Binnenkort meer pannenwagenplaatjes, maar eerst iets anders:
U kent allen het modelspoorcliché van aan de treintafel zitten met een pet op, spiegelei en een fluitje, welnu, dat cliché kun je ook op 12 draaien en of het dan ineens weer cool is moet ieder zelf maar weten, maar uh... "never get out of the boat. absolutely goddamn right. Unless you are going... all the way."
Ik had al eens wat cockerill-kleding "veiliggesteld" in seraing en een tijdje terug kreeg ik van iemand die zo'n ding heeft een paar goede foto's en maten van een bedieningskastje dat destijds bij cockerill gebruikt werd voor de locs met radiobesturing. Dat moest ik natuurlijk ook hebben.
Nou vliegen die dingen je niet echt om de oren op elke straathoek, dus na wat poken her en der bleek dat t toch zelfbouw zou worden. Geen probleem, tis niet zo ingewikkeld. Een collega die meer geluk heeft met internetbestellingen dan ik hielp me alle passende schakelaars te vinden bij ali, die kwamen donderdag binnen, dus gauw freestekening maken met wat inspiratievocht uit de regio,
DSC_1179 by
Floris Dilz, on Flickr
vrijdag hele zooi frezen en daarna bouwen maar.
DSC_1181 by
Floris Dilz, on Flickr
DSC_1182 by
Floris Dilz, on Flickr
Ik had al eens zitten kijken of ik zo'n kastje ook werkend zou kunnen maken, dus met draadloze dcc-aansturing erin. Het goedkoopste en simpelste draadloze dcc-systeem met drukknopjes voor de snelheid dat ik zo kon vinden was de piko digi 1. In feite een tv-afstandsbediening met een ontvangertje, je kan er een handvol locs op laten rijden, tis heel basic, maar daarmee eigenlijk precies goed, ik heb nooit meer dan een paar locs op de baan en meestal rijdt er daarvan toch maar 1. Het zou moeten lukken om gewoon de printbaantjes van de knopjes kaal te maken, paar draden eraan bakken en naar de schakelaars bovenop het kastje.
DSC_1183 by
Floris Dilz, on Flickr
Boel weer dicht, alles werkt nog!
DSC_1184 by
Floris Dilz, on Flickr
en doorknopen maar!
DSC_1186 by
Floris Dilz, on Flickr
DSC_1188 by
Floris Dilz, on Flickr
Hier een overzichtje hoe de boel werkt, qua welke schakelaar wat doet.
afstandsbediening functies by
Floris Dilz, on Flickr
IR-zendled op t puntje van de antenne, IR-ontvanger midden boven de baan en de ontvangst zou toch wel acceptabel moeten zijn. A, B, C en D zijn 4 "kanalen" waar de piko-afstandsbedieing mee werkt, zie t als een soort voorkeuzezenders. Voor elk kanaal kun je een decoderadres invoeren en als je de zender dan op dat kanaal zet bedien je t voor dat kanaal ingestelde decoderadres. Werkt wel lekker qua snel wisselen tussen een paar locs.
In t echt zit er natuurlijk een flinke batterij in zo'n zender, de klep voor die batterij heb ik afneembaar gemaakt en daar zit de piko-afstandsbediening achter, zodat je nog steeds alle knopjes kunt gebruiken, wat wel nodig is voor t instellen van die kanalen etc.
DSC_1190 by
Floris Dilz, on Flickr
klep dicht:
DSC_1191 by
Floris Dilz, on Flickr
DSC_1192 by
Floris Dilz, on Flickr
Kastje zwart gespoten met games workshop chaos black primer (spul lijkt medium slijtvast op styreen, valt me niet echt tegen, al had ik liever meteen zwart styreen gehad maar dat was zo gauw niet te kijgen) en daarna beetje weatheren met de drab onderuit een bak waarin ik een keer een versleten versnellingsnaaf van mn fiets had zitten schoonmaken. Goed inzepen en daarna weer af boenen....
DSC_1203 by
Floris Dilz, on Flickr
DSC_1204 by
Floris Dilz, on Flickr
lampje nog even vol blubberen en echte seraing-gruisjes dr op
DSC_1205 by
Floris Dilz, on Flickr
en ondergetekende in vol ornaat. Nouja, een helm erbij mag eventueel nog. Zeker met dit weer ga je vanzelf zo moeilijk kijken als je dit allemaal aantrekt. Ook zie je zowat geen bal meer omdat de bril vol krassen zit maar uh ja he. Tis wel origineel oud spul natuurlijk.
DSC_1209 by
Floris Dilz, on Flickr