Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Dank jongens.

Dat van de huisvleermuizen is een beetje mitropa-insidergezever. Vaste excuses waarom er niks gemodelbouwd wordt: batkamer verbouwen, kinten maken, honten kopen. Nou vind ik de batkamer best zoals ie is, t water komt er op min of meer de juiste plekken uit en verdwijnt ook wel weer zo ongeveer waar t geacht wordt t verdwijnen, dus uh ja.... verbouwen hoeft niet echt, maar na ruim 7 jaar hier wonen misschien maar eens halfslachtig schoonmaken.


Metpetergaathetbeter

't is om t....  t... t... t... t... t... t...t... zeggen dat je nog alveel de t gebruikt

Floris

dat klopt. Op mn ouwe toetsenbord was de t ook helemaal afgesleten.

Floris

Ennnnn daar zijn we weer!

Ben een beetje aan t rommelen met allerlei overbodig spul zoals MEEERRRR pannenwagens, gewoon omdat ik nu weet hoe de printer bij de baas werkt en alle collega's nu in een rij nummertjes moeten trekken omdat de printer te druk is met mijn overbodige hobbyzooi. Gelijk een mooie gelegenheid om eens een zooi prints te verkloten door veelteveel ineens te printen en te kijken of dat nou echt zo slecht is (het is) en gewoon een beetje gevoel met de zaken te krijgen.

Goed. Ondertussen ook: laboratorium in t hoogovenkantoor
IMGP8043 by Floris Dilz, on Flickr

de meeste vaste brol zit er nu wel in, dus maar eens wat kantoormeubilair gaan maken
IMGP8046 by Floris Dilz, on Flickr

En verder dus de slakkenwagens... Had er tot dusver twee, maar nu dus 5, omdat t eens tijd werd de andere ontwerpjes die ik ooit gemaakt had ook eens te proberen.
Van links naar rechts dus van achter naar voor: een jünkerath 7kuubs slakkenwagen in originele staat, zoals ik m in t begin ontworpen had, dan een gemoderniseerde junkerath van arbed, weer een originele jünkerath (maar dan met verbeterde koppeling), een Paul Würth 9-kuubs wagen van Arbed met remwerk en huisjes en nog zo'n wagen in de kale uitvoering zoals cockerill en ougree-marihaye hadden. De arbed-wagens heb ik uiteraard niks aan maar had ze wel getekend omdat ik de info had en ik toch bezig was... Nouja dan wil ik ze ook weleens zien.
IMGP8050 by Floris Dilz, on Flickr

nog eens van dichtbij de gemoderniseerde junkerath van arbed. Nieuwe (grotere) pan, nieuw panframe, nieuwe gelaste draaistellen (met de originele wielen) met middenkoppeling en dus geen buffers. Van de originele wagen zijn dus uh... de wielen en t kantelmechaniek nog over?
IMGP8055 by Floris Dilz, on Flickr

en nog even de luxewagen met en zonder hutjes
IMGP8062 by Floris Dilz, on Flickr

Verder dit weekend een beetje modelbouwontduikend bezig geweest met Alan in Ougree, want hij wilde die industrie weleens in t echt zien. Omdat we de trein naar Ougree misten zijn we maar gaan fietsen vanaf luik en uh ja, voor er ook maar iets van staalindustrie in zicht kwam zag ik al dat de oude werkplaats van kinkempois er wel knap mottig uitzag, dus daar zijn we maar gewoon even naar binnen gefietst om even rond te kijken.
Daarna weer de regen in en door naar de hoogoven van Ougree, aansluiten in de rij fotografen, kaartje voor de rondleiding kopen en daarna via de giftshop weer naar buiten. De toegang tot de fietsenstalling was wel wat onhandig, fiets over een muur sjouwen vond ik niet echt ideaal, maar ja, fiets was niet gejat en das wel een voordeel.
Waar ik dan wel weer blij van werd: kwam ooit een foto tegen van een lief tweeassig ruwijzerpannenwagentje dat ergens in een vergeten loods stond op t hoogoventerrein in ougree. Kon wel ongeveer uitveteren waar t ding moest staan, dus nu ik er toch was maar eens kijken... Hm, die loods was nu een hoop verwrongen staal, want er wordt behoorlijk gesloopt in Ougree momenteel. Shit. Te laat. Tot ik even de andere kant op keek.... Daar stond t pannetje! Blijkbaar voor de sloop naar buiten getrokken, niet bepaald subtiel, buffers scheef en afgebroken enzo, maar uh ja, t was er nog, dus maatlat erop en foto's maken.
DSC_2084 by Floris Dilz, on Flickr
Ondertussen hadden we lang genoeg in de regen gelopen dus nog even een rondje door de turbinehal en dan naar t café dat ik op de baan vereeuwigd heb want een paar biertjes in zo'n passende omgeving was precies wat we nodig hadden.

en uh ja aan de slag dan maar....
junkerath tweeasser 1 by Floris Dilz, on Flickr

junkerath tweeasser 2 by Floris Dilz, on Flickr

junkerath tweeasser 3 by Floris Dilz, on Flickr

nog even een extra chassis getekend met nem-schachten erin verwerkt, want dit klein porretje is te leuk om niet rijdend te maken
junkerath tweeasser 4 by Floris Dilz, on Flickr

komende week printje maken en es kijken hoe t wordt. Als t een beetje lukt knal ik m wel op thingiverse.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

DFS


Stedahult

Een lief klein pannetje, en dat lab is ook weer fraai aan't worre.
Mvh. Steef

Floris

#3817
nou, afgelopen nacht even t panneke door de printer getrokken...
DSC_2099 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_2100 by Floris Dilz, on Flickr

vanavond late night sketchy dust-in

IMGP8072 by Floris Dilz, on Flickr

zelfs die kleine Boël-whitcomb lijkt ineens groot
IMGP8069 by Floris Dilz, on Flickr

Naast een wat latere ijzerpan van dezelfde bouwer:
IMGP8076 by Floris Dilz, on Flickr

binnenkort weer es wat aan verder klodderen.

Heb wat kleine dingetjes an t ontwerp gefixt en nu moet ie gewoon prima te bouwen zijn, voor wie t wil proberen:
https://www.thingiverse.com/thing:5871333

Ondertussen blubber ik ook nog zo'n beetje door aan brol voor t kantoor...
DSC_2103 by Floris Dilz, on Flickr

Roderik

Zal ik even mijn kin van mijn bureau rapen?  :o
Zowel dat grote als kleine werk is gewoon indrukwekkend!
En dan nog eens perfect geprint.
Always be modelling!

Floris

ja nou wat dat laatste betreft helpt t goed dat mn collega obersturmfuhrer bij de printlijntjesgestapo is en dus redelijk heeft uitgezocht hoe je n beetje goed resultaat uit dat machien krijgt. Kan ik gewoon een beetje wat aanklooien en als ik tijdens t opzetten van de print iemand langzaam en pijnlijk hoor doodgaan achter me weet ik dat er wel een of ander onderdeel niet onder de juiste hoek staat ofzo.

Pierre

Groet Pierre.


RUNE

Mooie archiefkast, maar wel gevaarlijk voor blauwe plekken als ge de lade laat open staan  :D

krispy

@Floris ; volgende uitdaging archiefkast waarvan de lade in en uit kan ( via motertje gestuurd )  ;D

allesziens prachtig om te zien
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Alan On Track

Citaat van: krispy op 23 februari 2023, 10:58:39 AM
@Floris ; volgende uitdaging archiefkast waarvan de lade in en uit kan ( via motertje gestuurd )  ;D

allesziens prachtig om te zien

Extra punten als je er nog een bowlingbal en een zeemeeuw bij op krijgt.
Modelbouw is een kunst

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be