.

Goed. Ff wat knutselen in de avonduurtjes en daar is ie dan! Nogal kleurig, want de echte wagens waren onder de aangekoekte stoflaag oranje. Hoe lang dat in de praktijk zichtbaar bleef uh ja... Maar vond t wel n leuk gezicht. De witte vlakken met nummers op de pan zag ik op 1 van de letterlijk 3 foto's die ik heb van deze pannen toen ze nog gebruikt werden, later kregen ze gele cijfers van plaatstaal.
IMGP8708 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8720 by Floris Dilz, on Flickr

Had de pan al eens 3d getekend jaren terug, maar die was nogal basic. Nu dus maar eens wat steentjes erin etc...
IMGP8710 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8686 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8694 by Floris Dilz, on Flickr

Oh, alleen n klein puntje... t kreng past bij mij niet op de baan, want het hijspunt om de pan te kiepen steekt buiten profiel. T zat in t echt niet voor niks vast met bouten:
boink by Floris Dilz, on Flickr

en de bufferbalk in actie, vast verbonden aan de koppelschacht dus je kan m kortkoppelen en dan buffer aan buffer rijden zonder zwenkmechaniek.
MOV_2513 by Floris Dilz, on Flickr

Voor wie er nu ook een wil, de files staan op thingiverse:
https://www.thingiverse.com/thing:6043671

plaatjes van t origineel en de bouw van t model:
https://flickr.com/photos/floris_dilz/albums/72177720308553118

Goed, maar eens kijken wat ik dit weekend weer ga doen om nuttige dingen uit te stellen. 8)

rixke rail

Ik volg jou al een tijdje hier, Floris, maar ik vond en vind nog steeds geen woorden om mijn verwondering te beschrijven ...
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Floris

Ondertussen alweer zowat een maand verder... Was even op verkansie, maar ondertussen ging t werk gewoon verder natuurlijk, dit keer aan de leidingbrug langs de electriciteitscentrale. Tis heel anders bouwen, want alles is min of meer recht en ik heb een stuk meer informatie, want t hele spul stond er tot een paar maanden terug nog, dus heb wel een en ander aan foto's uit die hoek. Ik merk straks vanzelf wel wat ik allemaal nog niet weet (t hele stuk was nogal een oerwoud, dus je mist altijd van alles), maar t grove werk in de vorm van de eerste twee grote buizen, de watertoren en de gasfakkel is goed te doen zo.
Wat er hier gebeurde was aanvoer van hoogovenafgas naar de electriciteitscentrale waar dit gas werd verbrand in grote gasmotoren om stroom mee op te wekken. Voor het koelwater van deze motoren stond er naast de centrale ook een kleine watertoren, die eigenlijk helemaal niet zo heel klein is. Voor overtollig gas staat er naast de watertoren nog een fakkel. Onder deze leidingbrug stonden nog allerlei kleine hokjes, pompen, filters etc... er waren ook allerlei leidingen al verdwenen in "mijn" tijdperk want de centrale was al niet meer in gebruik, de gasmotoren waren weg, het gebouw werd volgens mij gebruikt door OSB, de walsrollenafdeling van cockerill, later akers, en bleef nog zo in gebruik tot in deze eeuw. Een paar maanden terug is t dus afgebroken.  :-\

Even voor t idee waar eea plaatsvindt:
DSC_2569 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9063 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9067 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9070 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9068 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9064 by Floris Dilz, on Flickr

Komende tijd maar door met een ellendige berg trappen, kleinere buizen, bordessen etc etc etc... nouja jullie kennen t inmiddels wel. Het vorige stuk leidingbrug was een onduidelijke verzameling losse stukken verspreid over 2 modules, zodat alles demontabel moest blijven. Dit hele stuk staat vrijwel helemaal op 1 losse plank, dat zou straks handiger moeten zijn. Maar eens kijken hoe dat in de praktijk gaat werken.

TBCédric

Ja Floris, het blijft enorm ferm wat je hier allemaal uitspook!
De details, kleuren, vormgeving én de buizen dat maar blijven bijkomen. Fantastisch gewoon!
Op een school zouden ze niet echt blij zijn met de bijkomende buizen. ;D

Ik ben eens terug gegaan naar het begin van het baantje. Toen zag ik 2015 staan. Zoek je het volledig af te hebben op het 10 jarig bestaan van het baantje?  ;)

Voor de rest kan ik niets nuttig meer zeggen behalve: waaaaauuuuuwwwww!
Soit, ik kruip terug in stilte weg.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Jurgen

Mja, moet ik nog zeggen dat ik het fantastisch vind?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

Floris zorgt hier enkel voor dat de informatica nog eens gaat moeten ingrijpen en naast de knop

"vind ik leuk !" ook een knop " vind ik Fantastisch (mooi)!" gaat moeten toegevoegd worden !