Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Metpetergaathetbeter

#3855
wat is er trouwens gebeurd met Verviers van zoveel jaar terug ?

Tja wat Floris daar tegenoverstelt, is wat mij betreft toch wel van een heel andere planeet, hij blijft verbazen. Zou dat aan de Gala liggen, je zou het zowaar ook gaan drinken ?  ;)


DFS


Tothebeach

Hoi Floris,

Je monteert eerst alles en daarna spuit je het allemaal? Hoe kom je er onder/tussen/in? En deels met de spuitbus, of spuit je dat spul via de airbrush???

Groet,
michel

Jurgen

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 april 2023, 11:01:28 AMTja wat Floris daar tegenoverstelt, is wat mij betreft toch wel van een heel andere planeet, hij blijft verbazen.

Weet ik niet. In vergelijking met de baan Verviers denk ik dat beide even verbluffend zijn. Het is/was beide levensecht.
Het is wel zo dat Floris heel wat meer friemelwerk heeft dan men op de baan van Verviers had. Hoewel, misschien was het op de baan Verviers gewoon niet zo zichtbaar dat daar ook zoveel gefriemeld werd.

Voor mij zijn ze in ieder geval van hetzelfde (heel hoge) niveau.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Floris

Ken eerlijk gezegd heel die verviers-baan niet, is daar nog ergens wat over te vinden? Ben nu wel benieuwd!

Citaat van: Tothebeach op 01 mei 2023, 09:46:37 AMHoi Floris,

Je monteert eerst alles en daarna spuit je het allemaal? Hoe kom je er onder/tussen/in? En deels met de spuitbus, of spuit je dat spul via de airbrush???

Groet,
michel
Dit spul zit allemaal zoveel mogelijk in elkaar voor ik het spuit, maar t kan wel van de baan af, wat dus meteen de reden is dat t in elkaar zit want dan heeft t nog een beetje samenhang. Das altijd een beetje evenwicht zoeken tussen flinke stukken in elkaar hebben zitten want das handiger (wat vast zit kan niet later alsnog scheefzitten en niet passen en gezeik geven) en die stukken nog wel een beetje hanteerbaar houden zodat ze niet steeds vanzelf al uit elkaar pleuren vanwege te groot en te weinig samenhang als je ze van de module haalt. Tis dus gewoon weer t gebruikelijke gehark & tevens kuthobby.

Heb de zwarte basislaag voor n deel met de spuitbus gedaan (vooral waar veel metaal zat), maar dat wordt zijdeglans dus alles daarna alsnog overgespoten met humbrol mat zwart en daarna de roestmix (humbrol 70 en 62)

Vandaag ook al n beetje zitten smotsen met andere kleurtjes tot ik geen zin meer had en verder ging tekenen aan een locje dat ik niet nodig heb want mottig hoofd.
IMGP8505 - Copy by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8516 by Floris Dilz, on Flickr

Tothebeach

Dank voor je uitgebreide toelichting. Dat het los op de baan zou staan, leek me nog wel handig, maar voor de rest zag ik niet in hoe je dit soort bouwsels kon spuiten. Niet dat ik dit na wil doen, ik zie al die rottige buisjes en laat dat liever over aan diegene die daar lol in hebben:
Citaat van: Floris op 01 mei 2023, 22:02:50 PMTis dus gewoon weer t gebruikelijke gehark & tevens kuthobby.

Dat bedoel ik.

Benieuwd naar het lokje dat weer wel.

Groet,
michel

RUNE

Niets mooier dan een portie ROEST !!   8)

Fred

Weer geweldige foto's!

Onlangs was ik in Duisburg en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om het Landschaftspark te bezoeken
(zie https://www.landschaftspark.de/). 
Het betreft een oude staalfabriek die toegankelijk is gemaakt voor het publiek. Je kan zelfs in de hoogoven klimmen.  Dankzij het modelbouwwerk van Floris kon ik mij onmiddellijk oriënteren  ;) .  In ieder geval indrukwekkend.
Sinds dit bezoek heb ik (nog) meer ontzag voor ingenieurs (en Florissen) die dergelijke complexen ontwerpen / in model nabouwen...
Frederic

DFS

Heb je dan nooit moeilijkheden om achter bepaalde hoeken en kieren te spuiten?

Jurgen

Citaat van: Floris op 01 mei 2023, 22:02:50 PMKen eerlijk gezegd heel die verviers-baan niet, is daar nog ergens wat over te vinden? Ben nu wel benieuwd!

Modelspoormagazine nummer 2, daarin staat een volledig artikel.  ;)

In de beginjaren van MSM werden er veel foto's gemaakt op deze baan als ik me goed herinner. In volgende nummers kan je her en der nog wel een foto terugvinden van toen nieuwe modellen die besproken werden.

Op het www kan ik er verder zo meteen niet te veel over terugvinden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Floris

Oh, tja, die heb ik niet. :P

Citaat van: Tothebeach op 02 mei 2023, 08:20:36 AMBenieuwd naar het lokje dat weer wel.

Groet,
michel
tis gewoon een variatie op de whitcomb, dus niet heel spannend verder...

Floris

#3866
....en toen werd de leidingbrug gewoon weer verder uitgesteld, want hoogovenkantor verven! Nouja, eerst nog even wat laatste details erin en dan verven, dus. Daarna meer details en meer verf, nouja, weer n weekendje lekker aan t klooien geweest dus. Wat dachten jullie van helemaal beneluxspoor-stijl een leuk verhaaltje? ja? JA? klinkt dat leuk? nou dolletjes, daar gaan we!

Goed. Iedereen voorzien van eierkoeken en fristi? Dan gaan we dat hoogovenkantoor eens urbexen. Dat er geen staal meer wordt gemaakt op het oude cockerillterrein betekent niet dat er niks meer gebeurt, dus goed opletten allemaal. Even wachten tot er niemand kijkt en gauw de muur over bij de rue de cockerill, dan door de resten van de voormalige walserijen naar het oosten... Laag blijven, tussen het puin zien ze je waarschijnlijk niet, maar je kan nooit weten. Bij elkaar in de buurt blijven, telefoons op stil, we komen nu bij het stuk waar soms nog wat gebeurt. Gauw een sprintje over wat open terrein, de hoek om en meteen naar binnen! Net op tijd, want nog geen halve minuut later komt er een locje langs. Vanachter een paar oude lockerkastjes eens kijken waar we eigenlijk zijn...
IMGP8537 by Floris Dilz, on Flickr

terwijl het locje voorbij komt sluipen we naar de gang middenin het gebouw en kijken nog even achterom het kleedlokaal in
IMGP8550 by Floris Dilz, on Flickr

door de gang lopend zien we rechts een entreehalletje, de deur is al 10 jaar open en dat heeft gevolgen gehad voor de tegelvloer... Naast de entree de toiletten, die ruiken nog net als vroeger.
We gaan links de trap op naar de bovenverdieping, nog een blik achterom...
IMGP8553 by Floris Dilz, on Flickr

boven aangekomen eerst maar eens in het hok tegenover de trap kijken... de deur staat een stukje open, voorzichtig duwtje, plotseling een woest geraas, bijgekomen van de halve hartverzakking zien we nog net een paar duiven wegvliegen door het open raam...
Verder is hier behalve schimmel en afbladderend behang niet veel.
IMGP8544 by Floris Dilz, on Flickr

De hele bovenverdieping blijkt grotendeels leeg. Alleen helemaal achteraan 1 stoel van het standaardtype dat je in elk verlaten gebouw vindt en.... 2 hangmappenkasten.
IMGP8543 by Floris Dilz, on Flickr
De hoge kast is leeg, de lage bevat helaas alleen aftekenlijsten en tabellen met hoeveelheden ersts en cokes die de hoogovens in verdwenen zijn, geen tekeningen of ander interessant spul.

Licht teleurgesteld druipen we maar weer af naar beneden, om de andere helft van de benedenverdieping eens te bekijken. Eerst een leeg hok, ok, saai, en dan... wacht eens, dat ziet er interessanter uit....
IMGP8539 by Floris Dilz, on Flickr

Alles is wat stoffig en er ligt niet veel glaswerk meer, maar er is nog genoeg te zien. Hier werden vroeger monsters van elke aftapbeurt van de hoogovens onderzocht op samenstelling. Dit is een goeie plek voor een hap eierkoek uit de zwarte knuistjes en een lekker lauwe fristi.
IMGP8541 by Floris Dilz, on Flickr

Na het lab bekeken te hebben is het weer tijd om te gaan. het zou wel leuk zijn om nog een foto van buiten te hebben, dus voorzichtig neus om de hoek van de deur bij t lab, niemand te zien buiten? mooi, gauw naar buiten de weg op, plaatje schieten, en weer naar binnen.
IMGP8555 by Floris Dilz, on Flickr

binnenlangs weer terug naar het kleedlokaal, naar buiten en de ruines van de walserijen in. Weer net op tijd, want t locje dat blijkbaar even naar de ringmill op en neer ging was weer terug
IMGP8546 by Floris Dilz, on Flickr
gauw een sprintje naar de muur en even later staan we weer buiten, met een smoel vol zwarte vegen, een scheur in de broek en een paar net een beetje bewogen of niet lekker belichte foto's. Modelbouw is een kuthobby maar tis niet of urbex nou beter is zegmaar... Nog gauw even langs de colruyt voor een tray cara en dan begint de lange thuisreis, dromend van wat we gaan bestellen bij de frituur...

goed, excuses voor de wat melige inkleding van t geheel :P

Dit is dus hoe de zooi er nu bij staat, dr komt natuurlijk nog meer zooi bij, duiven en duivenstront, een duivennest, meer troep, glas in de ramen, glasscherven op de grond waar dat glas er niet meer zit, vage posters en stickers, nouja, we zien t wel. t sfeertje begint te komen in elk geval en t was wel leuk weer es goed in de volker gerisch-zone te zitten klootzakken.

mark7758

Hoe is het mogelijk? Gewoon weg super gedaan.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Alan On Track

Een greep uit Floris' verhaaltjes uit de hoogoven voor het slapengaan. Binnenkort verkrijgbaar in de boekhandel.
Modelbouw is een kunst

DFS